همه ما در امور عادی روزمره به مسائلی برمی‌خوریم که گاه برای حل و فصل آن به وکیل، حقوقدان، قاضی و محکمه نیاز داریم.
کد خبر: ۱۱۰۷۵۱۱
چگونه حقمان را بگیریم؟!

هر چند قانوندانی، کار اهلش است، اما با آگاهی از برخی نکات حقوقی می‌توانیم پیش از نیاز به وکیل و قاضی از پایمال شدن حقوقمان جلوگیری کنیم. بنابراین شاید این نکات مختصر و مفید در این خصوص موثر افتد.

حقوق مدیر ساختمان

بنا‌بر قاعده هر فردی برای دیگران کاری انجام دهد، مستحق دریافت اجرت است. مدیر ساختمان نیز ولو این که از بین مالکان انتخاب شود، باید حق‌الزحمه ناشی از مدیریت خود را از صندوق ساختمان دریافت کند. اگر مدیر غیر از مالکان انتخاب شود، در دریافت حق‌الزحمه او تردیدی وجود ندارد؛ اما چنانچه از میان مالکان انتخاب شود، اصولا مستحق دریافت اجرت است، مگر این‌که خود با توافق شرکا بخواهد؛ به طور مجانی مدیریت ساختمان را تقبل کند!

سقوط سنگ نمای ساختمان

آیا می‌دانید در صورت افتادن سنگ نمای ساختمان مسئولیت جبران خسارات آن با چه کسی است؟

مسئولیت مدیر ساختمان: ‎مسئولیت حقوقی افتادن سنگ نمای ساختمان روی افراد، ماشین‌های پارک شده و عبوری و جبران خسارت به عهده مدیر ساختمان است.

مسئولیت مالکان مجتمع: ‎در صورت نداشتن صورتجلسه رسمی در خصوص تعیین مدیر ساختمان، مسئولیت جبران خسارات به‌عهده مالکان مجتمع به نسبت مساحت آپارتمان (مساحت اعیانی سند) است.

بیمه‌نامه: ‎لازم است مجتمع دارای بیمه مسئولیت مدنی با داشتن بند جبران خسارت‌های مالی و جانی نسبت به شخص ثالث باشد. مشخصا درج آن در بیمه‌نامه الزامی است، در غیر این صورت خسارتی پرداخت نخواهد شد.

مقدار خسارت: ‎می‌تواند از خسارت جزیی به اتومبیل پارک شده تا دیه کامل فرد متغیر باشد.

نکته‌ای درباره وظایف خودروسازان

آیا می‌دانید شرکت‌های خودروسازی موظفند، حداقل دو روزکاری قبل از اجرای فرآیند فروش خودرو، در سامانه اطلاع‌رسانی خود، نسبت به درج مشخصات خودرو و شرایط فروش از قبیل: نشان تجاری، نوع، تیپ، رنگ، تجهیزات درخواستی، قیمت خودرو، سود مشارکت، زمان تحویل و سایر موارد مرتبط اقدام کرده و اطلاع‌رسانی کند.

فرار شوهر!

براساس قانون، اقدام شوهر در فروش اموالش به بستگان نزدیک پس از مطالبه مهریه، مصداق معامله به قصد فرار از دین است!

افزایش مهریه

پس از جاری شدن عقد نکاح مهریه مندرج در سند نکاحیه قابل افزایش نیست و نیز تنها با اقرارنامه رسمی بذل یا دریافت مهریه قابل پذیرش در محاکم است.

اجرائیه‌های اسناد رسمی

ابلاغ اجرائیه‌های اسناد رسمی لازم‌الاجرا فقط به نشانی مندرج در این اسناد صورت می‌گیرد؛ پس بهتر است در صورت تغییر نشانی در اسرع وقت مراتب را کتبا با ضمیمه کردن ادله تغییر نشانی به دفترخانه محل تنظیم سند یا اداره اجرا اطلاع دهید!

خلع‌ید

ارکان دعوای خلع‌ید عبارتند از: الف ـ مالکیت خواهان مسلم و مستند به سند رسمی باشد. ب ـ خوانده متصرف باشد. ج ـ تصرفات خوانده بدون اجازه قبلی باشد.

مواردی که حکم نقض می‌شود

در موارد زیر حکم یا قرار نقض می‌گردد:

1 ـ دادگاه صادرکننده رأی، صلاحیت ذاتی برای رسیدگی به موضوع را نداشته باشد و در مورد عدم رعایت صلاحیت محلی، وقتی که نسبت به‌آن ایراد شده باشد.

2 ـ رأی صادره خلاف موازین شرعی و مقررات قانونی شناخته شود.

3 ـ عدم رعایت اصول دادرسی و قواعد آمره و حقوق اصحاب دعوا در صورتی که درجه‌ای از اهمیت باشد، رأی را از اعتبار قانونی بیندازد.

4 ـ آرای مغایر با یکدیگر، بدون سبب قانونی در یک موضوع و بین همان اصحاب دعوا صادر شده باشد.

5 ـ تحقیقات انجام شده ناقص بوده یا به دلایل و مدافعات طرفین توجه نشده باشد.

نکاتی درباره سفته

برای پیشگیری از مشکلات و سوءاستفاده‌های احتمالی، پیش از تحویل سفته بابت ضمانت حسن انجام کار به چند نکته توجه کنید:

1 ـ حتما در قرارداد پایه همکاری، شماره سفته و مشخصات آن را ذکر کنید.

2 ـ در قسمتی که ‌باید نام گیرنده وجه درج شود، نام شخصی را که با آن قرارداد بسته‌اید، بنویسید (اگر با شرکت قرارداد بسته‌اید نام شرکت و اگر با شخص حقیقی (یک فرد) قصد همکاری دارید نام وی درج شود.)

3 ـ حتما در سفته علت صدور آن را ذکر نمایید؛ مثلا بنویسید بابت حسن انجام کار، بابت تضمین قرارداد و... .

راه رفع سوء اثر از چک

براساس بخشنامه‌های بانک مرکزی، رفع سوء اثر از چک، به راه‌های زیر امکانپذیر است: تامین موجودی، ارائه لاشه چک برگشتی به بانک، ارائه رضایت‌نامه محضری ذی‌نفع چک به بانک، واریز مبلغ چک به حساب جاری و مسدود کردن آن به مدت 24 ماه، ارائه حکم قضایی مبنی بر رفع سوءاثر از سوابق برگشتی چک و ارائه نامه از مرجع ثبتی مبنی بر اجرای چک و لزوم رفع سوءاثر از آن.

سمانه کارآمد - حقوقدان

ضمیمه چمدان جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها