برای اشراف بر جایگاه حزب‌الله در لبنان باید به دو رویداد تاریخی اشاره کرد؛ نخستین رویداد جنگ 33 روزه در سال 2006 است. ارتش‌هایی که برای رسیدن به هدفی دست به اقدام نظامی می‌زنند در صورت نائل نیامدن به آن هدف، شکست‌خورده محسوب می‌شوند.
کد خبر: ۱۰۹۸۹۱۸
جایگاه حزب‌الله در لبنان

ارتش اسرائیل با عنوان قلع و قمع و ریشه‌کن کردن حزب‌الله به لبنان حمله کرد ولی به این هدف نرسید و حزب‌الله همچنان باقی ماند و در پروسه سیاسی داخلی لبنان نقش بسیار فعالی ایفا کرد تا جایی‌که به عنوان یک حزب سیاسی در اکتبر 2016 موفق شد میشل عون نامزد خود را به مقام ریاست‌جمهوری برساند. این موضوع نمایانگر این است که حزب‌الله در سایه پیروزی در عرصه مقاومت در لبنان و منطقه به دستاوردهای بزرگ سیاسی نیز دست یافته است.

رویداد دیگر به حضور فعال حزب‌الله در مبارزه با تروریست در سوریه و لبنان برمی‌گردد. در چند ماه اخیر پس از این‌که نیروهای داعش و جبهه ‌النصره مرزهای شرقی لبنان را بشدت تهدید می‌کردند، حزب‌الله با هماهنگی با ارتش لبنان در یک اقدام استراتژیک، تروریست‌ها را در مرزهای لبنان شکست داد.

بنابراین حزب‌الله در ساختار نظامی و مقاومت به دستاوردهای مهمی نائل آمده که باید به این دستاوردها پاکسازی شهرهای سوریه از نیروهای داعش را اضافه کرد. همچنین به عنوان یک حزب سیاسی فراگیر در لبنان موفق به نفوذ چشمگیری شده است.

با وجود همه تلاش‌های آمریکا برای منزوی کردن این حزب با عناوینی چون تروریست خواندن حزب‌الله، اما این جنبش چه در بخش مقاومت چه در بخش سیاسی در عرصه داخلی لبنان با طراوت و شادابی تمام حاضر است.

با بررسی نقش حزب‌الله لبنان در ائتلاف‌های سیاسی و استراتژیک این کشور می‌توان پی برد فراتر از حزب‌الله جریانی تحت عنوان مقاومت وجود دارد که به جامعه شیعیان لبنان محدود نمی‌شود. حزب کمونیست لبنان خود را نخستین گروه در مقاومت علیه تهاجم صهیونیست‌ها می‌خواند، در حالی که امروز نقش چندانی در پارلمان لبنان ندارد. این مقاومت بین اهل سنت هم وجود دارد و برخی از علمای اهل سنت به مقاومت اعتقاد دارند. برخی جریان‌های مسیحی نیز به چنین عقیده‌ای باور دارند و بر این اساس، مقاومت در لبنان یک جریان عام است. اما کدام‌یک در رهبری این جریان موفق بوده است؟ در حقیقت، نیرویی که موفق به فرماندهی و رهبری این جریان مقاومت شده حزب‌الله لبنان است. به همین دلیل زمانی‌که نیروی مقاومت در عرصه سیاسی و نظامی در لبنان و خارج از لبنان پیروزی بزرگی کسب می‌کند، تمام مجموعه‌هایی که بین مسیحیان، اهل سنت و شیعیان وجود دارند، خود را در این پیروزی‌ها زیر چتر رهبری حزب‌الله
سهیم می‌دانند.

علی منتظری

کارشناس مسائل لبنان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها