نماینده مردم فلاورجان درمجلس شورای اسلامی گفت: در روز چهارشنبه رئیس مجلس به کمیسیون اقتصادی دستوری برای ورود کمیسیون اقتصادی به این مساله را دادند و نیز برای دعوت از رئیس بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و تمام افرادی که به نوعی در این بازار تاثیر گذار هستند تا در این مورد برنامه‌ریزی شود.
کد خبر: ۱۱۲۲۶۴۷
تاثیر کاهش سود بانکی در اخلال بازار ارز/ ورود کمیسیون اقتصادی مجلس به معضل گرانی دلار

سیدناصر موسوی‌لارگانی در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین درباره اقدامات اخیر بانک مرکزی در کاهش سود بانکی و نقش آن در نوسانات نرخ ارز ، اظهار کرد: چند ماه گذشته برخی مشکلات موسسات مالی اعتباری بویژه آنهایی که از سوی بانک مرکزی مجوز داشتند باعث شد اعتماد مردم از بانک‌ها و سپرده‌گذاری در آنها سلب شود و پول‌های خود را در مسیرهای دلالی یا خرید ارز و سکه سرمایه‌گذاری کنند که در نهایت نابسامانی بازار و سکه را شاهد بودیم.

وی افزود: معمولا وقتی عرضه و تقاضا با هم تناسب نداشته باشند و عرضه بیش از تقاضا باشد و یا بالعکس، این نوسانات خواهد بود؛نظرات و دلایلی که از سوی بانک مرکزی در رابطه با نابسامانی‌های بازار ارز بیان شده با واقعیت جور نیست.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زمانیکه بانک مرکزی علت افزایش دلار را حباب در قیمت یا افزایش هر ساله در بالارفتن نرخ دلار و یا سال جدید میلادی، مطرح می‌کند، این موارد شاید در مقطع زمانی کوتاه تاثیرگذار باشد اما در این چند ماه اخیر که شاهد این نابسامانی‌ها بودیم این عوامل نمی‌تواند تاثیر جدی در رابطه با گرانی دلار داشته باشد.

وی با اشاره به تدابیر اخیر بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز گفت: تدابیر ارائه شده تاثیرات جزئی در قیمت بازار ارز دارد و باید با دلالان بازار نیز برخورد شود و نکته دیگر اینکه اگر ارز مورد نیاز صنعتگران و تولیدکنندگان توسط بانک مرکزی در اختیار آنها قرار بگیرد به جای‌اینکه دلار را از دلالان خریداری کنند، در ساماندهی بازار ارز تاثیر جدی خواهد داشت.

موسوی لارگانی با تأکید بر روند جاری حاکم بر بازار ارز، در مورد کاهش نرخ دلار اذعان کرد: با ادامه روند فعلی ممکن است افزایش بیشتری نداشته باشیم اما شاهد کاهش جدی نیز در بازار ارز نخواهیم بود، اگر روند برخورد با دلالان که هدفشان نابسامانی بازار ارز است ادامه داشته باشد می‌تواند در نرخ ارز تاثیرگذار باشد، گردش مالی حساب این افراد بیش از 20هزار میلیارد است و برخورد با این افراد یکی از موارد است.

وی خاطرنشان کرد: تزریق ارز به بازار نیز از دیگر موارد مدیریت بازار ارز است و یا برخورد با صرافی‌های غیر‌مجاز که بازار را دچار اختلال می‌کنند نیز تاثیرگذار است.

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان ادامه داد: در روز چهارشنبه رئیس مجلس به کمیسیون اقتصادی دستوری برای ورود کمیسیون اقتصادی به این مساله را دادند و نیز برای دعوت از رئیس بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و تمام افرادی که به نوعی در این بازار تاثیر گذار هستند تا در این مورد برنامه‌ریزی شود.

موسوی لارگانی با اشاره به قرار داشتن بودجه در دستور کار مجلس ، اظهار داشت: روز سه‌شنبه به دلیل برطرف کردن ایرادات در بودجه، جلسه علنی مجلس نیز تعطیل شد، وقتی بودجه در دستور کار مجلس قرار بگیرد دستور دیگری را در دستور کار مجلس قرار نمی‌دهند.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه بودجه در دستور کار است فرصتی برای برگزاری جلسات غیرعلنی و متعدد در کمیسیون نیست اما با دستور داده شده از سوی رئیس مجلس در روزهای آینده کمیسیون اقتصادی در این مسئله ورود می‌کند.

نسترن نعمتی/جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها