مقامات قاره سبز در هفته‌های اخیر موضع گیری‌ها درباره برنامه موشکی و منطقه‌ای ایران را افزایش داده‌اند

سناریوی اروپایی برای برجام 2

برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای کشورمان، همچنان در کانون رایزنی‌های مقامات اروپایی قرار دارد و با وجود تاکیدات مکرر مقامات ایرانی مبنی بر غیرقابل مذاکره‌ بودن این فعالیت‌ها، اروپایی‌ها از یک سو رایزنی با دیگر کشورها را در این زمینه در دستور کار دارند و از یک سو به دنبال فشار آوردن بر ایران برای گفت‌وگو در زمینه فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای هستند.
کد خبر: ۱۰۹۸۸۷۳

در همین زمینه امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه بار دیگر در مصاحبه‌ای خواستار گفت‌وگو با ایران در موضوع موشکی شد.

به گزارش فارس، وی در مصاحبه با شبکه خبری فرانس‌‌24 گفت: «من در زمان مناسب به ایران سفر خواهم کرد. ما بعد از توافق هسته‌ای، با ایران، رابطه داریم و من به تعهداتی که ایجاد شده‌اند اعتقاد دارم و می‌خواهم به آنها پایبند بمانم.»

مکرون با وجود این، بار دیگر ضمن متهم کردن ایران به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در منطقه، گفت که لازم است با این کشور درباره برنامه موشک‌های بالستیک گفت‌وگو شود. وی مدعی شد: آنها در آن منطقه از دنیا، بی‌ثبات‌کننده هستند.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه هم با بیان این ادعا که برنامه موشکی ایران با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد منطبق نیست، خواستار همکاری با آمریکا و اروپا برای مقابله با آن شد.

به گزارش فارس، آگنه روماته اسپاین دریک نشست خبری، ضمن تأکید بر پایبندی کشورش به توافق هسته‌ای با ایران، بار دیگر ادعاها علیه برنامه موشکی ایران را تکرار کرد.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، توافق هسته‌ای برجام را «توافقی قدرتمند» خواند و گفت: «فرانسه به دنبال مذاکره مجدد یا اصلاح این توافق نیست.»

وی در بخش دیگری از اظهاراتش مدعی شد: « برنامه موشک‌های بالستیک ایران با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد مطابقت ندارد و برای منطقه بی‌ثبات‌کننده است.»

ترزا می، نخست‎وزیر انگلیس هم که بار دیگر به ریاض رفته بود در گفت‌وگو با مقامات سعودی، مدعی «نگرانی» از آن چیزی شد که «رفتارهای ثبات‌زدای» ایران در منطقه می‌نامید.

به گزارش پایگاه اینترنتی رادیو سوا، دفتر نخست‌وزیری انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که محور گفت‎وگوها بین دو طرف درباره امنیت منطقه و پیشروی در نابودی داعش در عراق و فعالیت‌های ایران در منطقه بوده است.

دفتر نخست وزیری انگلیس افزود: «انگلیس و عربستان درباره رفتارهای ثبات زدای ایران در منطقه ابراز نگرانی و بر سر تلاش بیشتر در سطح بین‌المللی برای مقابله با ایران توافق کردند.»

مواضع دوپهلوی موگرینی

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در اظهاراتی دوپهلو گرچه از یک سو تاکید کرده که برجام باید به همین شکل که هست اجرا شود اما با ادعاها در خصوص نگران‌کننده بودن فعالیت‌های منطقه‌ای کشورمان همراهی کرده است.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه می‌گوید که محدود کردن مذاکرات با ایران به مساله هسته‌ای درست بود یا غلط، اکنون باید آن را به طور کامل اجرا کرد.

به گزارش فارس، موگرینی در کنفرانس بین‌المللی گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای در رم ایتالیا افزود: «مسائل دیگری هستند که در چارچوب این توافق نیستند و می‌توان درباره آنها رایزنی کرد، اما تصمیم بر این بوده که این توافق تنها مسائل هسته‌ای را شامل شود. این‌که این اشتباه بود یا صحیح، اکنون بحثی است که به تاریخ پیوسته است، زیرا این تصمیم که مذاکرات صرفا به موضوع هسته‌ای محدود شود به 14 سال پیش برمی‌گردد. شاید من شخصا فکر می‌کردم رایزنی درباره مسائل منطقه‌‌ای می‌تواند یک نقطه شروع خوب باشد، چون در نهایت، مشکل این است که خاورمیانه و کشورهای خلیج [فارس] نیازمند این هستند که معماری امنیتی خودش را شکل بدهند. اما این تصمیم در آن موقع گرفته نشد و مقرر شد مذاکرات صرفا به مساله هسته‌ای محدود شود و اکنون این چیزی است که ما داریم، اما لغو توافقی که در موضوع هسته‌ای کارساز است هیچ یک از ما را در موقعیت بهتری قرار نمی‌دهد.»

وی همچنین گفت، 28 عضو اتحادیه اروپا به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفته‌اند که اجرای همه فصل‌های توافق هسته‌ای یک اولویت امنیتی اصلی برای اتحادیه اروپاست.

موگرینی در ادامه گفت: توافق هسته‌ای به قطعنامه شورای امنیت ضمیمه است بنابراین شما نمی‌توانید از آن خارج شوید یا در اجرای آن گزینشی عمل کنید.

رویای برجام‌های دیگر

طرح چنین مواضعی نشان‌دهنده همان طرحی است که بارها جمهوری اسلامی ایران نسبت به غیرقابل قبول بودن آن هشدار داده و آن، برجام‌های 2 و 3 درباره فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای کشورمان است.

به این ترتیب که اروپایی‌ها از یکسو بر اجرای برجام به همین شکل تاکید دارند و از سوی دیگر با ادعاهای آمریکا درباره فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای کشورمان همراهی می‌کنند و تاکید دارند که این نگرانی‌ها را باید از طریق گفت‌وگوهایی دیگر برطرف کرد.

در همین زمینه می‌توان به اظهارات اخیر سخنگوی وزارت‌خارجه فرانسه اشاره کرد که خواستار مشارکت کشورهای اروپایی و آمریکا برای مقابله با برنامه موشکی ایران خارج از چارچوب برجام شده است.

آگنه روماته اسپاین گفته «برنامه موشکی ایران نگرانی‌ای است که باید همراه با شریکان اروپایی و آمریکایی‌مان، خارج از توافق وین به آن رسیدگی کنیم. ما امیدواریم، همان‌طور که رئیس‌جمهور فرانسه گفت، شاهد حرکت رو به جلوی رایزنی‌ها با ایران درباره این موضوع باشیم.»

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه اظهار کرد: «ما در واقع ظرف چند ماه گذشته وارد گفت‌وگوی سیاسی با ایران شده‌ایم و این موضوع ما را قادر می‌کند تا به این موضوع و سایر موضوعات بپردازیم، بویژه به موضوع مسائل منطقه‌ای که درباره آن انتظاراتی از ایران داریم.»

اما همان‌طور که گفته شد ایران بارها تاکید کرده حاضر به گفت‌وگو درباره موضوعاتی از جمله دفاعی و منطقه‌ای نیست.

به گزارش فارس، محمدحسین صفارهرندی در نخستین همایش منادیان فرهنگ استان همدان در همین زمینه گفت: در صورت تحقق برجام‌های 2 و 3، باید خیلی از داشته‌های خود را برای آن برجام‌ها بدهیم، چراکه در مرحله بعد باید تمام قدرت خود را خرج مذاکره کنیم و اگر قدرت خود را از دست دهیم، این بار مذاکره نمی‌کنند بلکه ما را تحقیر می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که برجام 2 و 3 می‌خواهد ما را از دارایی‌هایمان خلع کند، افزود: خلع سلاح مقدمه آغاز جنگ علیه ملت ایران است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حمایت برخی در داخل از این سناریوی غرب گفت: عده‌ای تلاش دارند برای تحقق این سناریو، زندگی و معیشت مردم را به برنامه‌های موشکی و منطقه‌ای ایران گره بزنند،اما باید بدانند با مذاکره‌های بعدی دیگر فقط مشکل معیشت نداریم بلکه مشکل امنیت و استقلال خواهیم داشت.

نگاه مقاومتی ایران برهم‌زننده بازی ارتجاع

منصور حقیقت‌پور، مشاور رئیس‌ مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم، با اشاره به این‌که برخی کشورها به‌صورت مداوم چند موضوع تکراری را علیه ایران مطرح می‌کنند، گفت: برنامه‌های موشکی، حقوق بشر و تروریسم چند موضوعی است که آنها میان هم تقسیم کار کرده‌اند.

وی در عین حال افزود: جمهوری اسلامی ایران نیز نحوه برخورد با این‌گونه بازی‌ها را آموخته است.

حقیقت‌پور با بیان این‌که این بار نوبت رئیس‌جمهور فرانسه است که علیه برنامه‌های موشکی کشورمان چنین مواضعی اتخاذ کند، اظهار کرد: آقای مکرون بسیار جوان و کم تجربه است و باید مشاوره‌های منطقی و سیاسی درستی به وی داده شود. مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که توانمندی‌های دفاعی ایران قابل مذاکره و گفت‌وگو نیست، اظهار کرد: اگر آنها ما را تهدید کنند، برد موشک‌های خود را افزایش می‌دهیم، جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند توانمندی‌های موشکی خود را محدود کند. تا وقتی تهدیداتی علیه کشورمان باشد، برد موشک‌هایمان نیز برقرار خواهد بود، به تعبیری دیگر برد موشک‌های ما متناسب با عمق و دامنه تهدیدات تنظیم می‌شود.

وی با بیان این‌که نگاه مقاومتی ایران قاعده بازی آنها را در منطقه به‌هم زده است، بیان کرد: امروز مقاومت بعد از اراده، سلاح خود یعنی موشک را پیدا کرده است، امروز حزب‌الله با این سلاح می‌تواند عمق استراتژیک اسرائیل را تهدید کند، همین‌طور یمن علیه عربستان و سوریه علیه اسرائیل.

حقیقت‌پور افزود: سلاح مقاومت ترتیبات سیاسی منطقه را به نفع مقاومت و مسلمانان در غرب آسیا به‌هم زده و این روند افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: سلاح مقاومت زلزله‌ای است که هنوز تکانه‌های آن تمام نشده و این موضوع منافع ارتجاع غرب، آمریکا و اسرائیل را تهدید می‌کند و طبیعی است که آنها بیشتر معترض خواهند بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها