آسیای مرکزی بعد از فروپاشی شوروی تلاش می‌کند سیاست‌هایش را در جهت حفظ و احیای خود پیش ببرد و در این بین جمهوری اسلامی ایران نقش محوری در نقشه راه مسیر ترانزیت و توسعه این منطقه دارد.
کد خبر: ۱۰۹۵۸۶۱
همکاری‌های منطقه‌ای، بهترین راه برای تثبیت استقلال و پیشرفت

همکاری‌های فرامنطقه‌ای و منطقه‌ای شکل گرفته که با جدیت پیش می‌رود و باعث تحولات جدی در آینده منطقه و ایجاد رفاه و شغل می‌شود؛ بدون این که هزینه خاص سیاسی به بلوک فرا منطقه‌ای پرداخت شود. قدرت‌های فرامنطقه‌ای که در نقاط دیگر اختلافاتی دارند، تلاش می‌کنند تسویه حساب‌های خود را در آسیای میانه داشته باشند و البته طبیعی است غربی‌ها علاقه چندانی به پیشرفت و توسعه منطقه ندارند.

البته بعد از فروپاشی شوروی، هنوز کشورهای آسیای میانه به احیای هویت مورد نظر خود دست نیافته‌اند و تلاش می‌کنند به واسطه نمادهای مختلف سیاسی، فرهنگی و مدنی بتوانند به هویت خود برگردند و مسیر پیش روی خود را براساس هویت ملی و کشوری خود در پیش گیرند. در این زمینه همکاری‌های منطقه‌ای بهترین راه برای تثبیت استقلال و مسیر پیشرفت آنهاست.

در این میان برخی تلاش‌های مخرب از سوی رقبای این منطقه صورت می‌گیرد که خوشبختانه تاکنون موفقیت چندانی نداشته‌اند. در این میان جمهوری اسلامی ایران نیز که منافع پیرامونی‌اش بیشتر از حوزه‌های دورتر است اجازه نمی‌دهد با این گونه اقدامات تخریبی تلاش‌ها در جهت نزدیکی کشورهای
این منطقه مورد آسیب قرار گیرد.

با وجود تمام اقداماتی که برخی کشورها در جهت تضعیف نقش حائز اهمیت ایران در جهت مبارزه با تروریسم در منطقه دارند و به شکل حامی تروریسم عمل می‌کنند، کشورمان تمام تلاش خود را در مورد مبارزه با تروریسم به کار بسته است و در خط اول مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی در منطقه عمل می‌کند و در این خصوص می‌تواند تجربیات خود را در اختیار کشورهای آسیای میانه قرار دهد.

بهمن آقا رضی

سفیر ایران در ازبکستان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها