روحانی در دیدار جمعی از جامعه پارسیان هند:

استقبال از سرمایه گذاری ایرانیان مقیم خارج در کشور

رئیس جمهور، تعمیق دوستی های تاریخی میان دو ملت ایران و هند در همه عرصه های فرهنگی، اقتصادی و تجاری را مسوولیت امروز سیاستمداران دو کشور دانست و تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران از گسترش و تعمیق روابط همه جانبه با هند به عنوان یک کشور دوست در منطقه، استقبال می کند.
کد خبر: ۱۱۲۳۰۸۰
تهران از گسترش و تعمیق روابط همه جانبه با دهلی نو استقبال می کند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در دیدار " نارندرا دامورداس مودی" با ابراز خرسندی از روند رو به توسعه روابط تهران – دهلی نو اظهارداشت: روابط ایران و هند به ضرر هیچ کشوری نیست وظرفیت های گسترده ای برای توسعه و تعمیق روابط ایران و هند وجود دارد که باید از تمامی این ظرفیت ها در راستای منافع و آینده ای بهتر برای دو ملت و منطقه، بیش از پیش بهره گرفت.

وی تقویت زبان فارسی در هند را برای توسعه روابط دو کشور مهم برشمرد و با بیان اینکه بدون زبان فارسی تعمیق پیوندهای تاریخی دو ملت دشوار خواهد بود؛ بر ضرورت مبادلات فرهنگی، تقویت و ایجاد کرسی های زبان فارسی در دانشگاه های هند تاکید کرد.

رئیس جمهور، حوزه های مرتبط با انرژی و حمل و نقل را دو ظرفیت مهم برای همکاری راهبردی ایران و هندوستان خواند و افزود: بندر چابهار به عنوان پل ارتباطی هند به افغانستان و آسیای مرکزی و اروپای شرقی ، می تواند روابط تاریخی دو کشور و منطقه را مستحکم تر سازد.

دکتر روحانی اظهارداشت: روابط ترانزیتی دو کشور ظرفیت های چندجانبه و منطقه ای با مجموعه کشورهای منطقه ایجاد خواهد کرد و ما آماده قراردادهای سه جانبه و چندجانبه ایم تا این مسیر ترانزیتی از چابهار ، به مسیر استراتژیک برای استحکام روابط منطقه ای تبدیل شود.

دکتر روحانی همچنین با بیان اینکه ایران می تواند انرژی مورد نیاز هند را در قالب قراردادهای راهبردی بلندمدت تامین کند، گفت: این قراردادهای بلندمدت در حوزه های انرژی و حمل و نقل، دو کشور را به شرکای راهبردی و مطمئن مبدل خواهد ساخت.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به علاقه مندی شرکتهای هندی برای توسعه فعالیتهایشان در ایران گفت: این شرکتها می تواند در حوزه های انرژی، تاسیسات شیرین سازی آب، کشاورزی و ایجاد شهرکهای فناوری و انرژی خورشیدی فعال شوند.

دکتر روحانی، تروریسم را معضلی نه تنها برای منطقه بلکه برای جهان دانست و با تاکید بر ضرورت تقویت همکاری کشورها در این عرصه ، گفت: باید با ریشه های تروریسم که عمدتا فکری و فرهنگی و ناشی از ترویج اندیشه های افراطی و مروج خشونت است، مبارزه کرد و ما آماده همکاری فرهنگی در این زمینه با کشورهای دوست ازجمله هند هستیم.

نخست وزیر هند نیز در این دیدار روند توسعه روابط دو کشور را رضایتبخش خواند و تاکید کرد که کشورش مصمم به توسعه همه جانبه روابط با ایران است و باید از ظرفیت های گسترده ای که در روند توسعه این مناسبات وجود دارد ، بهره برداری کرد.

نارندرا دامورداس مودی گفت: با برداشته شدن بسیاری از موانع بر سر راه توسعه همکاری اقتصادی ایران و هند، عمده سرمایه گذاری های دوجانبه به نتیجه رسیده و به روند توسعه مناسبات تهران – دهلی نو شتاب داده است.

وی با بیان اینکه هند آماده همکاری های درازمدت با ایران در همه زمینه های مورد علاقه دو کشور است ، تصریح کرد: شرکت های هندی آماده اند سرمایه گذاری های خود را در حوزه های همکاری های مشترک از جمله نفت و گاز توسعه دهند.

نخست وزیر هند همچنین به اهمیت و جایگاه ویژه بندر چابهار برای توسعه همکاری های منطقه ای اشاره و با تاکید بر اینکه "چابهار می تواند بازی مناسبات تجاری در منطقه و جهان را عوض کند" ، گفت: ما هم اکنون صدور محصولات خود از جمله گندم را از طریق بندر چابهار به افغانستان آغاز کرده ایم.

وی همچنین پیشنهاد داد که در آینده نزدیک سمیناری متشکل از نمایندگانی از کشورهای منطقه از جمله روسیه و کشورهای اوراسیا در چابهار برگزار شود.

مودی در ادامه تروریسم و گسترش آن را موجب نگرانی همه کشورهای منطقه و ازجمله هند برشمرد و گفت که کشورش آماده همکاری با ایران در مبارزه با تروریسم است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها