کافی شاپ محصول زندگی مدرن

جامعه ایران در حال حرکت به سمت مدرنیته است. سبک زندگی و نگرش مردم نسبت به گذشته بسیار دگرگون شده و همزمان با تغییر پوشش و ظاهر افراد، خورد و خوراکشان هم عوض شده است. در کنار اینها، توسعه فناوری نیز به زندگی مردم شتاب ‌بخشیده به نحوی که دیگر کمتر کسی فرصت می‌کند به دید و بازدیدهای فامیلی برود.
کد خبر: ۱۰۸۴۵۵۶
کافی شاپ محصول زندگی مدرن

اما به هرحال، انسان جامعه صنعتی امروز نیاز دارد بعد از خستگی‌های روحی و جسمی حاصل از کار روزمره، در جمع دوستان خود حضور پیدا کند، ولی با توجه به تغییر سبک زندگی افراد، امروز بیشتر قرار ملاقات‌ها در خارج از محیط خانه و خانواده رخ می‌دهد. در این میان در جامعه امروزی، کافی‌شاپ یکی از بهترین محل‌هایی است که در آن می‌توان با دیگران دیدار کرد.

با توجه به استقبال مردم کلانشهرها از گسترش کافی‌شاپ‌ها، بسیاری از کسانی که از نظر مالی دستشان پر بوده است، به سمت راه‌اندازی انواع و اقسام کافی‌شاپ‌ها در گوشه و کنار شهرهای بزرگ رفته‌اند. این کار علاوه بر سود اقتصادی، از نظر فرهنگی و اجتماعی هم برای کافی‌شاپ‌داران جذاب است، چراکه می‌توانند فضایی گرم و صمیمی را برای گذراندن اوقات فراغت بخشی از افراد جامعه فراهم کنند. علاوه بر این گسترش کافی‌شاپ‌ها در سطح شهرها، اندکی در بحث اشتغال جوانان اثرگذار بوده است.

بنابراین گسترش فرهنگ کافه‌نشینی جنبه‌های مفیدی هم دارد، ولی باید مراقب بود ارزش‌ها و هنجارهای فرهنگی جامعه تحت تاثیر این اتفاق قرار نگیرد و با توجه به ارتباطات خاص اجتماعی و فرهنگی که در کافی‌شاپ‌ها وجود دارد، اهالی آن باید توجه کنند دچار انواع آسیب‌های اجتماعی مانند مصرف قلیان، سیگار و مواد مخدر نشوند.

دکتر امان‌الله قرائی مقدم

جامعه‌شناس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها