سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت وگو با جام جم آنلاین

غرب برای بازسازی عراق سهم می خواهد/ ضرورت تذکر دستگاه دیپلماسی به مقامات بغداد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه برجسته سازی نقش نیروهای ائتلاف در پایان بخشی سیطره داعش در عراق توسط مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دبیر کل سازمان ملل،رویکردی مغرضانه و منفعت طلبانه است، گفت: این حلقه مستشاری جمهوری اسلامی ایران بود که با تقدیم شهدای مدافع حرم به حمایت مقاومت منطقه شتافت و با تنگ کردن عرصه نبرد روی تروریست ها آنها را از منطقه بیرون ریخت.
کد خبر: ۱۱۲۲۶۰۰
غرب برای بازسازی عراق سهم می خواهد/ ضرورت تذکر دستگاه دیپلماسی به مقامات بغداد

سید حسین نقوی حسینی در گفت وگو با جام جم آنلاین با اشاره حواشی بوجود آمده در کنفرانس بازسازی عراق مبنی بر نادیده گرفتن نقش انکار ناپذیر ایران در نابودی داعش اظهار داشت: امروز بر هیچ محفل و مجمعی پوشیده نیست که جمهوری اسلامی ایران بزرگترین بازیگر تاثیر گذار در عرصه مبارزه با تروریسم محسوب می شود و این سیاست های ما بود که تروریسم داعش را از سوریه و عراق به معنی واقعی در میدان نبرد ریشه کن کرد.

وی با تاکید بر اینکه حتی دشمنان محور مقاومت هم به نقش بی بدیل ایران در شکست گروهک تروریستی داعش معترف هستند، افزود: بسیاری از دولت ها در زمان شکل گیری داعش و سیطره روز افزون آن در عراق و سوریه نیروها و اتباع خود را از راضی اشغالی به سرعت خارج کردند اما در نهایت این حلقه مستشاری جمهوری اسلامی ایران بود که با تقدیم شمار زیادی شهید مدافع حرم، در کنار مردم و دولت مرکزی بغداد و دمشق ایستاد و گروهک های تروریست را با حمایت از محور مقاومت از منطقه به بیرون ریخت.

این نماینده مجلس با انتقاد از مواضع موگرینی و گوترش در کم رنگ جلوه دادن نقش ایران در مبارزه با تروریسم و برجسته سازی تاثیر نیروهای ائتلاف در آن خاطر نشان کرد: حال که تروریسم بین الملل داعش با حضور مقتدرانه ایران در منطقه ریشه کن شده و زمان بازسازی عراق پسا داعش فرا رسیده است، نمایندگان اروپایی و سازمان های بین المللی تلاش دارند با جلب نظر آمریکا از سر سفره ای که امروز در بحث اقتصادی عراق پهن شده برای خود لقمه ای آماده کنند. لذا قصد دارند به زعم خود نقش ایران در مبارزه با تروریسم را در درجه دوم و سوم قرار دهند تا بلکه سهم بیشتری برای دولت های متبوع خود در آینده سیاسی اقتصادی عراق بدست گیرند.

وی در تقابل با رویکرد مغرضانه برخی سران شرکت کننده در کنفرانس بازسازی عراق خطاب به دستگاه دیپلماسی کشورمان، ابراز داشت: شایسته است مسئولان وزارت امور خارجه دیپلماسی خود در منطقه را هم‌ تراز با دیپلماسی دفاعی و مطابق آنچه در مبارزه ما با تروریسم رخ داد ارتقا بخشند و با مذاکرات متعدد و گوشزد به مقامات عراقی سوری نقش ممتاز تهران در غلبه بر تروریست ها را به آنها یادآور شود.

نقوی حسینی در این راستا افزود: البته بغداد و دمشق هر دو بر قدرت بلامنازع ایران در منطقه و تاثیر گذاری آن در تحولات میدانی خاورمیانه اشراف دارند و شخص بشار اسد بارها به این موضوع در رسانه ها به طور رسمی اذعان داشته است. امابا توجه به مواضع منطقه ای حیدر العبادی نخست وزیر عراق در کنفرانس مذکور متاسفانه تا اندازه ای همسو با برخی سران شرکت کننده بود، به نظر می رسد ضروری است دستگاه دیپلماسی با فعال سازی یک دیپلماسی منطقه ای موثر به بغداد یادآور شود که «جمهوری اسلامی ایران در نابود کردن داعش و دفع فتنه آن از سر مردم عراق، در ردیف اول قرار دارد».

وی نقش برخی دول مرتجع منطقه در رویکرد دور از انتظار دولت بغداد نسبت به تهران را موثر دانست و خاطر نشان کرد: عربستان سعودی بعنوان حامی اصلی داعش با شکست خفت باری که از ایران و محور مقاومت متحمل شد با تلاشی غیر سازنده سعی دارد سایه سنگین عقب ماندگی خود در معادلات منطقه در تقابل با ایران را از سر خود بردارد، لذا با نفوذ در عرصه سیاسی عراق به دنبال کم رنگ جلوه دادن جایگاه منطقه ای ایران در رخدادهای پرشتاب منطقه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها