رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر خبر داد:

ساخت 400 برج روی گسل های تهران

تهران روی گسل قرار دارد و احتمال وقوع حادثه را نمی توان انکار کرد، اما این دلیلی برای ترس نیست، زیرا برخلاف آن‌که خیلی ها از شرایط نامناسب تهران سخن می گویند، دستان این کلانشهر برای مواقع بحرانی خالی نیست و می توان گفت تهران این توانایی را دارد که دربرابر حوادثی مانند زلزله مقاومت کند.
کد خبر: ۱۱۰۷۰۵۳
دست تهران خالی نیست

این درحالی است که مسئولان تدابیر لازم را نیز برای مواقع بحرانی درنظر گرفته اند و شهروندان نیز آنقدر آگاهی دارند که هنگام بحران شرایط را مدیریت کنند.

برای نمونه استان‌های اصفهان، مرکزی، قم، البرز و مازندران به‌ عنوان استان‌های معین ‌تهران در صورت وقوع زلزله هستند. با این حال شرایط تهران به گونه‌ای است که هنگام بروز حادثه نیازی به کمک این استان‌ها پیدا نخواهد کرد.

وقوع زلزله در شهرهای کوچک و روستاها که سازه های مقاومی ندارند، سبب شده برخی شهروندان تصور کنند پس از وقوع زلزله، تهران آسیب زیادی خواهد دید، اما دیگر مانند گذشته نیست که بخش زیادی از سازه های تهران آسیب پذیر باشد؛ چون ‌‌ براساس مصوبات ‌ شورای شهر ‌ مقاوم سازی و تحکیم بناها‌ از چند سال پیش در دستور کار مدیران شهری قرار گرفته است.افزون بر این سازمان نظام مهندسی در بحث ساخت بناها ‌چه تجاری و مسکونی نکات لازم را رعایت می کند.

البته نباید فراموش کرد که در تهران بافت فرسوده نیز وجود دارد،اما برای مقاوم سازی این بافت ها نیز تلاش هایی صورت گرفته و نیاز است که جدی‌تر به این مساله پرداخته شود.‌

دیروز برخی افراد در فضای مجازی نسبت به خطر حیوانات موذی در کلانشهر تهران هشدار می دادند به نظر آنها پس از زلزله حیوانات موذی مشکل ساز خواهند شد، اما باید تاکید کرد که در چند سال اخیر تدابیری نیز برای کنترل جمعیت حیوانات موذی در نظر گرفته شده به همین خاطر شهروندان نباید نسبت به چنین مسائلی نگران باشند‌.

علاوه براین عده ای نیز از خطر چاه های فاضلاب دم می زنند، اما باید یادآور شد که بیش از 70 درصد از چاه های فاضلاب تهران پرشده و دیگر خطری جدی به حساب نمی آید.

این روزها بازار شایعه درباره زلزله داغ است،چراکه عده ای فرصت طلب از تحریک احساسات مردم سود می برند.

به همین خاطر این وظیفه مسئولان و شهروندان است که نگذارند ترس در جامعه ریشه بدواند و عده ای که می خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند به هدفشان برسند.

شهروندان باید با حفظ روحیه خود با صبر و آرامش برای رفع ضعف های شهر و خود تلاش کنند، زیرا عقل حکم می کند که باید همیشه برای بحران یا حادثه آماده بود تا کمترین آسیب را دید.‌

بنابراین بهتر است شهروندان اخبار زلزله را از طریق رسانه ملی پیگیری کنند تا اطلاعاتی که به دست می آورند کارشناسی شده و موثق باشد؛.چراکه فقط اطلاعات درست و کاربردی است که می تواند شهروندان را توانمند کند. ‌

ابوالفضل قناعتی - عضو پیشین هیات رئیسه شورای شهر تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها