سفیر کره جنوبی در در گفت و گو با جام جم آنلاین خبر داد:

سئول به دنبال خرید 100 درصدی نفت از تهران

سفیر کره جنوبی در تهران گفت: کره سیاست مستقل خود در قبال ایران را دنبال می کند و فارغ از اینکه آمریکا چه تصمیمی در مورد ایران می گیرد، سئول مطابق موازین بین المللی بر تعهدات خود نسبت به ایران پاببند است.
کد خبر: ۱۰۸۸۲۴۵
سئول به دنبال خرید 100 درصدی نفت از تهران

به گزارش جام جم آنلاین، «کیم سئونگ هو» سفیر مقیم کره جنوبی در کشورمان ضمن بازدید از نمایشگاه مهمان غرفه جام جم بود و به پرسش های جام جم آنلاین پاسخ داد که در ادامه می خوانیم.

فعالیت دیپلماتیک شما از چه زمانی بعنوان سفیر در ایران آغاز شد. در این خصوص توصیحاتی ارایه بفرمایید؟

ضمن تشکر از دوستان تلاشگر رسانه جام جم، من از سال 2015 و به مدت دوسال است که سفیر سئول در تهران هستم و از این بابت خرسندم. البته این برای دومین بار است که حضور در ایران را بعنوان یک سفیر تجربه می کنم. دوره اول به سال های 1999 تا 2002 مربوط می شود.

پیشتر به عنوان نماینده کره جنوبی، سفارت چه کشورهایی را به عهده داشتید؟

فرانسه، برزیل، بلژیک و سوییس

طی دو سال گذشته چه مباحثی بیشتر سر خط مناسبات و رایزنی های ایران و کره قرار گرفته است؟

اخیرا در حوزه شهری یک توافق دوستی با شهردار تهران داشتیم که به موجب آن سند همکاری توسعه قطار شهری تهران را تدوین و به امضا رساندیم. بعلاوه اینکه در حاشیه مراسم تحلیف رییس جمهور روحانی، رییس پارلمان ما در دیدار با لاریجانی رییس مجلس ایران در قالب گروه دوستی با هدف تقویت مناسبات دو کشور نمایندگانی به یکدیگر معرفی کردند.

روابط اقتصادی تهران – سئول را در چه سطحی ارزیابی می کنید؟

ما امیدوار هستیم این امکان به ما دست دهد تا صد در صد مایحتاج نفتی خود را از ایران خریداری کنیم. دولت کره تلاش می کند مراودات نفتی خود با ایران را به بالاترین سطح افزایش دهد و لذا ما امروز خرید این کالای استراتژیک از ایران را به میزان دو برابر ارتقاء دادیم.

وضعیت صادرات کالا از کره به ایران به ویژه پس از برجام از چه شرایطی برخوردار است؟

طبق برنامه ای که تدوین شده است در سال جاری میزان صادرات کالاهای کره به ایران به رقم 10 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.طی ماه های اخیر و در دوران پسا برجام قراردادهای مختلفی خاصه در مورد صنعت خودرو سازی و تکنولوژی برتر بین جمهوری اسلامی ایران و کره منعقد شده است. در این خصوص توضیحاتی ارایه دهید.



با قراردادی که در حوزه خودروسازی با شرکت ایران خودور منعقد کردیم مقرر شد از تکنولوژی شرکت هیوندایی در ساخت خودور در ایران در زمینه گیربکس اتوماتیک استقاده کنیم. در همین راستا طراحی های مشترکی میان ایران خودرو و شرکت هیوندایی صورت گرفته است.

در خصوص مسایل سیاسی و موضوعات برجام کره تا چه میزان با مجامع ایران همراهی دارد آیا تحت تاثیر ایالات متحده قرار می گیرد؟

من در مورد سیاست های آمریکا توضیحی ندارم اما در رابطه با سیاست های کشورم درباره ایران باید بگویم، آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران چندین بار برنامه هسته ای ایران را تایید کرده است و ما بر همین اساس همکاری خود با جمهوری اسلامی ایران را ادامه می دهیم.از طرفی ما توافقات دوجانبه فراوانی در حوزه های مختلف با ایران به امضا رسانده ایم به همین خاطر براساس قوانین بین المللی بر تعهدات خود در قبال ایران پایبند هستیم.

در حال حاضر توافقات طرفین در حال انجام است یا هنوز به این مرحله نرسیده است؟

تاکنون توافقات بدست آمده با ایران به خوبی در حال اجراست و اخیرا در صدد هستیم یک توافق 8 میلیارد یورویی را با ایران به اجرا در آوریم. به موجب این توافق بانک های کره ای تا سقف 8 میلیارد یورو به طرف های ایرانی وام خواهند داد و سرمایه گذاری در ایران را افزایش می دهیم.

درخصوص تسهیل در صدور روادید ایرانیان و برداشته شدن ویزا تمهیداتی اندیشیده شده است؟

هنوز نیازمند به صدور ویزا از سوی طرفین هستیم ولی از زمانی که من در ایران سفیر شدم، صدور ویزا برای ایرانیان به یک روز کاهش پیدا کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها