واقعیت اینجاست که تفکر و الگوی ذهنی که نسبت به بخش خصوصی از دهه‌های قبل شکل گرفته، باعث شد تا این بخش به رشد و بالندگی نرسد و در همه دولت‌ها شعار آن به گوش رسید اما هیچ واگذاری واقعی در این زمینه اتفاق نیفتاده است.
کد خبر: ۱۰۸۸۱۳۷
سهم کوچک بخش خصوصی از کیک برجام

بعد از برجام مشکلات زیادی مطرح می‌شد که نقل و انتقال پول و محدودیت‌های بیمه‌ای، کشتیرانی، بانکی و تجارت بود و انتظار می‌رفت با اجرای برجام این محدودیت‌ها رفع شود اما متاسفانه این موضوع را شاهد نبودیم. هزینه‌های مبادلاتی در زمان تحریم حدود 15 درصد هزینه تجارت را بالا برده بود اما امروز با اجرای برجام بخشی از آن حل شده است.

تصور می‌شد در یک دوره یکساله بعد از برجام همه مشکلات برطرف شود، اماهنوز به شرایط قبل از تحریم باز نگشتیم و در سرمایه‌گذاری مستقیم نیز موفقیتی حاصل نشده است. این‌که بخش خصوصی نتوانسته سرمایه‌گذاری مستقیم داشته باشد به قوانین کشور خودمان بازمی‌گردد. وقتی هم که بحث خطوط اعتباری فاینانس مطرح می‌شود باید گفت سهم بخش خصوصی از این کیک بزرگ منابع مالی بسیار اندک است و همچنان شرکت‌ها، نهادها و سازمان‌های دولتی نسبت به این موضوع چراغ سبز نشان می‌دهند. باید تشکل‌ها و بخش خصوصی کشور را بیشتر جدی بگیریم و به آنها میدان بدهیم تا رشد کنند در غیر این‌صورت در چند سال آینده با چالش‌هایی روبه‌رو خواهیم شد که کشور باید هزینه زیادی را برای دولتی بودن بپردازد.

حسین سلاح‌ورزی - نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها