بررسی های انجام شده توسط شبکه اجتماعی لینکدین نشان می دهد که آینده شغلی مهندسی یادگیری ماشینی بسیار پر رونق بوده و این حوزه با بیشترین رشد جهانی رو به رو است. این موضوع می تواند تاثیراتی مشابه انقلاب صنعتی در اقتصاد جهان داشته باشد.
کد خبر: ۱۱۰۶۷۶۴
آشنایی با آینده دارترین شغل جهان

به گزارش جام جم آنلاین از سیناپرس، شبکه اجتماعی لینکدین یکی از شبکه های اجتماعی نسبتا تخصصی است که بر اساس روابط تجاری و شغلی شکل گرفته و اطلاعات مرتبط با مشاغل مختلف در آن قابل دسترسی است.

این شبکه اجتماعی به طور دوره ای نسبت به شرایط رشد و آینده مشاغل تحقیقاتی انجام داده و آن را منتشر می کند.

بر اساس آخرین فهرست منتشر شده در این رابطه مشخص شد مهارت‌های مرتبط با حوزه فناوری و داده از جمله بخش‌هایی بودند که میزان اشتغال‌زایی در آنها سریع‌ترین رشد را داشته است و به خصوص آن دسته از افرادی که در عرصه مرتبط با داده‌ها فعالیت می‌کنند بیشتر از بقیه این رشد را پیش روی خود دیده‌اند.

با بررسی این فهرست شاهد هستیم که در رتبه نخست لیست مشاغل با بیشترین رشد، مهندسان حوزه یادگیری ماشینی قرار دارند که گفته می‌شود این عنوان شغلی بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ رشد ۱۰برابری را تجربه کرده است.

پس از آن متخصصان حوزه داده پررونق‌ترین بازار کاری را پیش روی خود دیدند که در این بازه‌ زمانی این حوزه رشد هفت برابری داشت.

همچنین گفته شد کارشناسان توسعه‌دهنده‌ کلان داده و مهندسان پشتیبانی هم رشد ۶ برابری داشتند.

در گزارش نهایی لینکدین آمده است: «مجموعه جامعی از مهارت‌ هایی که رشته ‌های مختلف را پوشش می‌دهند در سال ‌های اخیر بیشترین تقاضا را داشته‌ اند. بیشتر این فرصت ‌های شغلی در لیست جاری رشته‌ های مختلفی را شامل می‌شدند که قابلیت استفاده از آن ها در صنایع مختلف وجود داشت.»

10 عنوان شغلی برتر با پررونق‌ترین بازارکاری در پنج سال گذشته بر اساس گزارش لینکدین عبارتند از:

- مهندس یادگیری ماشینی (رشد 9.8 برابری تعداد کارفرمایان نسبت به سال 2012)

- کارشناس داده (رشد 6.5 برابری نسبت به سال 2012)

- توسعه دهنده سیستم ‌های فروش (رشد 5.7 برابری نسبت به سال 2012)

- مدیر ارتباط با مشتری (رشد 5.6 برابری نسبت به سال 2012)

- توسعه ‌دهنده کلان داده (رشد 5.5 برابری نسبت به سال 2012)

- مهندس پشتیبان (رشد 5.5 برابری نسبت به سال 2012)

- توسعه ‌دهنده نرم‌ افزارهای کاربردی (رشد 5.1 برابری نسبت به سال 2012)

- مدیر علوم داده (رشد 4.9 برابری نسبت به سال 2012)

- شرکای تجاری برند ها (رشد 4.5 برابری نسبت به سال 2012)

- توسعه ‌دهنده سیستم‌های پشتیبانی (رشد 4.5 برابری نسبت به سال 2012)

مهندسی یادگیری ماشینی چیست؟

با وجود اینکه در اذهان عمومی نگرانی هایی در رابطه با انقلاب هوش مصنوعی و تصرف بازار کار توسط این فناوری وجود دارد، اما پژوهشگران اعلام کردند این موضوع در حال حاضر موضوعیت نداشته و موارد دیگری در معادلات آینده دنیای بازار کار دخیل هستند.

به باور پژوهشگران، معرفی حوزه مهندسی یادگیری ماشینی یا (machine learning) می تواند دنیای مشاغل و اقتصاد را کاملا تغییر داده و این تغییر قابل مقایسه با انقلاب صنعتی و معرفی موتور بخار در زمان خود است.

یادگیری ماشینی در حقیقت سیستم های کامپیوتری و هوش مصنوعی هستند که در آن ماشین که قادر به تجربه اموزی و رفع اشکالات خود بوده و می تواند موضوعات را تحلیل و نتیجه گیری کند. این فناوری در حال حاضر آماده ایجاد تغییرات وسیعی در آینده اقتصاد جهانی بوده و می توانند نسبت به نیروی انسانی در بسیاری از مشاغل برتری داشته باشد اما قطعا قادر نخواهند بود در همه امور جایگزین انسان ها شده و تمامی حوزه ها را اشغال کنند.

به باور کارشناسان اگر چه اثرات اقتصادی یادگیری ماشینی امروزه نسبتا محدود است و نمی توان ان را پایان دنیای کاری معاصر محسوب کرد اما پیامدهای اقتصادی و تاثیر آن در دنیای آینده نیروی کار، عمیق است.

پژوهشگران معتقدند مهارت هایی که انسان ها برای توسعه و کسب و کار سرمایه گذاری انتخاب می کنند، تعیین می کند که چه افراد و مشاغلی رشد کرده و مهندسی یادگیری ماشینی چگونه در زندگی روزمره ریشه خواهد دواند.

در حقیقت ریشه و جوهره اصلی یادگیری ماشینی را می توان هوش مصنوعی محسوب کرد.

پیشرفت سریع مهندسی یادگیری ماشینی در حوزه هایی چون تشخیص چهره، مطالعات زبانی، طبقه بندی موارد مختلف و .... سبب شده است تا از آن به طور گسترده ای در حوزه های تحلیل بازار های مالی، تشخیص تقلب در کارت های اعتباری و برنامه های جدید تشخیص پزشکی استفاده شود.

از سوی دیگر باید در نظر داشت که پیشگویی این مساله که یادگیری ماشینی تا چه حد می تواند بازارهای کاری را تحت شعاع قرار دهد، کار بسیار دشواری است زیرا این فناوری معمولا در یک یا دو حوزه دارای توانمندی است و معمولا مشاغل انسانی نیازمند داشتن تخصص و تسلط در اموری پیچیده و چند گانه هستند.

به هر روی آن چه بدیهی است، قریب الوقوع بودن انقلابی بزرگ در دنیای فناوری و صنعت است که با پیشرفت و توسعه هوش مصنوعی و زیر مجموعه های آن از جمله مهندسی یادگیری ماشینی به وجود امده و در این میان برای تعیین میزان دقیق تاثیرات آن در دنیای بازار کار و اقتصاد باید منتظر آینده بود.

در حال حاضر به طور قطع می توان گفت آینده مشاغل مرتبط با هوش مصنوعی به نسبت سایر حوزه های شغلی بسیار پر رونق تر بوده و در این میان مهندسی یادگیری ماشینی در صدر قرار دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها