روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی و برندینگ

رنگ‌ها و منطق روانشناسی که پشت آن آرمیده است، یکی از جالب‌ترین و بحث‌برانگیزترین موضوعات در بازاریابی و برندینگ است.
کد خبر: ۱۱۰۲۰۰۵
روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی و برندینگ

این روزها، بسیاری از خریداران نمی‌دانند که به چه دلیل جذب یک محصول خاص می‌شوند. تأثیرگذاری رنگ‌ها در انتخاب، موضوعی است که بسیاری از طراحان محصول، می‌توانند درصد قابل‌توجهی انتخاب شدن آن را افزایش دهند.

در بخش‌های زیر، با توجه به تحقیقات انجام‌شده در حوزه روانشناسی رنگ، نکاتی در باب طراحی محصول اشاره می‌شود:

رنگی که شما را مجبور می‌کند:

مواقعی که تولیدکنندگان یک محصول قصد دارند شما نوشته‌های محصول را بخوانید، آن را به رنگ زرد و یا بنفش تغییر می‌دهند. در حقیقت این رنگ، شما را به مشاهده دقیق‌تر نوشته‌ها یا تصاویر داخل خود می‌خواند. به این دلیل که رنگ زرد، در طیف خود شادترین رنگ است و باعث افزایش فروش می‌شود. در حقیقت 75% از مدادهایی که در ایالات‌متحده به فروش می‌رسد، زردرنگ هستند.

آنچه باعث تصمیم سریع‌تر می‌شود:

ازآنجاکه در 90% اوقات، محصولاتی که تک‌رنگ هستند، نیازمند تصمیم‌گیری کوتاه‌تری هستند، منطق حکم می‌کند از چندرنگ تولید کردن محصولات پرهیز کنیم.

البته با اشاره به نقشی که رنگ‌ها در برندسازی دارند، می‌بایست تأثیر ارتباط رنگ با جنس و کاربری محصول را نیز در نظر گرفت. این مهم است که خریداران، چه انتظاری از رنگ یک برند خاص داشته باشند.

با رقیب فرق کنید:

اگر در صنعتی واردشده‌اید که رقیب، با رنگی خاص شناخته می‌شوند، شما می‌بایست کمی با آن متفاوت باشید. مثال این عملکرد را می‌توان در طراحی لوگو پپسی، بعد از ورود به بازار کوکاکولا دانست.

برای چه کسی تولید می‌کنید؟

اگر برای آقایان محصولی تولید می‌کنید، سعی کنید از این رنگ‌ها استفاده نکنید:

رنگ‌های قهوه‌ای، نارنجی و بنفش، رنگ‌هایی هستند که آقایان به آن علاقه ندارند.

و اگر برای خانم‌ها محصولی تولید می‌کنید، سعی کنید از این رنگ‌ها استفاده نکنید:

نارنجی، قهوه‌ای و خاکستری

اسم خاص، مشتریان خاصی خواهد داشت!

تابه‌حال نام رنگ موکا را شنیده‌اید؟! رنگ موکا، به میزان قابل‌توجهی بیشتر از رنگ قهوه‌ای فروش می‌رود. در تحقیقات انجام‌شده مشخص شد، محصولاتی که رنگ‌های خاص دارند، بیشتر موردتوجه خریداران قرار می‌گیرند و علت اصلی آن خاص شدن محصول به‌واسطه رنگ آن است.

و در آخر پیشنهاد می‌کنم، قبل از اینکه محصولی را به بازار روانه کنید، بررسی دقیق و مفصلی درباره رنگ آن داشته باشید! زیرا تأثیرگذاری قابل‌توجهی در برندسازی محصولتان خواهد داشت.

منصور کیارش – کارشناس بازاریابی و برندینگ

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها