کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین

اروپا درباره خروج ترامپ از برجام چه رویکردی دارد؟

کارشناس سیاست خارجی تهدیدات آمریکا علیه ایران و دیگر کشورها را یک بلوف سیاسی از سوی ترامپ خواند و گفت: آمریکا در صورت خروج از برجام با عدم همراهی کشورهای اروپایی همراه می‌شود و انزاوی مواضع ضد برجامی ترامپ بیش از گذشته نمایان می‌شود.
کد خبر: ۱۰۷۸۶۴۴
اروپا درباره خروج ترامپ از برجام چه رویکردی دارد؟

محمد ساجدی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین در خصوص مواضع اخیر ترامپ ضد ایران- روسیه -چین و کره شمالی، وی را فردی غیر قابل پیش بینی خطاب کرد و افزود: معمولا در عالم دیپلماسی افراد برای پیشبرد اهداف، در میان دشمنان ایجاد شکاف می کنند و در بین صفوف دوستان اتحاد بوجود می آورند اما مواضع نامتوازن روزهای گذشته ترامپ عملا یک معادله تازه ای در نظام بین الملل بوجود آورده است.

وی با اشاره به ناکارآمدی تفکر سیاسی ترامپ در مسند ریاست جمهوری، تصریح کرد: امروز آمریکا بشدت در مورد مسایل حقوق بشر و جزیره کریمه با روسیه درگیر شده است. با دولت چین به بهانه حمایت از کره شمالی فضای کشمکش ایجاد کرده است. بعلاوه اینکه با همسایگان خود مکزیک، کوبا و ونزوئلا هم جوی مناقشه آمیز بوجود آورده و تواما با ایران هم بر سر برجام دایما در تنش است. ضمن اینکه معتقدم علی رغم تمام رجز خوانی ها ترامپ فرمان حمله به کره شمالی را نخواهد داد.

این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به تضادهای موجود در اردوگاه خودی ها در آمریکا، خاطر نشان کرد: در حاکمیت آمریکا از جمله کنگره در رابطه با مسائل مختلف از جمله اعمال تحریم موشکی علیه ایران با ترامپ اختلافاتی وجود دارد. بعلاوه تغییرات گسترده درون کاخ سفید، عزل و نصب ها و گزیش های فامیلی اعم از ورود پسر، داماد و دختر و دوستان نزدیک ترامپ در حوزه تصمیم گیری دولت، مجموع این عوامل ترامپ را به یک شخصیت نامتقارن در عرصه سیاسی تبدیل کرده است.

ساجدی در خصوص خروج ترامپ از برجام گفت: در مجموع مواضع ترامپ در مورد برجام کاملا غیرعادی و ناشیانه است و بعضا چنانکه سخنی ضد ایران گفته بعد از چند روز آن را تلطیف کرده و از زاویه دیگری به موضوع ورود می کند. در خصوص برجام هم ابتدا قصد پاره کردن این سند بین المللی را داشت که با موضع صریح و قاطع مقام معظم رهبری مجبور به عقب نشینی شد.

وی درباره اظهارات ضد برجامی رییس جمهور آمریکا او را فاقد ثبات روانی در عالم سیاست دانست و افزود: فارغ از سایر موضوعات، افرادی همچون نیکسون در تاریخ بعنوان یک سیاست ساز در آمریکا ظهور نموده اند که ترامپ هیچ شباهتی به آنها ندارد. بنابراین وقتی دولت فعلی آمریکا صحبت از خروج از برجام می کند به این دلیل است که واقعا درک درستی از پروتکل های بین المللی ندارد. اساسا کنار کشیدن از برجام کار ابدا ساده ای نیست و کشورهای اروپایی قطعا ترامپ را در این راه همراهی نخواهند کرد.

ساجدی در ادامه پیرامون درخواست آمریکا برای بازدید آژانس از سایت های نظامی ایران به بهانه شفاف سازی بیشتر در سند برجام عنوان داشت: در شرایط فعلی اگر تمام دنیا جمع شود و چنین تقاضایی از جمهوری اسلامی ایران داشته باشد، تهران به هیچ وجه زیر بار نخواهد رفت. بطور کلی هر آنچه زاییده توافق هسته ای است با جهان قابل همکاری بوده و بحث بازدید از مراکز هسته ای در هیچ کجای معاهده برجام ذکر نشده است.

وی با بیان اینکه پافشاری جمهوری اسلامی ایران بر سر مواضع خود و تن ندادن به درخواست های غیر معقول قدرت ها ریشه در استحکام عمق استراتژیک ایران دارد، گفت: آمریکا تلاش دارد با این اقدامات کشور را تضعیف کند نظیر آنچه در برخی کشورهای منطقه شاهد بودیم ولی ایران اجازه تحقق چنین نقشه ای را به قدرت های زیادی خواه نخواهد داد.

ساجدی در پایان با نگاهی به مواضع اروپا در همراهی ترامپ علیه برجام خاطر نشان کرد: مواضع اخیر مقامات اروپایی نشان داد ترامپ در خروج از برجام تنها خواهد بود. به تازگی خانم آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان تاکید کرد اگر آمریکا در مورد مواضع ضد برجامی خود پافشاری کند راه ما از آنها جدا می شود! بنابراین وقتی دولت تاثیر گذاری همچون آلمان به تعهدات پایبند باشد در کنار روسیه و چین دیگر طرف ها هم با ترامپ وجه همسویی در خود نمی بینند.

وی افزود: البته مجموعه اتفاقاتی که در مورد برجام تاکنون رخ داده است نشان می دهد ما باید از یک فرد حقوقی قوی در مذاکره بهره می بردیم تا بندی به برجام اضافه کند و در خصوص فشار آمریکا به ایران در خارج از چارچوب برجام تعیین تکلیف می کرد.

ساجدی گفت: با این وجود نباید دستاوردهای برجام را نادیده گرفت. قراردادهای تجاری با دنیا و ورود هواپیماهای بویینگ وایرباس به کشور از نقاط برجسته برجام است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها