وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، در نشستی خبری عملکرد یکساله و برنامههای آتی این وزارتخانه را تشریح کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
کد خبر: ۱۰۸۸۶۵

به گزارش ایسنا ، سردار سرتیپ «مصطفی محمد نجار» در ابتدا با اشاره به عملکرد یکساله وزارت دفاع، گفت: ما در ابتدای کار با نگاهی به چشمانداز بیستساله، برنامهی چهارم توسعه و در راس آن، تدابیر مقام معظم رهبری بر چهار محور اصلی دولت نهم و هشت محور اعلامی اینجانب، مروری بر اهداف این وزارتخانه داشتیم.
وی با بیان اینکه این مرور به طراحی نقشهی استراتژی وزارت دفاع کمک کرد، گفت: این نقشه در چهار لایحه طراحی شده است و بعد از این طراحی با توجه به وظیفهی قانونی وزارت دفاع که پشتیبانی از نیروهای مسلح در حوزههای مختلف دفاعی، عمرانی و حقوقی است، به طراحی دو حوزهی دیگر یعنی دیپلماسی دفاعی و توانمندسازی پرداختیم که در دیپلماسی دفاعی به جنگ نرم توجه شد و در توانمندسازی به آموزش زیرساختها.
وزیر دفاع با بیان اینکه بر اساس مأموریتها و اهداف شاخصههایی را معین کردیم که برای رسیدن به آن بستر نرمافزاری "طرح پیمان" طراحی شده است، افزود: بر اساس این طرح نرمافزاری زمانبندی مشخصی برای اهداف تعیین و مشخص میشود که ما در چه زمانی میتوانیم به چه اهدافی دست یابیم و با استفاده از این سیستم، پایش میکنیم که در کجای کار هستیم.
سرتیپ نجار همچنین با بیان اینکه در یک سال گذشته در شاخصهای کلان رشد بسیار خوبی داشتیم، گفت: در فروش محصولات جدید صنایع دفاعی رشد 75 درصدی، در ارزش افزوده رشد 15 درصدی در سرمایهگذاری در فنآوریهای کلیدی و پیشرفته رشد 55 درصدی، و در بهرهوری سرمایه صنعتی دفاعی رشد 12 درصدی را تجربه کردهایم.
وی ادامه داد: همچنین توفیق داشتیم تا در 19 سفر استانی با حضور در مراکز و ردههای نظامی شرایط نیروهای مسلح را از نزدیک بررسی کنیم که در این مورد در 19 استان بالغ بر 2770 مورد مساله و مشکل به طور کامل بررسی شد.
وزیر دفاع همچنین تمرکز بر توسعه دانش و فنآوری را یکی از مهمترین اهداف این وزارتخانه دانست و گفت: در وزارت دفاع و مجموعهی نیروهای مسلح، ضرورت "بومیسازی و عمق بخشیدن به فنآوریهای مورد نیاز" و دستیابی به فنآوریهای جدید دفاعی، مدیریت و اجرای چند صد پروژهی فنآورانه و دانشی با به کارگیری ظرفیتهای تحقیقاتی نیروهای مسلح و دانشگاهها و صنایع کشور وجود دارد که آن را دنبال میکنیم. همچنین در نظر داریم تا درصد مناسبی از درآمدهای صنایع دفاعی به بخش پژوهشی ارائه شود.
همچنین در یک سال گذشته ورود موفقیتآمیزی در حوزههای نوین فنآوری، گسترش ارتباط و تعامل با دانشگاههای کشور و بهرهبرداری از 176 پروژه پژوهشی سامانه محور در سال 84 و ایجاد تنوع در محصولات صنعتی و اجرای کارهای پژوهشی در 159 مورد در این وزارتخانه داشتهایم.
وی در بخش صنعت دفاعی به موشکهای زمین به زمین اشاره کرد و گفت: در یک سال گذشته آزمونهای موفق و تولید انبوه موشکهای بالستیک انجام شده است.
همچنین آزمایش موفق سرجنگیهای پیشرفته ترکشی در رزمایش پیامبر اعظم (ص) و انواع رادارگریز را داشتهایم و بهرهبرداری از خط تولید موشکهای زمین به زمین با بردهای مختلف تا چند صد کیلومتر از قبیل موشک صاعقه نیز بوده که در رزمایش ضربت ذوالفقار آزمایش شد.
وی با بیان اینکه صدها پروژه تحقیقاتی در زمینه موشکها در دست داریم، گفت: در یک سال گذشته پشتیبانی مؤثر و ارتقای سامانههای پدافندی موجود با انجام پروژههای تحقیقاتی، راهاندازی خط تولید انبوه موشکهای دوشپرتاب میثاق با قابلیتهای پیشرفته، طراحی و ساخت سامانههای پدافندی نوین (سامانههای بدون انتشار) را داشتهایم.
محمد نجار در ادامه به حوزهی دریایی نیز اشاره کرده و گفت: در این راستا تحویلدهی زیردریایی سبک به نیروی دریایی و آغاز تولید انبوه آن با هدف ارتقای قدرت رزم دریایی و ناامن کردن عرصه برای دشمنان، راهاندازی خط تولید اژدر برای شلیک از شناورهای سطحی و زیرسطحی، آزمایش موفق راکت پرسرعت زیرسطحی در رزمایش پیامبر اعظم (ص)، بهرهبرداری موفق از قایقهای پرنده و راهاندازی خط تولید انبوه آنها برای تأمین تحرک سریع و حمل تسلیحات مختلف در صحنه رزم دریایی، موشکهای کروز دریایی، بهینهسازی افزایش برد و دیگر قابلیتهای عملیاتی در انواع مختلف برای پرتاب از ساحل و یا شناورها علیه اهداف دریایی و توپ دریایی فجر 27 را در دست اجرا داشتهایم.
وزیر دفاع با بیان اینکه در بهرهبرداری از حوزه ارتباطات و جنگهای الکترونیک به دستاوردهای خوبی رسیدهایم، گفت: در یک سال اخیر آغاز به تولید انبوه مجموعهای از محصولات ارتباطی و مخابراتی رزمی با رعایت اصل ارتباطات الگو، بهرهبرداری از پروژههای تحقیقاتی سامانههای الکترونیک دریایی و زیر سطحی (بیسیم زیر آب و...) ، طراحی و ساخت سامانههای جنگ الکترونیک برای ایجاد اختلال در ارتباطات دشمن و همچنین سامانههای نوین کنترل مرزها با روش الکترواپتیکی و رادارهای مراقبت زمینی (بهرهبرداری تحقیقاتی) دست یافتهایم.
محمد نجار در حوزهی هوایی نیز به گسترش و تعمیق توان نگهداری و ارتقای یگانهای پروازی، تعمیر هواپیمای پهن پیکر بوئینگ 747 با گواهینامههای معتبر، بهرهبرداری از چند پروژه تحقیقاتی در زمینه هواپیماهای بدون سرنشین با قابلیتهای عملیاتی مختلف و ارتقای توان بالگردهای کشور برای بهبود وضع کنترل مرزها و کنترل ترافیک جادهها اشاره کرد.
وی در حوزهی تجهیزات رزم زمینی نیز از بهرهبرداری از پروژههای تحقیقاتی و آغاز به تولید تسلیحات ضد زره نسل جدید و اجرای پروژههای هوشمندسازی سلاح و تجهیزات مطابق برنامه پنج ساله دولت خبر داد.
وزیر دفاع با بیان اینکه در بخش خدمات رفاهی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در مواردی همچون مصرف، مسکن، درمان، بیمه و بازنشستگی، ایثارگران و جانبازان و اعطای وام، تلاشهایی صورت گرفته است گفت: در بخش مصرف، افزایش خدمات مصرف و کالاهای اساسی در سال 1385 در مقایسه با 1384 به میزان چهار برابر رشد داشته است و روش خدمترسانی نیز در قالب حکمت کارت ساماندهی شده است، همچنین فعالتر شدن بخشهای اقتصادی سازمان به عنوان پشتوانه اقتصادی خدمترسانی به کارکنان نیروهای مسلح را داشتهایم به نحوی که 37 درصد رشد درآمد و 80 درصد رشد صادرات داشته است.
نجار با اشاره به خدمات مسکن این وزارتخانه نیز گفت: در یک سال گذشته به 2500 نفر وام مسکن پرداخت شده و انعقاد تفاهمنامه با بانک برای اخذ تهسیلاتی علاوه بر اعتبارات وزارتخانه صورت گرفته است.
وی در بخش درمان به برقراری بیمه درمانی سربازان وظیفه و عائله تحت تکفل آنها، رسیدگی به بیماران صعبالعلاج، افزایش مراکز درمانی طرف قرارداد بیمه نیروهای مسلح و تداوم پوشش بیمهای فرزندان پسر و دختر بالای 20 سال تا قبل از ازدواج اشاره کرد.
وی دربارهی بیمه و بازنشستگی کارکنان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران گفت: در یک سال گذشته با تجمیع سازمانهای بیمه بازنشستگی ارتش، سپاه و نیروی انتظامی و تشکیل سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح، اجرای طرح حداقل حقوق بازنشستگان نیروهای مسلح که 330 هزار نفر از حقوق بگیران نیروهای مسلح را در بر گرفت، افزایش 40 درصدی ارائه خدمات رفاهی به بازنشستگان نیروهای مسلح و افزایش 20 درصدی اعطای وام به بازنشستگان، (وام اعطایی در سال گذشته 191 میلیارد ریال بوده است) را شاهد بودهایم.
وزیر دفاع در مورد امور ایثارگران و جانبازان در این وزارتخانه نیز اظهار داشت: در یک سال گذشته شاهد کسب رتبه اول تلاش و خدمترسانی به ایثارگران در سطح نیروهای مسلح، تشکیل گروههای سرکشی به خانوادههای شهدا و ایثارگر و تقدیم هدایای وزارتخانه و همچنین برگزاری همایش تجلیل از 4200 خانواده شهید و جانباز و 1500 مورد سفرهای سیاحتی و زیارتی فرزندان شاهد و ایثارگر بودهایم.
وی با بیان اینکه اعطای وامهای ضروری و ازدواج با 33 درصد و صد در صد رشد نسبت به سال قبل صورت گرفته است، گفت: همچنین اهدای هدیه ازدواج به کارکنان جوان، فرزندان کارکنان با رشد 40 درصد نسبت به سال گذشته و عقد تفاهمنامه با بانک و اعطای تسهیلات به کارکنان صورت گرفته است.
وی در مورد خدمات رفاهی عمومی این وزارتخانه به مشارکت در طرحهای ملی مانند قرارداد با اپراتور دوم اشاره کرد و گفت: طبق این قرارداد طی 15 سال ظرفیتی معادل 16 میلیون مشترک در سطح کشور ایجاد میشود، همچنین پروژه CNG به تعداد 1.5 میلیون خودرو و احداث 850 جایگاه سوخت طی شش سال برای گازسوزکردن خودروهای سواری صورت خواهد گرفت.
وی به مشارکت در مقابله با حوادث غیرمترقبه نیز اشاره کرد و گفت: در این مورد ضمن اقدام در امدادرسانی در حوادث و بلایای طبیعی، توافقنامهای با وزارت کشور برای تأمین و تولید تجهیزات امدادی به امضاء رسیده است.
سردار نجار همچنین به پاکسازی میادین مین اشاره کرد و گفت: در این زمینه انعقاد قراردادهای اولیه جهت شناسایی و پاکسازی محدودههای مینگذاریشده و آلوده به مواد منفجره در وسعتی بالغ بر 1.6 میلیون هکتار و انعقاد قرارداد برای خرید و ساخت تجهیزات مینروبی از صنایع داخلی صورت گرفته است.
وی همچنین به امور ثبتی اشاره کرد و گفت: اخذ 13 مصوبه از هیأت دولت مربوط به انتقال پادگانها که اقدامات اجرایی آن در خصوص انتقال 8 پادگان آغاز شده است و فاز اول اجرایی پادگانهای بیرجند و بوشهر نیز به انجام رسیده، از دیگر اقدامات بوده است.
وزیر دفاع در ادامه در پاسخ به این پرسش که قابلیتهای ساخت خطوط موشکی کشور و دستاوردهای آن در چه حدی است و تحقیقات دربارهی ساخت موشک شهاب 4 و آزمایش آن چه زمانی اعلام میشود؛ گفت: عناوین و اسامی موشکها مهم نیست. مهم آن است که ما بر اساس دکترین دفاعی به ارتقای توان خود بپردازیم. توان موشکی ما بر اساس قدرت بازدارندگی دشمنان صورت میگیرد اما نمیخواهیم دیگران را با توان دفاعی خود تهدید کنیم، نمایش توان موشکی ما نیز تنها برای آن است که دشمنان فکر حمله به ذهن خود راه ندهند.
وی افزود: تحقیقات موشکی ما همچنان در حال ادامه است و هر آنچه نیروی مسلح ما برای ساخت آنها نیاز داشته باشد با تکیه بر توان بومی در داخل کشور تولید خواهیم کرد.
وزیر دفاع همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره تحریمهای احتمالی علیه کشور گفت: ما از ابتدای پیروزی انقلاب عملا با تحریمهای مختلفی مواجه بودهایم و استکبار جهانی با عناوین مختلف تلاش کرده انقلاب اسلامی را از بین ببرد. بعد از 27 سال از انقلاب دشمنان ما سرخورده شدهاند ولی امروز برای ما تحریم معنا ندارد، زیرا باعث رشد و رفع مایحتاج ما به وسیلهی توان داخلی شده است، چنان چه امروز اقدام به ساخت تجهیزات پیشرفتهی الکترونیکی و دفاعی میکنیم.
وی دربارهی صادرات اقلام دفاعی نیز گفت: صادرات ما نسبت به سالهای گذشته رشد بسیار خوبی داشته، به گونهای که به 57 کشور دنیا اقلامی را که نیاز باشد و صلاح بدانیم صادر میکنیم.
وزیر دفاع در ادامه در پاسخ به این اظهارنظر که در رزمایش ضربت ذوالفقار، سلاحهای جنگی که به کار گرفته شده بود بیشتر ایران را به صورت کشوری انفعالی معرفی میکرد، گفت: خوشبختانه کشور ما در سطح جهان کشوری فعال است. چیزهایی که ما تولید کردهایم به دفاع ما کمک میکند و این بخشی از فعالیتها و تولیدات ماست، بنابراین فعالیتهای ما در راستای سیاستهای فعال است نه انفعالی.
وی ادامه داد: ما با توجه به دکترین دفاعی و با تکیه بر نوآوریها، روش رزم خود را تغییر دادهایم و به دنبال راههای میانبر هستیم تا هزینههای کمتری برای ساخت اقلام دفاعی بدهیم که این راههای میانبر به خلاقیت نیاز دارد.
وی با بیان اینکه دیگر کشورها نیز از روش میانبر ما الگوبرداری میکنند، گفت: ما اعتقاد داریم در این روشهای میانبر میتوان با تکیه بر نقاط ضعف دشمنان نتایج بسیار خوبی را به دست آورد. ما در اوایل جنگ اقدام به تولید اقلام پرمصرف کردیم و این تولیدات باعث شد قیمت این اقلام کاهش پیدا کند و در این تولیدات خودکفا شویم و حتی آنها را صادر کنیم که این امر موجب صرفهجویی در منابع کشور شد.
نجار در پاسخ به این پرسش که بسیاری از کشورهای منطقه فنآوریهای ایران و تداوم رزمایشهای کشور را برای منطقه خطرآفرین دانستهاند، گفت: تمام برنامههایی که برای رزمایش تنظیم میکنیم در قالب انجام آزمایشها و امور عادی است و در نیروهای مسلح نیز لازم است برای حفظ قدرت و نمایش آمادگی دفاعی این رزمایشها صورت گیرد.
وی تصریح کرد: این رزمایشها باعث افزایش صلح و امنیت در منطقه میشود و کشورهای دیگر منطقه نیز میتوانند با این رزمایشها صلح و امنیت منطقه را پایدار کنند.
هرچقدر کشورهای منطقه از لحاظ دفاعی قوی شوند میتوانند بهتر منطقه را حفظ کنند و در این صورت است که حضور نیروهای بیگانه در منطقه کم خواهد شد. این حضور نیروهای بیگانه است که امنیت منطقه را از بین میبرد، البته این نیروها برای توجیه حضور خود به جنگ روانی علیه رزمایشهای ایران دامن میزنند.
وزیر دفاع با بیان اینکه سابقه ایران نشان میدهد که هیچگونه قصد حمله و تعرض به کشورهای منطقه را ندارد، گفت: علیرغم جنگ روانیای که استکبار علیه ایران به وجود میآورد سابقهی ما نشان داده است که قصد تعرض به هیچ کشوری را نداریم، بنابراین این جنگ روانی اثری نخواهد داشت.
وی اظهار داشت: ما خواهان آنیم که با کشورهای منطقه فعالیتهای نظامی داشته باشیم و توان نظامی خود را در منطقه گسترش دهیم، البته تا حدودی این تعامل بین ما و کشورهای منطقه وجود دارد.
سردار نجار همچنین در پاسخ به این پرسش که برخی از کشورها عنوان میکنند در بحران اخیر لبنان و رژیم صهیونیستی، ایران به لبنان کمک کرده است، گفت: حزبالله لبنان یک جنبش مردمی و نمایندهی بخش اعظمی از مردم لبنان است که در حال مقاومت برای حفظ کشورش و جلوگیری از تهاجم بیگانه است، بنابراین این گونه شایعات بیمورد است و طرحان آن میخواهند مقاومت حزبالله را کوچک بشمارند.
وی ادامه داد: البته ما حمایتهای معنوی از همه مسلمانان انجام میدهیم اما باید این سوال پرسیده شود که چه کسی از رژیم صهیونیستی حمایت میکند تا کودکان، زنان و جوانان را بکشد.
وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه در مورد رفاه کارمندان نیروهای مسلح در تعرفههای پزشکی اقدام خاصی صورت نگرفته و پزشکان و طرفهای قرارداد تمایلی برای بستن قرارداد با این بیمهها ندارند و کارمندان و بازنشستگان این بیمهها باید ویزیت آزاد بپردازند، گفت: در گذشته این اشکال وجود داشت و قرارداد نیروی مسلح با خدمات درمانی به دلیل تعویق در پرداخت با مشکل مواجه بود و پزشکان تمایلی برای بستن قرارداد نداشتند، اما امروز ما در پرداختها جلو هستیم و عموم پزشکان موافق به بستن قرارداد با ما هستند، چنانکه اکنون 36 هزار طرف قرارداد داریم.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در سالهای گذشته اعلام شده بود آمریکا قصد حمله به افغانستان، عراق و لبنان را دارد تا پس از منفعل کردن ایران به کشورمان حمله کند و آیا اکنون که این اتفاقات انجام شده، ایران باید منتظر حملهای باشد، گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، استکبار مخالف ایران بوده است و در 27 سال گذشته نیز توطئههای زیادی را صورت داده که آخرین طرح آن سناریوی خاورمیانهی جدید بوده است، اما همهی این موارد با شکست مواجه شده است.
نجار گفت: در افغانستان نفرت زیادی نسبت به آمریکا و دیگر متجاوزان وجود دارد زیرا رژیم طالبان را که روزی حامی آن بود از بین برد اما کشت خشخاش در آن رشد پیدا کرد و هر روز شاهد کشته شدن تعدادی از مردم این کشور هستیم. همچنین در عراق صدام را که از او حمایت میکردند، برکنار کردند تا کنترل نفت را در اختیار بگیرند، اما این حمله نیز اثر عکس داشت و موجب انزجار و تنفر مردم عراق از آمریکا شد.
وزیر دفاع تاکید کرد که امکان عملی شدن تهدید آمریکا را نمیبینیم و افزود: این دیگر حماقت بزرگی خواهد بود که بخواهد به ایران حمله کند. امروز تجربهی تلخ دفاع مقدس برای دشمنان ما درس بزرگی است که دیگر فکر حمله به کشور ما را نداشته باشند. البته ما هم آماده هستیم و قبل از آنکه چیزی بخواهد در ذهن آنها خطور کند، آن را در ذهنشان خفه میکنیم.
وی تأکید کرد: دشمنان نمیتوانند ما را تحریم کنند ولی ما میتوانیم آنها را تحریم کنیم و بگوییم دیگر کالاهای آنها را خریداری نمیکنیم زیرا کشور ما پر از پتانسیل و نیروهای عظیم برای تولید است.
وزیر دفاع تهدیدهای دشمنان را پوچ دانست و گفت: مقاومت حزبالله، عظمت پوشالی رژیم صهیونیستی را بهم ریخته، بنابراین این گونه سخنان در راستای جنگ روانی است.
وی در پاسخ به سوال دیگری دربارهی پروندهی هواپیمای سی 130 گفت: این پرونده طی فرآیندی دنبال و گزارشی از ستاد کل به سازمان قضایی نیروهای مسلح داده شد، همچنین از کارشناسان داخلی و خارجی برای پیگیری پرونده استفاده شد که در نهایت 8 نفر مورد اتهام قرار گرفتند و پرونده هم در دادگاه در حال پیگیری است.
وزیر دفاع در بخش دیگر سخنانش درباره مؤلفههای جنگ نامتقارن و غیرکلاسیک، گفت: ما بر مبنای دکترین دفاعی خود، شرایط اقلیمی، امکانات و خلاقیت و نوآوری و همچنین تمرکز بر نقاط ضعف دشمن با استفاده از امکانات نرمافزاری، مؤلفههای جنگ نامتقارن را دنبال میکنیم که در رأس آن، اتخاذ راههای متمایز است که مبتنی بر تفکر قیاسی است که از جمله این روشها میتوان به ساخت شناورهای زیرسطحی سبک و قایقهای پرنده اشاره کرد.
وی دربارهی توان موشکی ایران و حوزههای نوین فنآوری در این راستا، گفت: روشهای رزمی ما مبتنی بر تحرک بسیار سریع و آتش مؤثر و همچنین قابلیت مانور است. ما نیازی به خارج از کشور نداریم و هرآنچه برای ساخت موشکهای خود نیاز داشته باشیم عزیزانمان در داخل توان تولید آن را دارند.
سردار نجار دربارهی مشکلاتی که به دلیل تحریم در صنعت هوایی نیز داریم، گفت: ما در صنعت هوایی بسیاری از قطعات را خودمان در سازمان صنایع دفاع تولید میکنیم و اکنون تعمیرات هواپیماها و بالگردها در ایران صورت میگیرد، همچنین اقدامات خوبی برای ساماندهی هوایی صورت گرفته است. البته ما هنوز بینیاز از خرید قطعات از کشورهای دیگر نیستیم اما این خرید لزوما از کشورهایی که با آنها ارتباط خوبی نداریم صورت نمیگیرد، بلکه از همسایگانمان قطعات مورد نیاز را خریداری میکنیم.
وزیر دفاع به ساخت هواپیمای ایران 140 با مشارکت اوکراین نیز اشاره کرد و گفت: در نظر داریم با مشارکت دولت، رییسجمهور و وزارت راه و ترابری این هواپیما را به ایرلاین وارد کنیم. در حال حاضر در حال ساخت 10 فروند از این هواپیما هستیم و میخواهیم حدود 80 فروند آن را تا شش سال آینده بسازیم و در راههای داخل کشور استفاده کنیم.
وی دربارهی درآمدهای وزارت دفاع و خودکفایی این وزارتخانه نیز گفت: ما یک سیستم درآمد هزینه داریم و با این کار کالاهای ارزانی را با کیفیت بالا ارائه و درآمد خود را تأمین میکنیم، همچنین منابع داخلی خود را با تولیدات و صادرات محصولات خود تأمین میکنیم.
سردار نجار در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا ایران از روش نظامی لبنان برای مقابله با تهدیداتی که نسبت به آن صورت میگیرد اطلاعاتی کسب کرده و آیا در نظر دارد از آن تجربیات استفاده کند؛ گفت: اقدامات جوانان حزبالله در مقابل رژیم صهیونیستی بینظیر بود و اعجاب جهان را برانگیخت و ماشین جنگی اسرائیل را در هم فرو ریخت. نتایج این نبرد بسیار زیاد است و باید مورد مطالعه قرار گیرد. جهانیان این موضوع را مطالعه میکنند و ما هم به سهم خود به مطالعه در این زمینه خواهیم پرداخت.
وی همچنین از برگزاری نمایشگاهی از دستاوردهای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در هفتهی دفاع مقدس که پایان شهریورماه خواهد بود، خبر داد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها