سدمعبر، آرمانشهر، دخترعمو و پسرعمو و کلیله و دمنه، چهار فیلم جدیدی هستند که بتازگی اکران خود را در سینماهای کشور آغاز کرده‌اند. یک فیلم تلخ اجتماعی، یک فیلم زن‌محور، یک کمدی خانوادگی و یک انیمیشن براساس اثر معروف ادبی، نشان از یک تنوع مضمونی و سوژه‌ای در این نوبت از اکران می‌دهد، اما ساختار و میزان جذابیت آنها در جذب مخاطب و این که چقدر در این فضای فشرده نمایش فیلم‌ها شانس برای خوب دیده شدن و فروش مناسب دارند، سوالاتی است که چند روز پس از اکران می‌توان به آنها پاسخ داد.
کد خبر: ۱۱۰۷۴۴۹
جدال در «ویرانشهر» اکران

به گزارش جام‌جم، هر چه به زمان برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر نزدیک می‌شویم، وضعیت اکران عمومی سینمای ایران پیچیده‌تر و بغرنج‌تر می‌شود. فیلم‌هایی از جشنواره سال گذشته فیلم فجر هنوز چشمشان به جمال پرده سینما روشن نشده و رنگ اکران را ندیده‌اند و آثار دیگری هم پشت خط نمایش مانده‌اند.

فیلم‌هایی که چند وقت اخیر به شکلی فشرده اکران می‌شوند، باید ظرفیت خوبی برای جذب مخاطب و فروش داشته باشند که بتوانند تا حدودی به سلامت از این اوضاع آشفته و عصر فیلم‌سوزی عبور کنند. اتفاقی که در این مدت تا حدودی برای فیلم‌هایی چون خالتور (ساخته آرش معیریان) و آینه بغل (به کارگردانی منوچهر هادی) افتاده و این دو کمدی به نسبت آثار دیگری که همزمان با آنها اکران شده، با استقبال خوبی از جانب تماشاگران روبه‌رو شده اند و توانسته اند جزو برنده‌های گیشه باشند.

آینه بغل با محمدرضا گلزار و جواد عزتی تا اینجا بیش از شش میلیارد تومان فروخته و خالتور هم با پوریا پورسرخ، مهران غفوریان، علی صادقی و محمدرضا شریفی‌نیا شش میلیارد تومان فروش داشته است.

حامد بهداد نرفته برگشت

حامد بهداد که تا همین چند وقت پیش، فیلم خانه دختر را بر پرده سینماها داشت، حالا به فاصله کمی به حضورش در اکران با فیلم سدمعبر ادامه می‌دهد. او در این فیلم یکی از بازی‌های خوب و انرژیکش را به نمایش می‌گذارد و در نقش یک مامور سدمعبر که درگیر مشکلات متعددی در زندگی شخصی و حرفه‌ای خودش است، بخوبی تماشاگر را تا پایان فیلم با خود همراه می‌کند.

سد معبر، فیلمی اجتماعی و تا حدودی تلخ است که دست روی برخی مشکلات جامعه از جمله فقر می‌گذارد. کارگردان فیلم، محسن قرایی است که پیش از این فیلم خسته نباشید را همراه افشین هاشمی ساخته بود. فیلمنامه فیلم را هم سعید روستایی نوشته که فیلم ابد و یک روز را در کارنامه دارد. این فیلم در جشنواره سال گذشته فیلم فجر به نمایش درآمد و با استقبال خوب برخی تماشاگران و منتقدان همراه شد. باران کوثری، محسن کیایی، نادر فلاح، اکبر رحمتی، نگار عابدی، گیتی قاسمی و علیرضا کمالی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

بهمن کامیار، تهیه‌کننده سد معبر درباره اکران این فیلم در این موقع از سال به جام‌جم می‌گوید: از نظر تقویم اکران و با نگاهی به سال‌های گذشته، این موقع از سال جزو زمان‌هایی است که معمولا فیلم‌های نه‌چندان مهم در آن اکران شوند و فیلم‌هایی که پیش‌بینی می‌ شود اکران خوبی نداشته باشند، در این زمان روی پرده می‌روند؛ منتها وضعیت امسال نسبت به سال‌های قبل عجیب‌تر و پیچیده‌تر است، به طوری که خیلی از فیلم‌ها فقط مترصد فرصت اکران است. چراکه صف اکران بسیار طولانی و شلوغ است و فیلم‌های خیلی خوبی از تولیدات سال گذشته هنوز پشت خط اکران است.

او ادامه می‌دهد: تصور ما این است که بتوانیم مخاطبان را با یک فیلم خوب در یک فصل بد به سینما بکشانیم و امیدواریم این مساله جواب دهد. اما این ریسک را انجام دادیم، چون فکر کردیم اگر فیلم را در این بازه زمانی هم اکران نکنیم، چه‌بسا دیگر نمی‌شود آن را اکران کرد.

این تهیه‌کننده و کارگردان جوان که به عنوان فیلمساز هم آثاری چون «نیم» و «مرداد» را در کارنامه دارد، درباره برخورد اکران این فیلم با جشنواره فجر پیش رو هم توضیح می‌دهد: بیشتر مخاطبان جشنواره فیلم فجر، فیلم «سد معبر» را در جشنواره سال گذشته دیده‌اند و خیلی مخاطبان ما در دوره اکران عمومی نیستند، اما تاثیری که جشنواره فیلم فجر بر فیلم می‌گذارد، کاهش سالن‌های سینماست و سینماهای مردمی در اختیار آثار جدید جشنواره خواهند بود. ما از این بابت ضربه خواهیم خورد، هرچند سعی می‌کنیم با تکیه بر جذابیت فیلم، مخاطبان را در همان مقطع هم حفظ کنیم.

کامیار در پاسخ به این سوال که تماشاگران منتظر تماشای چه چیزی در «سد معبر» باشند هم جواب می‌دهد: «سد معبر» فیلمی پر از انرژی، سراسر اتفاق و داستان و منطبق با مسائل و معضلات روز جامعه بوده که این روزها متاسفانه پررنگ تر هم شده است. من فکر نمی‌کنم تماشاگری پس از دیدن این فیلم با ناراحتی و پشیمانی، سینما را ترک کند.

گرچه فیلم، صحنه‌هایی دارد که ممکن است چندان خوشایند شهرداری نباشد، اما برخلاف بسیاری از نهادها و ارگان‌ها و اصناف که طاقت کوچک ترین انتقاد و طرح مساله را ندارند، ولی ظاهرا شهرداری برخورد مسالمت‌آمیز و حتی همراهی کننده‌ای با سد معبر داشته است. کامیار در این خصوص می‌گوید: برخلاف تصور مردم، شهرداری همکاری خیلی خوبی درخصوص تخصیص سینماها به فیلم سد معبر با ما داشته است و این اثر در همه سینماهایی که تحت مدیریت موسسه تصویرشهر است، در سئانس‌های خوبی روی پرده رفته. این موضوع نشان می‌دهد یک مقدار آستانه تحمل مسئولان ما بالاتر رفته است.

قصه جانان به روایت امیرآقایی

«آرمانشهر» یا «اتوپیا» از جمله محصولات مشترک سینمای ایران است؛ فیلمی زن محور که قصه زنی افغان به نام جانان را به تصویر می‌کشد که در آرزوی مادر شدن می‌سوزد . او برای تجربه این حس و مادر شدن، مشکلات زیادی را به جان می‌خرد و برای رسیدن به هدفش راهی اروپا می‌شود و این سفر، سرنوشت او را دگرگون می‌کند.

فیلم را حسن ناظر ساخته و تهیه‌کننده ایرانی آن هم محسن علی‌اکبری است. همایون ارشادی که از جمله بازیگران بین‌المللی سینمای ایران است، همراه کیهان ملکی از جمله بازیگران ایرانی این فیلم هستند. ملالی ذکریا، آندرو شاور، حنا سپاریت، آرون بالی و باسکر پاتل هم در این فیلم ایفای نقش می‌کنند.

واقعا عقدشان را در آسمان‌ها بسته‌اند؟!

حتما جمله کلیشه‌ای «عقد دخترعمو و پسرعمو رو توی آسمونا بستن» به گوشتان خورده؛ احتمالا یا آن را جدی نگرفته‌اید و به شوخی از کنار آن گذشته‌اید یا کاملا هم جدی با آن طرف شدید و الان دارید با عموزاده عزیزتان زیر یک سقف به خوبی و خوشی زندگی می‌کنید. جزو هر کدام از این افراد که باشید، تماشای فیلم کمدی «دختر عمو و پسرعمو» خالی از لطف نیست.

مجید صالحی که این روزها فیلم دیگری به نام «ثبت با سند برابر است» را هم روی پرده دارد، نقش پسرعموی این فیلم را بازی می‌کند و نیوشا ضیغمی دخترعموی قصه. لاله مرزبان، فاطمه گودرزی، مریم امیرجلالی، محمود عزیزی، مهدی صبایی، نسیم فروغ و معصومه محمدپور از دیگر بازیگران «دخترعمو و پسرعمو» هستند.

فیلم را روح‌انگیز شمس ساخته و قربان محمدپور و محمود غلامی هم تهیه‌کنندگان آن هستند.قربان محمدپور کارگردان و فیلمنامه نویس سینماست که فیلم پرفروش «سلام بمبئی» را در کارنامه دارد. او به عنوان یکی از تهیه‌کنندگان این فیلم درباره «دخترعمو و پسرعمو» به جام‌جم می‌گوید: من چند ساعتی است که از سفر برگشته ام و هنوز نسخه نهایی فیلم را ندیده‌ام. خانم روح‌انگیز شمس، کارگردان فیلم «دخترعمو و پسرعمو» در فیلم «دل بی‌قرار» دستیار من بود، ضمن این‌که ما در سریال «یوسف پیامبر» هم با یکدیگر همکار بودیم. برای همین خواستم به او کمک کنم تا فیلم اول خود را بسازد و تهیه‌کنندگی کار را به‌عهده گرفتم.

او درباره فیلم و وضعیت اکران هم توضیح می‌دهد: «دخترعمو و پسرعمو» یک فیلم خانوادگی است و باید ببینیم با توکل به خدا در این شلوغی اکران چه اتفاقی برای آن می‌افتد.

قصه شغال‌های سرشناس

داستان این انیمیشن سینمایی درباره دو شغال به نام‌های کلیله و دمنه است که با حوادث تلخ و شیرینی در جنگل روبه‌رو می‌شوند. علاقه آنها وارد شدن به دربار شیر است. وقتی به آنجا می‌رسند، بناچار نظاره‌گر عاقبت کارهای بد و خوب اطرافیان شیر مانند گرگ، کفتار و روباه می‌شوند و از حوادثی که برای آنها اتفاق می‌افتد کلیله و دمنه و بقیه حیوانات جنگل درس عبرت می‌گیرند.

همین که اثری با ارجاع به کتاب معروف «کلیله و دمنه» ساخته شده، واجد ارزش و قابل تامل است، بویژه این که در قالب انیمیشن و برای آشنایی بیشتر بچه‌ها و ارتقای فرهنگ آنها تولید شده است. علیرضا توکلی بینا کارگردانی این اثر را به‌عهده دارد و زهرا هاشمی‌بهرمانی هم تهیه‌کننده آن است.

علی رستگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها