سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

ایران سناریوی خاصی برای خروج آمریکایی‌ها از برجام دارد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با جام‌جم:

فرانسه در حال ایفای نقش آمریکا در اتحادیه اروپاست

از آنجا که کشور فرانسه به عنوان یکی از عناصر موثر در برجام بوده و بعد از اجرایی شدن آن قراردادهای اقتصادی نیز بین تهران و پاریس منعقد شده است، اما طی ماه‌های اخیر در کنار مطرح شدن بحث سفر وزیر خارجه و رئیس‌جمهور این کشور به تهران، شاهد اظهارات تند مقامات این کشور علیه ایران به بهانه فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران هستیم.
کد خبر: ۱۱۱۷۳۸۳
فرانسه در حال ایفای نقش آمریکا در اتحادیه اروپاست

همچنین چندی پیش دونالد ترامپ و امانوئل مکرون در مورد لزوم همکاری برای مقابله با ایران و حزبالله با یکدیگر گفتوگو کردند. در ارتباط با اهداف فرانسه از اتخاذ مواضع تند علیه جمهوری اسلامی ایران، احتمال تقسیم کار میان ترامپ و مکرون در مورد ایران و همچنین تفاوت دیدگاههای اتحادیه اروپا و فرانسه، گفتوگویی را با حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ترتیب دادیم که در ادامه میخوانید.

اهداف فرانسه از اتخاذ مواضع دو گانه و تند علیه ایران چیست؟

فرانسه از جمله کشورهای 1+5 و اتحادیه اروپاست که از فضای پسابرجامی بیشترین بهره و سود را برده است، این کشور حداقل سه قرارداد کلان با ایران بسته است؛ قرارداد توتال در حوزه نفتی، خودروسازی در حوزه پژو و همچنین خرید هواپیما. بنابراین باید فرانسه همراهترین کشور اروپایی با ایران باشد اما در حال حاضر شاهد مواضع کاملا متضاد این کشور علیه ایران هستیم و فرانسه بیشترین موضعگیریها را در جهت حمایت از ایدههای آمریکا و وارد کردن اتهامات واهی بر ضد کشورمان و مذاکره مجدد در مورد برجام و الحاق مواردی به آن و فعالیتهای موشکی ایران هستیم. در این زمینه به نظر میرسد فرانسویها پیگیر منافع خود و خواهان کسب امتیازات بیشتری از ایران هستند. از سوی دیگر شاهد موضعگیری شفافی از سوی مسئولان دیپلماسی کشورمان نیستیم و همچنان بر مذاکرات اقتصادی با فرانسه پافشاری میکنند.

در حالی که در آستانه سفر مقامات فرانسوی به ایران هستیم، از سوی دیگر مواضع تندی از سوی آنها علیه ایران صورت میگیرد، این مساله مغایرتی با عرف دیپلماتیک ندارد؟

قطعا چنین رویهای خلاف عرف دیپلماتیک است، با توجه به اینکه مهمترین توافقات پسابرجامی با فرانسه منعقد شده حداقل انتظار این است که فرانسه نرمترین مواضع را در قبال ایران داشته باشد، چرا که فرانسه به واسطه میلیاردها دلار قراردادهای اقتصادی با ایران به سودی سرشار دست یافته است. در حقیقت توافقهای گسترده اقتصادی فرانسه با جمهوری اسلامی ایران پس از برجام با چنین موضعگیریهای تند درباره نقش ایران در منطقه و فعالیتهای موشکی ایران همخوانی ندارد.

همراهیهای فرانسه با آمریکا علیه ایران تا کجا ادامه خواهد داشت؟

فرانسه در موضعگیریهای نادرستی قرار گرفته و در این مسیر گام برداشته است به نوعی که نسبت به شناخت واقعیتها دچار اشتباه شده است. اینکه فرانسه از یکسو با ایران مراودات اقتصادی دارد، همچنین برای سفر به ایران اظهار تمایل میکند اما از سوی دیگر بیشترین انتقادات را علیه کشورمان مطرح میکند، نشاندهنده این است که به دنبال کسب امتیازات بیشتر از ایران است و در این مسیر تا زمانی که منافعش تامین شود با آمریکا همراهی خواهد داشت.

آیا تقسیم کاری بین فرانسه و آمریکا در اتخاذ چنین مواضعی علیه ایران صورت گرفته است؟

جدای از تقسیم کار صورت گرفته بین آمریکا و فرانسه و ایفای نقش پلیس خوب و بد باید به این نکته اشاره کرد که فرانسهای که عضو 1+5 است و باید حامی برجام مقابل آمریکا باشد در حال حاضر در حال ایفای نقش آمریکا در اتحادیه اروپاست.

اما این کشور باید بداند به رغم اتهامات و ادعاهایی که علیه ایران مطرح میکند حوزه موشکی ما قابل مذاکره نیست و چیزی به برجام الحاق نخواهد شد. قبلا هم بارها اعلام شده که حوزه دفاعی قابل مذاکره نیست و معتقدم برخوردهای فرانسه باید با پاسخی قاطع مواجه شود.

تفاوتی میان اتحادیه اروپا و فرانسه در موضعگیری علیه ایران وجود دارد؟

گاهی مواقع سایر کشورهای اروپایی اظهار نظرهایی علیه ایران دارند اما تند نبوده و برای مقابله با ایران نیست. اتحادیه اروپا حداقل در مقابل موضع ضد برجامی آمریکا موضعگیری میکند؛ اما فرانسه در حوزه برجام در پازل آمریکا در حال ایفای نقش است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها