به گزارش جام جم آنلاین از میزان، سردار محمدرضا مهماندار درباره برخورد با خودروهای فرسوده و فاقد معاینه فنی گفت: بر اساس قانون بحث برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی و خودروهای فرسوده که اخیراً جریمه آن توسط دولت بهتصویب رسیده، بر عهده پلیس است. با توجه به پیشبینیهای انجام شده درباره بارشها، سکون هوا و مشکلات محیط زیستی، یکی از اساسیترین کارهایی که میشد در این راستا انجام داد، برخورد با خودروهای فرسوده و فاقد معاینه فنی بود. از اوایل مهرماه این طرح شروع شد و همچنان نیز ادامه دارد. این طرح در ابتدا برای همه خودروها شروع شد، اکنون نیز هر روزه اکیپهای مجهزی در ۲۶ نقطه تهران داریم که وظیفهشان برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی و فرسوده است.
وی درباره کامیونهای فرسوده و فاقد معاینه فنی نیز اظهار داشت: در ادامه اجرای طرح به این نقطه رسیدیم که بخش عمدهای از ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون مربوط به خودروهای گازوئیلسوز بهویژه خودروهای فرسوده است. از ابتدای دیماه علاوه بر طرحی که هر روز برای همه خودروها اجرا میکنیم، بهصورت ویژه طرح برخورد با کامیونهای دودزا و فاقد معاینه فنی را در دستور کار قرار دادیم. نرخ جریمه برای کامیونهای فاقد معاینه فنی روزانه ۵۰ هزار تومان و برای کامیونهای فرسوده نیز ۴۵ هزار تومان است. واقعاً این مبلغ پیشگیرانه نیست و نمیتوان از ورود اینها به سطح شهر جلوگیری کند.
سردار مهماندار در این رابطه افزود: کامیونها روزانه مبالغ زیادی را بهعنوان هزینه حمل بار دریافت میکنند که میتواند این جریمهها را پوشش دهد. بههمین علت علیرغم اینکه ما اختیاری برای توقیف خودروهای فاقد معاینه فنی و فرسوده نداشتیم، سراغ مرجع قضایی رفتیم و خوشبختانه دادستان تهران نیز در این رابطه مساعدت کردند. با توجه به اینکه سلامت مردم تهران در خطر است، ایشان اجازه دادند که ما خودروهای سنگین را در صورتی که فرسوده یا فاقد معاینه فنی باشند تا ۷ روز در تهران توقیف کنیم. در دیماه ۳۲۷ دستگاه کامیون را که فرسوده یا فاقد معاینه فنی بودهاند، توقیف کردهایم. همچنین ۵۶ هزار و ۳۷۴ برگ جریمه در مورد کامیونهای فاقد معاینه فنی و دودزا صادر شده است. البته اگر میخواستیم همه کامیونهای فاقد معاینه فنی و دودزا را توقیف کنیم، شاید عدد خیلی بیشتر میشد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: مبدأ ورودی تهران را رینگ آزادگان و در ضلع شرقی هم بزرگراه بسیج در نظر گرفتیم. تیمهای ما در این مبادی ورودی قرار گرفتند و سعی کردیم که اساساً اجازه ورود به این نوع خودروها را ندهیم و آنهایی را هم که از راههای دیگر توانسته بودند وارد شوند، توقیف کنیم. به خاطر سلامت مردم و با توجه به اینکه آلودگی این روزها بسیار بالاست، خواهشمندم کامیونهایی که معاینه فنی ندارند و در سن فرسودگی هستند، بههیچ عنوان به محدودهای که اشاره کردم وارد نشوند. در خارج از این محدوده بحثی برای فعالیت خودروهای فرسوده نداریم. سن فرسودگی نیز ۲۰ سال در نظر گرفته میشود و کامیونهایی با سن بیشتر از ۲۰ سال فرسوده محسوب میشوند. البته کامیونهایی که فاقد معاینه فنی باشند در خارج از این محدوده نیز جریمه میشوند، اما حداقل در مورد فرسودگیشان موضوعی برای برخورد وجود ندارد.
وی درباره جریمه روزانه خودروهای سواری فرسوده اظهار داشت: در رابطه با خودروهای سبک نیز ممنوعیتی که دولت برای ما ابلاغ کرده، همان جریمه روزانه ۴۵ هزار تومان است و هر روزه توسط دوربینها ثبت میشود. برای خودروهای سواری ۲۵ سالگی، سن فرسودگی محسوب میشود. هر خودروی سواری که معاینه فنی ندارد یا در سن فرسودگی قرار دارد، هر روز که از جلوی دوربینهای تهران عبور میکند، یک جریمه معاینه فنی و فرسودگی برایش اعمال میشود. ممکن است کسی مطلع نباشد که خودروی او معاینه فنی ندارد یا در سن فرسودگی است. قبلاً اعلام کردهام و اکنون نیز متذکر میشوم که خودروی سواری با سن بالای ۲۵ سال بههیچ وجه نباید در تهران تردد کند، در غیر این صورت روزانه ۴۵ هزار توامن جریمه میشود.
به گفته سردار مهماندار، خودرویی هم که فاقد معاینه فنی است، هر روز ۵۰ هزار تومان جریمه میشود. صاحبان این خودروها میتوانند با مراجعه به دفاتر پلیس+۱۰ پرینت خلافی خود را دریافت کنند و این جریمهها را رؤیت کنند. خواهش میکنم چنین خودروهایی در تهران تردد نکنند تا بعدها با جریمههای بالا مواجه نشوند، زیرا هر ۲۴ ساعت یک جریمه برایشان اعمال میشود.
وی صمن بیان اینکه برای برخورد با خودروهای سنگین نیاز به تجهیزاتی داریم، گفت: باید در رینگ آزادگان دوربین نصب شود و مدتی است که از شهرداری تهران که مسئولیت تأمین این زیرساختها را دارد، پیگیر این موضوع هستیم. دوستان این موضوع را دستور کار قرار دادهاند و البته موضوعاتی مانند کمبود اعتبارات نیز مطرح است، اما اگر قرار باشد بهصورت محکم بحث تردد کامیونها را در تهران کنترل کنیم و به نقطهای مطلوب برسیم، حتماً نیازمندیم که تمامی این رینگ توسط شهرداری تهران مجهز به دوربینهایی شود که برای اعمال قانون لازم است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ درباره تصویب طرح ترافیک جدید برای سال ۹۷ نیز اظهار داشت: در طرحی که تصویب رسید نسبت به طرح اولیهای که توسط شهرداری مطرح شد، خیلی چیزها تغییر یافت. از ابتدا تأکید داشتیم که حتما باید سه الزام در نظر گرفته شود. آلودگی هوا و ترافیک این محدوده افزایش پیدا نکند و همچنین فشار مضاعف به مردم وارد نشود. اکنون برای اینکه فشار مضاعفی به مردم نیاید، بحث زوجوفرد از این طرح خارج شده و در این رابطه هزینهای از مردم دریافت نمیشود و مانند سال ۹۶ اجرا میشود. در مورد کاهش آلودگی و کاهش ترافیک نیز به توافق رسیدیم و مصوب شد کسانی که حضورشان در محدوده طرح ترافیک اولویت دارد، مانند سالهای گذشته سهمیه ورود به محدوده را دریافت کنند. اقشاری مانند جانبازان، خبرنگاران و پزشکانی که برای رفتن به بیمارستان محل خدمت خود ضروت دارد در این محدوده تردد کنند یا مسئولینی که وزارتخانه یا سازمانشان در این محدوده قرار گرفته است. همچنین قرار شد از سقف ۱۲۹ هزار مجوز سالیانهای که شهرداری بر اساس مصوبه شورای ترافیک تهران داشت، ۲۶ هزار مجوز کم شود و در واقع بحث کاهش آلودگی و ترافیک نیز مد نظر قرار گرفته است. بهطور کلی طرح بهنحوی تقلیل یافت و بهتصویب رسید که آن سه الزام مورد اشاره در نظر گرفته شود. نقدها و مخالفتهای پلیس با تعامل و اعمال نظرات پلیس حل شد و کاملاً آمادگی اجرای طرح وجود دارد. مردم بههیچ وجه نگران نباشند و تنها چیزی که نسبت به سال ۹۶ تفاوت پیدا خواهد کرد، نحوه پرداخت است.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد