گفت‌وگو با علی خدایی، داستان‌نویس

داستان کوتاه ایران همسنگ جهان است

داستان کوتاه مثل دریچه‌ای است که به روی زندگی شخصیت یا شخصیت‌هایی، برای مدت کوتاهی باز می‌شود و به خواننده فقط امکان می‌دهد که از این دریچه‌ها به اتفاقاتی که در حال وقوع است نگاه کند.
کد خبر: ۱۰۷۹۴۹۵
یک داستان 6 کلمه ای

به گزارش جام جم آنلاین، داستان کوتاه، گونه‌ای از ادبیات داستانی است که نسبت به رمان یا داستان بلند حجم بسیار کمتری دارد و نویسنده در آن برشی از زندگی یا حوادث را می‌نویسد درحالی که در داستان بلند یا رمان، نویسنده به جنبه‌های مختلف زندگی یک یا چند شخصیت می‌پردازد و دستش برای استفاده از کلمات باز است. به همین دلیل ایجاز در داستان کوتاه مهم است و نویسنده نباید به موارد حاشیه‌ای بپردازد.

غلبه جهانی داستان کوتاه بر دیگر انواع ادبی در قرن اخیر قابل انکار نیست زیرا انسان دیگر آن ذوق و فراغت را ندارد که رمان‌های بلند چند جلدی بخواند؛ از این رو با مطالعه داستان کوتاه گویی خود را تسکین می‌دهد و زندگی خود و محیط اطراف را در آیینه داستان کوتاه می‌جوید. شبکه‌های مجازی هم به این موضوع دامن زده‌اند.

حتما تا حالا داستان‌های کوتاه زیادی خوانده اید، اما تا حالا فکر کرده اید که کوتاهترین داستان کوتاه دنیا چیه و چه کسی آن را نوشته؟!

(For Sale: Baby Shoes, Never Worn) «برای فروش: کفش بچه، هرگز پوشیده نشده .»

گفته می‌شود «ارنست همینگوی» این داستان ۶ کلمه‌ای را برای شرکت در یک مسابقه داستان کوتاه نوشته است و برنده مسابقه نیز شده است. همچنین گفته می‌شود که وی این داستان کوتاه را در یک شرط بندی با یکی از دوستانش که ادعا کرده بود که با ۶ کلمه نمی‌توان داستان نوشت، نوشته است.

اگرچه داستان‌های کوتاه ریشه در فرهنگ و سنت‌های اقوام مختلف دنیا دارند و قدمت آنها به بلندای تاریخ انسان می‌رسد ولی بسیاری از آنها به صورت محاوره‌ای و در فرهنگ شفاهی و یا به صورت ضرب‌المثل رواج داشتند بنابراین مکتوب نشده و یا ناشناخته مانده‌اند. مثل این بیت از سعدی شاعر بلندآوازه ایرانی که هفتصد سال پیش سروده است که به نظر می‌رسد کوتاه‌ترین داستان غمگین دنیا باشد: «شخصی همه شب بر سر بیمار گریست / چون صبح شد او بمرد و بیمار بِزیست»

خوب است بدانید؛ کوتاه ترین داستان ترسناک دنیا نیز داستان زیر می‌باشد که نویسنده مشخصی ندارد؛

(The last man on earth is sitting alone in his room and all of a sudden a Knock on the door)

«آخرین انسان زمین تنها در اتاقش نشسته بود که ناگهان در زدند...!؟»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها