همه ما در امور عادی روزمره به مسائلی برمی‌خوریم که گاه برای حل و فصل آن به وکیل، حقوقدان، قاضی و محکمه نیاز داریم.
کد خبر: ۱۱۱۸۶۶۱
حکم قانونی بالکن منزل چیست؟

هر چند قانوندانی، کار اهلش است، اما با آگاهی از برخی نکات حقوقی می‌توانیم پیش از نیاز به وکیل و قاضی از پایمال شدن حقوقمان جلوگیری کنیم بنابراین شاید این نکات مختصر و مفید در این خصوص موثر افتد.

قانون و مالیات معاملات

هر شخص حقیقی (مانند دفاتر اسناد رسمی) یا حقوقی (مانند شرکت‌ها و موسسات) که به موجب قانون مالیات‌های مستقیم، مکلف شده‌ است هنگام پرداخت وجه یا هنگام معامله یا هنگام انجام یک اقدام، مالیات مربوطه را کسر یا دریافت نماید اگر در انجام این وظیفه، تخلف کند و مالیات مربوطه را کسر ننماید یا طرفین را ملزم به ارائه رسید پرداخت مالیات نکند علاوه بر مسئولیت تضامنی که با مالیات‌ دهنده (مودی) در پرداخت مالیات خواهد داشت معادل 10 درصد مالیات پرداخت نشده، جریمه خواهد شد و به ازای هر ماه تاخیری که در پرداخت مالیات مربوطه رخ بدهد نیز 2.5 درصد، جریمه خواهد شد.

ممنوع الخروجی مالیاتی

ممنوع‌الخروج نمودن اعضای هیات مدیره شرکت‌ها که از صاحبان امضای مجاز شرکت نبوده باشند از سوی اداره امور مالیاتی، امری خلاف قانون به شمار می‌رود و قابل شکایت و پیگیری است.

حکم قانونی بالکن منزل

براساس قانون هیچ یک از مالکان آپارتمان حق تغییر در نمای خارجی ساختمان، بالکن و کلا قسمت‌های مشاع را ندارد.

قانون و قراردادهای آزمایشی

در قراردادهای کار، مدت دوره آزمایشی باید در قرارداد مشخص شود؛ حداکثر این مدت برای کارگران ساده و نیمه ماهر یک ماه و برای کارگران ماهر و دارای تخصص سطح بالا سه ماه است.

همچنین مطالبات کارگر جزو دیون ممتاز بوده و کارفرمایان موظف می‌باشند بدهی پیمانکاران به کارگران را برابر رای مراجع قانونی از محل مطالبات پیمانکار، من جمله ضمانت حسن انجام کار، پرداخت نمایند.

تفاوت حق کار و پیشه با سرقفلی

1ـ حق کسب و پیشه تدریجی‌الحصول است و بستگی به عمل مستاجر دارد ولی حق سرقفلی قطعی‌الحصول است و به محض پرداخت مبلغ یا مال از جانب مستاجر به موجر به وجود می‌آید.

2ـ مقدار حق سرقفلی مشخص است ولی میزان حق کسب و پیشه قابل محاسبه نیست.

3ـ حق سرقفلی قابل ضمان است یعنی با ارزیابی کارشناسی و تعیین ارزش آن قابلیت ضمان را داراست البته در صورتی که به طور رسمی به ثبت رسیده باشد، ولی حق کسب و پیشه این قابلیت را ندارد.

4ـ حق سرقفلی قابل توقیف است و از حقوق مالی است و جزو اموال غیر منقول تبعی است و با تقدیم دادخواست تامین خواسته یا تقاضای توقیف از طریق اجرائیات اداره ثبت اسناد و املاک قابل توقیف است، ولی حق کسب و پیشه قابل توقیف نیست.

5ـ حق سرقفلی قابل واگذاری و انتقال به غیر است، ولی حق کسب و پیشه قابل واگذاری به غیر نیست مگر در صورت درخواست تجویز انتقال منافع و صدور حکم در این خصوص یا تفویض انتقال به غیر.

نکته‌ای درباره دیه زن و مرد

زن و مرد مسلمان، در قصاص عضو برابرند و مرد به سبب آسیبی که به زن وارد می‌کند، به قصاص محکوم می‌شود لکن اگر دیه جنایت وارد بر زن، مساوی یا بیش از ثلث دیه کامل باشد، قصاص پس از پرداخت نصف دیه عضو مورد قصاص به مرد، اجرا می‌شود.

حکم مذکور درصورتی که مجنی‌علیه زن غیرمسلمان و مرتکب مرد غیرمسلمان باشد نیز جاری است ولی اگر وارد‌کننده صدمه جسمی، زن مسلمان و مرتکب، مرد غیرمسلمان باشد، مرتکب بدون پرداخت نصف دیه، قصاص می‌شود.

چکتان را دریافت کنید

اگر وجه چکی را که قبلا صادر کرده‌اید بدون مراجعه دارنده چک به بانک و به صورت نقدی پرداخت نمایید، حتما اصل چک را از دارنده آن مسترد نمایید. چرا که وجود چک نزد دارنده، دلیل بر طلبکار بودن وی و اشتغال ذمه شما می‌باشد.

اگر دارنده چک به هر بهانه‌ای از استرداد چک خودداری نمود، متن ذیل را در برگی نوشته و به امضا وی برسانید: مبلغ ... ریال معادل ... تومان در تاریخ ... به آقای ... از بابت وجه چک شماره ... به سررسید ... به عهده بانک ... در حضور شهود و امضا کنندگان ذیل پرداخت گردید و لاشه چک نزد ایشان امانت می‌باشد که متعهد می‌شوند در تاریخ ... آن را مسترد نمایند.

سمانه کارآمد - حقوقدان

ضمیمه چمدان جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها