اقدام جنجال برانگیز اخیر رئیس جمهور آمریکا در اجرای مصوبه (ضد فلسطینی، مغایر با حقوق بین‌الملل، در تعارض با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و همچنین روند باصطلاح صلح خاورمیانه) سال ۱۹۹۵ این کشور برای به رسمیت شناختن قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و تغییر محل سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس بوده است؛ بنابراین نباید این اقدام گستاخانه را صرفا به حساب دونالد ترامپ گذاشت و نقش اساسی و مخرب سایر نهادهای آن کشور را نادیده گرفت‌.
کد خبر: ۱۱۰۱۲۸۲
تلاش آمریکا برای تأمین رضایت رژیم صهیونیستی

با وجود این، دلیل انتخاب زمان اجرای این‌ مصوبه توسط ترامپ برای برخی از اهل سیاست و حتی متحدان ایالات متحده تا اندازه‌ای نامشخص و نگران‌کننده عنوان شده است. بسیاری از تصمیمات ترامپ تاکنون غیرمنتظره و جنجال برانگیز و از واقع‌بینی به دور بوده است اما تعهد و پایبندی رئیس جمهور آمریکا به این تصمیم غلط و تحریک‌آمیز با هدف تأمین رضایت رژیم صهیونیستی است که ترامپ همواره آن را یکی از سیاست‌های راهبردی خود می‌خواند.

این تصمیم نادرست تاکنون سازمان ملل، برخی از کشورهای اروپایی و بسیاری از کشورهای دیگر را نیز به واکنش و موضع‌گیری وا داشته است و طبیعتا پیامدها و تبعات منفی آن متوجه ترامپ، دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی خواهد بود.

رخداد اخیر همچنین بر این هشدارهای جمهوری اسلامی ایران از گذشته‌های دور صحه می‌گذارد که آمریکایی‌ها هرگز به دنبال حل و فصل اساسی مساله فلسطین نبوده و نیستند، بلکه همواره به دنبال تشدید تحریم‌ها و تهدیدها علیه ملت فلسطین و همچنین تثبیت غصب سرزمین و تضییع کامل حقوق آنان هستند.

از نگاهی دیگر، اقدام اخیر آمریکا گرچه تهدیدی برای قدس شریف، فلسطین مقاوم و سایر کشورهای اسلامی است، اما این تهدید در عین حال می‌تواند برای جهان اسلام فرصتی طلایی ایجاد کند به طوری که از یک سو نقطه عطفی برای ایجاد وحدت ملی بین همه فلسطینیان و از سوی دیگر عامل اساسی وحدت در جهان اسلام باشد.

بدون تردید اگر قدر چنین فرصت مغتنم شمرده شود و ملتها، علما و نخبگان کشورهای اسلامی و آزادگان جهان مخالفت خود را به اشکال مختلف و ممکن به تصمیم آمریکا اعلان کند مسلما آنها نه جسارت اتخاذ چنین تصمیماتی را خواهند یافت و نه موفق به عملی کردن خواسته‌های خود می‌شوند و هم پیمانان تازه‌ای نیز برای اقدامات شیطانی و ضد بشری خود نخواهند یافت.

سید محمدعلی حسینی

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها