گزارش جام‌جم از وضعیت بازار کالاهای اساسی در روزهای پایانی سال

بازار شب عید تب کرد

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال 96، بازار شب عید بتدریج در حال گرم شدن است. در طول سال جاری شاهد جهش‌های قیمتی در بیشتر کالاهای اساسی و مواد غذایی پرمصرف از جمله برنج، گوشت قرمز، تخم‌مرغ و مرغ بودیم که دولت هر بار با واردات انبوه تلاش کرد بازارها را متعادل کند.
کد خبر: ۱۱۲۸۱۴۲
بازار شب عید تب کرد

اکنون در آستانه عید نوروز 1397 هرچند برخی اقلام غذایی به تعادل رسیده‌، اما گرانی در کالاهایی همچون گوشت قرمز و تخم‌مرغ همچنان ادامه دارد و گرانی‌ها موجب کاهش شدید تقاضا برای این محصولات شده است.

وضعیت بازار مرغ

مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی به خبرنگار جام جم گفت: چندی پیش آنفلوآنزای مرغی را در مرغ‌های تخمگذار شاهد بودیم که افزایش قیمت تخم‌مرغ را به دنبال داشت، اما در مرغ‌های گوشتی مشکلی وجود ندارد و به میزان کافی در بازار عرضه و ذخیره‌سازی شده است.

وی به قیمت مصوب اتحادیه اشاره کرد و افزود: مرغ باید کیلویی 7900 تومان به دست مصرف‌کننده برسد و با توجه به تولید خوبی که در کشور داشتیم مشکلی از بابت تقاضا و افزایش قیمت در این محصول نداریم.

یوسف خانی با اشاره به این‌که وضعیت فعلی تولیدکنندگان مرغ خوب نیست، تصریح کرد: اکنون مرغ زنده در کشتارگاه‌ها با قیمت کیلویی 5100 تومان عرضه می‌شود که اگر این قیمت به 5500 تومان افزایش یابد وضعیت تغییر خواهد کرد و تولیدکننده نیز از سود بازار منتفع خواهد شد.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت: اگر مرغ در کشتارگاه‌ها با قیمت 5500 تومان عرضه شود قیمت مرغ گرم در بازار به 8500 تومان خواهد رسید که بعید است این اتفاق بیفتد.

برای تخم‌مرغ نگرانیم

محمد آقاطاهر، رئیس اتحادیه بنکداران در گفت‌وگویی که با جام‌جم داشت از نبود تخم‌مرغ در بازار خبر داد و عنوان کرد: احتمال افزایش قیمت تخم‌ مرغ به دلیل کمبود در بازار وجود دارد اما ظاهرا دولت تمهیداتی در این زمینه در نظر گرفته است. اکنون تخم‌مرغ کارتنی صد هزار تومان به عرضه‌کننده نهایی داده می‌شود که محاسبه آن نشان می‌دهد هر دانه آن با لحاظ سود فروشنده بین 640 تا 650 تومان باید فروخته شود.

این مقام صنفی تاکید کرد: در هر کارتن تخم‌مرغ شش شانه 30 عددی وجود دارد که مجموعاً 180 می‌شود. در این صورت قیمت هر دانه تخم‌مرغ به 555 تومان می‌رسد که با احتساب سود 15 درصد و شکسته‌هایی که در کارتن وجود دارد، باید با قیمت ذکر شده به دست مصرف‌کننده برسد.

وی افزود: این موضوع را چندی پیش در مورد برنج هم مشاهده کردیم که ظاهرا برنج‌های مانده در گمرک ترخیص شده و اکنون بازار به حالت تعادل رسیده است. قیمت برنج زمانی که بازار در تعادل قرار داشت با قیمت 4500 تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسید، اما اکنون 7200 تومان به دست عمده‌فروش و 8000 تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد که این موضوع باعث می‌شود تا این قوت غالب از سفره برخی خانوارها حذف شود.

واردات بی‌رویه؛ آسیب بازار برنج

جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج هم درباره قیمت برنج به خبرنگار ما گفت: به لطف واردات بی‌رویه‌ای که شاهد بودیم، قیمت و میزان برنج در کشور مطلوب است و شاهد کمبودی در این بخش نیستیم.

وی با اشاره به این‌که نیاز واردات برنج کشور 800 هزار تن است، تصریح کرد: امسال یک میلیون و 200 هزار تن برنج وارد کشور شده که این موضوع روی برنج‌های ایرانی هم تاثیر گذاشته است. تولید برنج در کشور وضعیت مطلوبی دارد و در نواحی شمالی کشور (گیلان و مازندران) با قیمت ده هزار و 500 تومان عرضه می‌شود، اما همان برنج در تهران با اختلاطی که در آن صورت می‌گیرد با قیمت 14 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

علیزاده شایق با تاکید بر این‌که نهادهای نظارتی باید به منظور کاهش تخلف وارد عمل شوند، افزود: نهادهای نظارتی مانند سازمان استاندارد و سازمان تعزیرات حکومتی باید با همکاری یکدیگر نمونه برنج شمال و تهران را ارزیابی کنند و دلیل افزایش قیمت را جویا شوند که حتماً به سرنخ دلالان می‌رسند.

این مقام صنفی ادامه داد: برنج وارداتی با قیمت 8000 تومان در بازار عرضه می‌شود در حالی که طبق اعلام سازمان جهانی برنج، قیمت هر تن برنج حدود 600 دلار است که با دلار 4500 تومان به دو میلیون و 700 هزار تومان می‌رسد. اگر هزینه‌های حمل را به آن بیفزاییم و سود فروشنده را هم در نظر بگیریم باید به ازای هر کیلو 4000 تومان دریافت شود اما متاسفانه با قیمت 8000 تومان در بازار عرضه می‌شود.

اعلام قیمت برخی کالاهای اساسی

در همین حال علی‌اکبر مهرفرد، معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به وجود ذخایر کافی کالاهای اساسی برای تنظیم بازار شب عید اظهار کرد: مرغ منجمد درجه یک با قیمت هر کیلوگرم 6200 تومان در فروشگاه‌ های زنجیره‌ای، تعاونی‌های مصرف کارکنان و میادین میوه و تره‌بار برای مصرف‌کننده به هر میزان که لازم باشد، عرضه می‌شود.

وی قیمت مصوب گوشت مرغ گرم را هر کیلوگرم 7500 تومان عنوان کرد و افزود: قیمت گوشت مرغ گرم در بازار بین 7200 تا 7900 تومان در نوسان است.

مهرفرد با اشاره به تأمین کسری تولید گوشت گوسفندی از خارج گفت: گوشت گوسفندی گرم استرالیایی باکیفیت به صورت نیم‌شقه سردست با قیمت هر کیلوگرم 32 هزار تومان، نیم‌شقه ران با قیمت هر کیلوگرم 34 هزار تومان، به صورت فله فروشی لاشه هر کیلوگرم 33 هزار تومان، گوشت گوسفندی سردست بسته‌بندی با قیمت هر کیلوگرم 42 هزار و 790 تومان و گوشت گوسفندی ران بسته‌بندی با قیمت هر کیلوگرم 43 هزار و 290 تومان در مراکز عرضه یادشده توزیع می‌شود.

وی افزود: توزیع هر شانه تخم‌مرغ نیز با قیمت 12 هزار و 600 تومان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین و میوه تره‌بار ادامه دارد.

گوشت قرمز گران ماند

گوشت قرمز از جمله اقلامی است که در سال جاری بی‌سابقه‌ گران شد و دولت با واردات تلاش کرد بازار را متعادل کند.

علی خندان‌رو، رئیس اتحادیه گوشت گاوی تهران درباره وضعیت بازار در صنف متبوعش گفت: گوشت گوساله به میزان کافی در بازار عرضه شده و قیمتی که برای آن در نظر گرفتیم برای شش ماه پیش است.

وی با اعلام قیمت گوشت گاو افزود: گوشت مخلوط (راسته، سردست و ران با چربی) کیلویی 39 هزار تومان و گوشت بدون دنبه و صاف کرده 44 هزار تومان عرضه می‌شود.

وی اضافه کرد: اکنون گوشت‌های وارداتی هم در بازار با قیمت پایین‌تر عرضه شده و خانوارهایی که قدرت خرید پایینی دارند نیاز خود را از این محل تامین می‌کنند.

خندان‌رو با بیان این‌که سازمان تعزیرات در پایان سال اصناف را بیشتر رصد می‌کند، تصریح کرد: سازمان تعزیرات با متخلفانی که نرخ مصوب را رعایت نمی‌کنند برخورد می‌کند. البته بعید است در این صنف تخلفی صورت بگیرد به این دلیل که قیمت گوشت آنقدر گران است که همه خانوارها قدرت خرید آن را ندارند.

رئیس اتحادیه گوشت گاوی تهران با بیان این‌که فعالان این صنف فرصت زیادی برای فروش محصولات خود ندارند، افزود: فروشندگان گوشت گاوی 72 ساعت مهلت دارند محصول خود را در بازار عرضه کنند در غیر این صورت محصول آنها غیرقابل استفاده خواهد شد و از این رو با قیمت مصوب عرضه می‌کنند تا محصول روی دستشان نماند.

افزایش قیمت داریم

علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی هم با بیان این‌که قیمت گوشت داخلی بدون دنبه در بازار 42 تا 43 هزار تومان است، گفت: هفته سوم اسفند افزایش قیمت 5 درصدی به دلیل افزایش تقاضا را در گوشت‌های داخلی گوسفند شاهد بودیم.

وی افزود: به منظور تنظیم بازار، گوشت‌های وارداتی هم با نرخ 33 هزار تومان در بازار عرضه شده و وضعیت نسبت به سال گذشته بهتر است.

ملکی با تاکید بر این‌که کمبودی در بازار وجود ندارد، ادامه داد: عرضه گوشت‌های یارانه‌ای کمک زیادی به تنظیم بازار در این بخش کرد و اگر این کار صورت نمی‌گرفت شاید افزایش قیمت زیادی را شاهد بودیم.

گران‌فروشی میوه از 11 تا 98 درصد!

در آستانه شب عید و درحالی که بازار میوه داغ‌تر از هر زمان دیگری است و وزارت جهاد کشاورزی بارها اعلام کرده در تولید، تأمین و عرضه انواع میوه و تره‌بار هیچ مشکلی در بازار وجود ندارد، قیمت این محصولات فاصله زیادی با نرخ منطقی که قانون برای فروش میوه مشخص کرده دارد و در این میان به نظر می رسد جای بازرسان و ناظران در این بازار خالی است.

به گزارش ایسنا، گشتی در بازار میوه نشان می‌دهد وضعیت قیمت این محصولات پرمصرف و مورد نیاز مردم در فاصله دو هفته مانده به عید نوروز اختلاف فاحشی با نرخ منطقی آن بر اساس قیمت عمده‌فروشی و سود 35 درصدی منطقی این محصولات دارد و از 11 درصد برای محصولاتی مانند خیار گلخانه‌ای تا 78 درصد برای پرتقال رسمی شمال و 98 درصد برای نارنج متفاوت است.

شیرینی شب عید گران نمی‌شود

رئیس اتحادیه قنادان تهران گفت: نرخ شیرینی شب عید و ایام نوروز طبق نرخ مصوب اردیبهشت امسال به فروش می‌رسد و به‌رغم افزایش قیمت مواد اولیه تولید، هیچ تغییری در قیمت انواع شیرینی نخواهیم داشت.

علی بهره‌مند در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در حال حاضر قیمت برخی از مواد تهیه شیرینی و کیک شامل تخم‌مرغ به دلیل شیوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان، پودر نارگیل و پودر کاکائو به دلیل نوسان نرخ ارز افزایش یافته اما به علت کاهش توان خرید مردم از قنادان خواسته‌ایم تا افزایش قیمتی روی محصولات شب عید نداشته باشند.

وی حداکثر سود مصوب هر کیلوگرم شیرینی‌تر و خشک از سوی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را برای قنادان 15 درصد دانست و گفت: نرخ شیرینی‌ براساس کیفیت مواد اولیه تعیین می‌شود، زیرا هرچه شیرینی ماندگاری بالاتری داشته باشد، باید از مواد اولیه کیفی‌تر استفاده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها