فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر سه شنبه در جلسه پارلمان این اتحادیه، تاکید کرد: مناقشه سوریه راه حل نظامی ندارد و تنها راه پایان دادن به مناقشه در این کشور مذاکرات سوری-سوری تحت هدایت سازمان ملل است.
کد خبر: ۱۱۳۵۶۱۱
موگرینی: سوریه راه حل نظامی ندارد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا ، موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی و امنیتی عصر سه شنبه در پارلمان اروپا حاضر شد تا اعضای این پارلمان را از آخرین تحولات و مواضع اروپا درباره سوریه و روابط با روسیه آگاه کند.
وی در سخنرانی خود در پارلمان اروپا گفت: اکنون بیش از هر زمان دیگری روشن شده است که تنها راه حل پایدار ، عملی (پراگماتیک) و امکان پذیر برای جنگ سوریه یک راه حل سیاسی است. پس از هفت سال الان دیگر هیچ شکی وجود ندارد که جنگ در سوریه هیچ راه حل نظامی ندارد و تنها راه پایان دادن به این مناقشه از طریق مذاکرات سوری-سوری در ژنو با هدایت سازمان ملل متحد است.
وی افزود: بدون مذاکرات سیاسی معنادار تحت هدایت سازمان ملل متحد ، تنش افزایی نظامی بعدی تنها مساله زمان است (دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد). خطر تقسیم کشور به مناطق نفوذ روز به روز افزایش می یابد و مذاکرات ژنو تنها مسیری است که می تواند به یک سوریه متحد ، مستقل ، صلح آمیز و واقعا دمکراتیک منجر شود.
موگرینی افزود: آینده سوریه تنها در دست مردم سوری است و باید در دست مردم سوریه و نه هیچ کس دیگری باشد. سوریه صفحه شطرنج نیست بلکه کشوری با مردم و شهروندان خودش است .
وی گفت: کاری که ما به عنوان اروپا و به عنوان جامعه بین المللی میتوانیم انجام دهیم این است که تمام منابع خود را سرمایه گذاری کنیم تا بتوانیم از فضای تنش افزایی های بدون انتها در صحنه میدانی به سمت فضای مذاکرات سیاسی حقیقی حرکت کنیم. این کار آسانی نیست اما هفته آینده در کنفرانس بروکسل در این زمینه کار می کنیم و ضمن تجدید تعهدات انسانی ، تلاش می کنیم که مذاکرات ژنو را از حالت قفل خارج کنیم زیرا این تنها راه پایدار شدن اقدامات انسانی در سوریه است.
موگرینی بدون ذکر نام کشور مشخصی گفت: کسانی که هم بر نظام سوریه نفوذ دارند با ما همکاری کنند تا بتوانیم همه طرفها را وارد مذاکرات جدی و معنادار سوری - سوری کنیم.
موگرینی در خصوص ادعای کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه نیز مدعی شد: کاربرد سلاح شیمیایی الگویی است که در سالهای گذشته شاهد تحول آن از طرف رژیم سوریه بوده ایم و این مساله برای جامعه بین المللی و برای ما اروپایی ها غیر قابل قبول است و پاسخ ما در اتحادیه اروپا به این مساله بسیار روشن و یکپارچه و فوری بود. کاربرد سلاح شیمیایی برای ما غیر قابل قبول است و افراد مسبب این اقدام باید پاسخگو شوند.
وی در خصوص حمله غیرقانونی کشورهای غربی به سوریه، مدعی شد: این حملات هدفمند توسط فرانسه ، آمریکا و انگلیس به تاسیسات شیمیایی سوریه و با هدف جلوگیری از کاربرد دوباره سلاحهای شیمیایی توسط نظام سوریه انجام شد.
پس از سخنرانی موگرینی ، برخی از نمایندگان پارلمان اروپا از حمله کشورهای غربی به سوریه انتقاد کردند و گفتند که این حملات خامی و ساده اندیشی بوده است زیرا هیچ چیزی را در واقعیت سوریه تغییر نداده است. 'دوبراوکا سوئیسا' از نمایندگان گروه پارلمانی احزاب مردم اروپا (EPP) تاکید کرد: ما نیازمند یک راه حل دیپلماتیک برای سوریه هستیم و باید در این زمینه تلاش کنیم.
در همین ارتباط ، وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه در بیانیه ای در نشست لوکزامبورگ ، ضمن تاکید بر ضرورت ازسرگیری فرایند سیاسی و مذاکرات ژنو برای حل بحران سوریه؛ از ایران، روسیه و ترکیه خواستند که توقف خصومتها در سوریه را تضمین کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها