فعال رسانه ای عراق در گفتگو با جام جم آنلاین:

ملت کرد راه خود را از بارزانی جدا کرد

کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با جام جم آنلاین:

چرا بارزانی در کرکوک مقاومت نکرد/ عملیات های دیگری در راه است

یک کارشناس ارشد مسائل منطقه با اشاره به تصرف بسیاری از مناطق کرکوک از جمله تاسیسات نفتی،فرودگاه و پایگاههای نظامی از سوی ارتش عراق گفت:علت اصلی روان بودن عملیات ارتش عراق در استان کرکوک ایجاد شکاف بین احزاب کردی و حمایت مردم این مناطق از دولت مرکزی عراق است.
کد خبر: ۱۰۸۳۷۷۱
چرا بارزانی در کرکوک مقاومت نکرد/ عملیات های دیگری در راه است

دکتر سید هادی سید افقهی در گفتگو با جام جم آنلاین اظهار داشت:عملیات ارتش و پلیس فدرال عراق در استان کرکوک کاملا قانونی است چرا که قانون اساسی این کشور دولت بغداد را موظف به بازگرداندن این مناطق به حاکمیت عراق کرده است.

وی با بیان اینکه مسعود بارزانی از جنگ دولت عراق با گروه تروریستی داعش سوء استفاده کرده و با فرصت طلبی بر کرکوک و برخی دیگر مناطق عراق مسلط شد افزود:بارزانی با تسلط بر مناطق نفت خیز کرکوک منابع نفتی آن را سرقت کرده و به خارج صادر کرد و درآمد حاصل از آن را نیز تصاحب کرد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه یادآور شد:اقلیم کردستان 75 درصد نفت کرکوک را به پایین ترین قیمت در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده بود.

وی گفت:کرکوک به دلیل موقعیت استراتژیک و دارا بودن منابع نفت و گاز همواره مورد طمع بارزانی بوده است ولی قانون اساسی عراق اجازه تجزیه این کشور را نمی دهد و به همین دلیل دولت بغداد اقدام به باز پس گیری این مناطق کرد.

دکتر سید افقهی یادآورشد:احزاب کردی اتحادیه میهنی و گوران و مردم ترکمن،عرب و حتی کردهای کرکوک از دولت مرکزی عراق حمایت کردند و در طرف مقابل حزب بارزانی و گروه پ. ک. ک یارای مقاومت در برابر نیروهای دولتی عراق را نداشتند و ناچار مجبور به عقب نشینی شدند.

وی با بیان اینکه هدف گذاری عملیات ارتش عراق فراتر از کرکوک است اظهار داشت:این عملیات در مناطق دیگر هم آغاز خواهد شد چرا که قانون اساسی عراق تاکید می کند مناطقی که پیشمرگه از داعش گرفته است باید زیر چتر دولت مرکزی قرار گیرد.

این کارشناس ارشد مسائل منطقه در باره تبعات تسلط دولت مرکزی عراق بر استان کرکوک گفت:حاکمیت دولت بغداد بر کرکوک و و مناطق نفتی آن باعث می شود مردم اقلیم کردستان علیه مسعود بارزانی بشورند چرا که او با همه پرسی غیر قانونی، کرکوک و در آمد نفتی آن را هم از دست داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها