وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وزارت بهداشت با اجرای طرح غربالگری تالاسمی توانست با آموزش به والدین از تولد بیش از دو هزار نوزاد تالاسمی در کشور پیشگیری کند.
کد خبر: ۱۱۴۰۹۷

دکتر کامران باقری لنکرانی روز جمعه در همایش بینالمللی بیماریهای کودکان، با بیان اینکه هماکنون حدود هزار نوزاد تالاسمی در کشور وجود دارند ، اجرای طرحهای غربالگری را برای پیشگیری از بیماریهای خاص مفید خواند.
وی اظهار داشت: در اجرای طرح غربالگری کمکاری تیروئید نیز پنج هزار نوزاد که اختلالات تیروئید دارند، شناسایی شده و در حال درمان هستند.
لنکرانی، به بحث طب اطفال وجایگاه رفیع و مهمتر آن در مقایسه با گذشته با توجه بهبافت جمعیت فعلی کشور و جوان بودن آن، اشاره کرد وگفت:در طراحی نظام بهداشت و سلامت کشور باید به دو رکن دستاوردهای جدید پزشکی و مطابقت آن با نیازهای جدید کشور توجه کرد.
وزیر بهداشت، به ارتقای برخی از شاخصهای سلامت در کشور در دهههای اخیر اشاره کرد و افزود: در سال ،از هر هزار تولد زنده 31.9 کودک یک تا ماهه فوت میکردند که بر اساس آخرین بررسی در سال این میزان مرگ و میر به 12.4 در هر هزار تولد زنده رسیده است.
لنکرانی، ادامه داد: در سال ،از هر هزار تولد زنده، نوزاد زیر یکماه میمردند که در سال این میزان مرگ و میر به 16.6 در هر هزار تولد زنده رسیده است.
وی، با بیان اینکه پیشرفت چشمگیری در ارتقای شاخصهای سلامت و کاهش مرگ و میر نوزادان داشتهایم، گفت: اما هنوز سالیانه با مرگ و میر هزار نوزاد روبرو هستیم.
لنکرانی افزود: عمده این مرگها در هفته اول در بیمارستان رخ میدهد و مشکل ما این است که در بیمارستان پزشکان پاسخ مناسبی به همراه بیمار در مورد بیماری و مراقبتهای اولیه نمیدهند.
وی، تاکید کرد: باید مراقبت از نوزادان در بیمارستانها ارتقا یابد و یکی از کارهایی که وزارت بهداشت در یکسال اخیر پیگیری کرده، این است که وجود متخصص اطفال را در بخش نوزادان بصورت دستورالعملی الزامی دانسته است.
وزیر بهداشت، وجود خدمات فوق تخصصی بخش مراقبتهای ویژه نوزادان را نیز امری ضروری دانست و از تجهیز حدود تخت ویژه نوزادان تا پایان امسال در بیمارستانهای کشور خبر داد.
لنکرانی، در ادامه به شایعترین علل مرگ و میر کودکان زیر پنج سال اشاره کرد و گفت: در سال ،درصد مرگ و میر این کودکان به علت دستگاه تنفسی فوقانی، درصد اسهال و 6.5 درصد حوادث بود.
وی افزود: بر اساس آخرین بررسی کشوری در سال ،شایعترین علل مرگ و میر کودکان زیر پنج سال درصد ناهنجاریهای مادرزادی ، درصد حوادث و درصد بیماریهای عفونی دستگاه تنفسی عنوان شده است.
لنکرانی، تصریح کرد: اگر بخواهیم اقدام جدی برای کاهش مرگ و میر کودکان زیر پنج سال انجام دهیم، باید طرحهای غربالگری بیماریهای ژنتیک و سایر بیماریها را گسترش دهیم.
"سوء تغذیه" نیز از بحثهای مطرح شده وزیر بهداشت در همایش بینالمللی بیماریهای کودکان بود و در این زمینه اظهار داشت: سوء تغذیه شایعترین بیماریهای کودکان و نوجوانان است.
وی افزود: در حال حاضر استانهای کرمان، هرمزگان ، سیستان و بلوچستان و هرمزگان دارای بیشترین درصد سوءتغذیه هستند.
لنکرانی، اجرای طرح غنیسازی آرد و توزیع قرصآهن در مدارس دخترانه راهنمایی و دبیرستان در سراسر کشور را از جمله کارهای وزارت بهداشت ذکر کرد که میتواند تا حدودی مشکلات سوء تغذیه را رفع کند.
وزیر بهداشت، همچنین از چاقی به عنوان مهمترین بحران در بین اقشار جامعه بویژه نوجوانان و جوانان یاد کرد و گفت: در گذشته تصور این بود که چاقی در اقشار با درآمد بالا بیشتر دیده میشود اما متاسفانه بررسیها نشان دادهاند چاقی بیشتر در اقشار با درآمد کم، بروز مییابد.
لنکرانی، تغذیه نادرست و عدم دسترسی به مواد غذایی مقوی را مهمترین دلیل چاقی در اقشار با درآمد کم ذکر کرد و اظهار داشت: ، عدم فعالیت ورزشی و کوچک بودن محیط زندگی آنها برای بازی و تفریح فرزندانشان باعث چاقی میشود.
وی در پایان تاکید کرد: لازم است در برنامههای آموزشی بازنگری اساسی صورت گیرد و آموزش با نیازها تطبیق داده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها