جانشین فرمانده کل ارتش:

توانمندی موشکی قابل مذاکره نیست

کارشناس مسایل بین‌الملل در گفت وگو با جام جم آنلاین

وقتی می‌گویند توان موشکی مسئله است؛ یعنی اول خلع سلاح بعد حمله!

کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: جمهوری اسلامی ایران از حفظ برجام توسط اروپا استقبال می کند اما با هوشمندی کامل رفتار آنها را رصد کرده و در مورد خطوط قرمز خود همچون توان موشکی مذاکره نخواهد کرد.
کد خبر: ۱۰۸۵۴۲۵
وقتی می‌گویند توان موشکی مسئله است؛ یعنی اول خلع سلاح بعد حمله!

حسن عابدینی در گفت وگو با جام جم آنلاین پیرامون موضع دوگانه سران اروپایی در بروکسل بر سر حفظ برجام و فشار بر موضوعات منطقه ای و موشکی ایران گفت: دیپلماسی ما در وهله اول باید تلاش کند دولت های اروپایی در بحث برجام با آمریکا همسو نشوند. یعنی تا جایی که امکان دارد به گونه ای رفتار کنیم تا اختلافات اروپا و آمریکا در بحث پایبندی به برجام بر اصل تعهدات برجامی آنها لطمه وارد نکند و عملا اصل مفاد مورد توافق به حاشیه رانده نشود.

وی با اشاره به رفتار خصمانه آمریکایی ها افزود: در شرایطی کنونی در خصوص پایبندی ایالات متحده موضع ما این است که آمریکا نقض برجام کرده اما هنوز آن را پاره نکرده است و تا زمانی که این موضوع رخ نداده است ما باید همچنان اروپا را به پایبندی به برجام تشویق و ترغیب کنیم تا میان آنها و دولت ترامپ در سر برجام شکاف ایجاد شود. البته فراموش نکنیم هم اروپا و هم آمریکا دارای منافع مشترکی در برجام هستند و به سادگی از کنار آن عبور نخواهند کرد.

این کارشناس سیاسی توان موشکی جمهوری اسلامی را جز خطوط قرمز و غیر قابل بحث بشمار آورد و گفت: با تقویت دیپلماسی عمومی خود باید به دول غربی تفهیم کنیم، مباحث موشکی ما صرفا بازدارنده و در راستای دفاع از تهاجم احتمالی دشمنان برنامه ریزی شده است و در پس آن نیت توسعه طلبی در منطقه وجود ندارد. از طرفی حضور ایران در منطقه صرفا با هدف مبارزه با تروریسم و دفع خطر تسری آن صورت می گیرد.

وی در همین راستا اضافه کرد: این مهم می تواند توطئه واشنگتن در برجسته نشان دادن توان نظامی ما را خثنی کند و اتفاقا روشنگری های جمهوری اسلامی در این زمینه به ضرر آمریکا و رژیم صهیونیستی تمام می شود.

حسن عابدینی با اشاره به سوابق نظام های استکباری در قبال دولت های منطقه یادآور شد: اساسا رژیم های هژمونی همچون آمریکا در گام اول دولت های مد نظر را به سمت پروژه خلع سلاح هدایت می کنند( نظیر آنچه در عراق و لیبی رخ داد) و بعد از اینکه زمینه ضعف کشور هدف را فراهم کردند، اقدام به تجاوزگری می کنند.

وی در این ارتباط خاطر نشان کرد: امروز غربی ها بویژه ایالات متحده چاره ای جز پذیرش قدرت منطقه ای ایران را ندارند. با این وجود ضرورت دارد مسئولان دستگاه دیپلماسی ما با فعال کردن سایر جنبه های حوزه سیاست خارجی با اروپا اقدام به رایزنی کرده و با رسیدن به فصول مشترک بیشتر با آنها بین مواضع آمریکا و غرب در تضعیف برجام تعارض ایجاد کرده تا دولت ترامپ مجبور به عقب نشینی از خواست های غیر منطقی خود شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها