کارشناس مسایل سیاسی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین

نهیب آشکار ایران به کشورهای اروپایی درباره بدعهدی برجامی

کارشناس مسایل سیاسی فرمایشات روز چهارشنبه رهبر انقلاب در خصوص برجام را پیامی قاطع به دولت های اروپایی بشمار آورد و گفت: این سخنان نهیب و تذکری به مقامات اروپا بود تا بدانند موضع جمهوری اسلامی در برابر عدم پایبندی به برجام همچون سابق محکم و صریح است و تغییری نخواهد کرد.
کد خبر: ۱۰۸۴۸۲۶
نهیب آشکار ایران به کشورهای اروپایی درباره بدعهدی برجامی

حمیدرضا مقدم فر در ارتباط با بیانات روز چهارشنبه رهبر انقلاب در جمع نخبگان و جوانان پیرامون برجام در گفت و گو با جام جم آنلاین اظهار کرد: یکی از مسایل مهمی که همواره در مورد سرنوشت برجام مطرح بوده، پایبندی طرف های غربی به توافق هسته ای با جمهوری اسلامی ایران است. گرچه انگلیس، فرانسه، آلمان در تقابل با مواضع ضد برجامی ترامپ اطلاعیه های مشترک صادر کردند اما در عین حال این نگرانی وجود دارد، کشورهای غربی در میدان عمل با ایران همسو نشوند.

وی در همین ارتباط افزود: در شرایط کنونی چنین فرضی وجود دارد که از یک طرف برجام توسط آمریکا پذیرفته نشود و در مقابل مقامات اروپایی ضمن تاکید بر حفظ برجام درباره حضور منطقه ای ایران و بحث توان موشکی ما با ترامپ در یک موضع قرار گیرند. به این معنی که غرب با بوجود آوردن یک فضای تعاملی با ایران، از یک طرف نقش پلیس خوب توسط اروپا و از سوی دیگر آمریکا بازیگر نقش پلیس بد باشد که اتفاقا هر دو آنها در این معادله از منافع مشترکی علیه ایران برخوردار شوند!

این کارشناس سیاسی با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری، این سخنان را نوعی نهیب و تذکر به مقامات اروپایی خواند و تصریح کرد: بیانات ایشان در واکنش به مواضع دوگانه اروپا در مورد توافق هسته ای با کشورمان ایراد شد. در واقع پیام آشکار سخنان معظم له به جهان این بود، کسانی که پایبندی به برجام و عدم همراهی با مواضع خصمانه ترامپ را تکرار می کنند باید بدانند جمهوری اسلامی ایران با حواسی جمع موضوعات را رصد می کند و این شیوه قابل قبول نیست که آنها از یک طرف پاره کردن برجام توسط رییس دولت آمریکا را محکوم کنند اما در مقابل، درباره توان دفاعی ما موضعی همچون رژیم صهیونیستی و آمریکا اتخاذ کنند.

مقدم فر با اشاره به این بخش از کلام رهبری که فرمودند «چنانچه برجام را پاره کنند، آن را ریز ریز می کنیم»، ابراز داشت: در واقع ایشان با این تعبیر به دنیا بویژه طرف های مذاکره کننده با ایران قاطعانه تاکید نمودند؛ موضع ما در برابر بدعهدی ها همان موضع قبلی است و با قوت آن را دنبال خواهیم کرد. یعنی اینکه جمهوری اسلامی ایران کاملا آماده اقدامی متقابل و متناسب در برابر پاره کردن برجام است.

در ادامه، این کارشناس سیاسی ضمن انتقاد از رفتارهای غیر منطقی رییس جمهور آمریکا در خصوص ایران و توافق هسته ای اظهار داشت: امروز برای عقلای اروپایی - امریکایی این مسئله روشن شده است، حرکت ضد برجامی و ضد ایرانی ترامپ نه تنها مورد قبول دولت ها نیست بلکه هیچ ملتی در جهان آن را نخواهد پذیرفت. لذا اروپا به خوبی می داند اگر قرار باشد خود را در کنار مواضع آمریکا قرار دهد جدای اینکه در نزد ملت ها منزوی خواهد شد، در پی این اقدام یک شکست اقتصادی بزرگ متحمل شده و منافع خود را زیر سوال می برد.

مقدم فر خاطر نشان کرد: پیام رهبری معظم انقلاب به اروپا این بود که اگر بخواهید دنباله رو سیاست های اشتباه ایالات متحده باشید و به درک درستی از توان دفاعی و منطق حضور ایران در منطقه نرسید، بی گمان نزد افکار عمومی دنیا به عنوان دولت هایی تابع که پیروی کور از آمریکا می کنند مطرح می شنود.

وی افزود: خروج احتمالی اروپا بر فرض لغو برجام توسط آمریکا قطعا به نفع آنها نیست و وقتی نظام بین الملل سیاست های ترامپ را مورد تایید قرار نمی دهد، بدانند همسویی با چنین رویکردی بسیار به ضرر مردم و دولت های اروپایی تمام خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها