قاضی عسکر در فرودگاه امام (ره) اعلام کرد:

فوت ۳۰ نفر از زائران ایرانی در حج ۹۶

سرپرست حجاج ایرانی گفت: امسال در حج تمتع ۳۰ نفر از زائران کشورمان جان خود را از دست دادند.
کد خبر: ۱۰۷۳۶۹۰
فوت ۳۰ نفر از زائران ایرانی در حج ۹۶

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر پس از بازگشت از حج تمتع 96 در فرودگاه امام خمینی(ره) و در جمع اصحاب رسانه گفت: خدا را شاکر و سپاسگزارم که الحمدالله همان‌گونه که اراده رهبری معظم انقلاب و مسئولان عالی‌رتبه نظام و خواست ملت شهیدپرور ایران از حج 96 بود، به‌دست آمد و حجاج ایرانی توانستند حجی عزت‌مندانه، آبرومندانه و در سطح مطلوب انجام دهند.

وی افزود: امروز جمعیت حاضر زائران ایرانی در مکه 23 هزار نفر است و بیش از 60 درصد از حجاج‌مان به کشور بازگشتند.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت اظهار داشت: همان‌گونه که در گفتگوهای قبل از اعزام به سرزمین وحی اظهاراتی مبنی بر تدابیر اعلامی از سوی مقام معظم رهبری، شورای عالی امنیت ملی و سایر دست‌اندرکاران را بیان کردم، در حج تمتع 96 به‌موقع به اجرا گذاشته شد و ما توانستیم شعار حج امسال را که حج، معنویت، اقتدار ملی و همبستگی اسلامی بود را محقق کنیم.

وی خاطرنشان کرد: وقتی به مسجدالنبی و یا مسجدالحرام می‌آمدم، حجاج ایرانی دقیقاً منویات رهبری انقلاب را اجرا می‌کردند.

حجت‌الاسلام قاضی عسکر افزود: حجاج ایرانی به‌عنوان فرزندان این کشور نیمه‌های شب در جوار قبر رسول گرامی خدا مشغول ذکر بودند، در نمازهای جماعت شرکت کرده و در مراسمات دعای کمیل حضوری پرشور داشتند ضمن اینکه برخی جلسات معرفت ما گاهاً تا 2500 نفر جمعیت حاضر و شور و حال خاصی در آن جلسات برقرار بود.

وی ادامه داد: در جلسات برگزار شده قرآن در مسجدالحرام و مسجدالنبی حجاج ایرانی مشغول خواندن با توجه قرآن بوده و در بحث حج با معنویت بسیار مطلوب اقدام کرده و نظر رهبر انقلاب را محقق کردند.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به حج با اقتدار تصریح کرد: ما قبلاً گفته بودیم که اگر شرایط ایران در حج قبول واقع نشود، در آن شرکت نخواهیم کرد. هرچند که امسال نقاط ضعف کمتری وجود داشت به‌طوری که اهانت و بی‌احترامی کمتری به عقاید شیعه نسبت به سال‌های قبل صورت گرفت.

حجت‌الاسلام قاضی عسکر تصریح کرد: مسئله همبستگی اسلامی در اقیانوس بیکران رحمت الهی در مکه و در جمع نمایندگان خارجی حاضر در سرزمین وحی حجاج ایرانی خوش درخشیدند و در همه جوانب برتری خود را به دیگران نشان دادند به‌طوری‌که پاسخ‌های خوبی به شبهات ارائه شده، انجام می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: برخی‌ها به ما می‌گفتند که در حج سال قبل به دلیل نبود حجاج ایرانی احساس غربت می‌کردیم.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت گفت: در عملیات بزرگ حج قطعاً نواقص وجود دارد و بدون آن امکان‌پذیر نیست اما با اینکه رد سال 94 تعداد حجاج ما 64 هزار نفر بود وامسال تعداد به 86 هزار و 300 نفر رسیده بود، اما آمار فوتی‌های ما نسبت به سال 94 کمتر است به طوری که تا امروز این آمار 30 نفر بوده است که البته نشان‌دهنده مراقبت بیشتر و انجام اقدامات بهداشتی بوده است هرچند که بیماری‌های خاصی در حج وجود دارد اما در مجموع آمار فوتی‌های ما خیلی کم بود.

حجت‌الاسلام قاضی عسکر تأکید کرد: در حج تمتع 96 دو هزار نفر از حجاج ایرانی بالای 80 سال سن داشتند اما در مجموع توانستیم رضایت نسبی در حجاج را به دست آوریم.

وی گفت: در طول سفر و به ویژه ظهرها سرکشی از هتل‌های اسکان زائران ایرانی را انجام می‌دادم تا نواقص را به‌عینه دیده و دستورات لازم را برای رفع آنها صادر کنم.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت ادامه داد: 45 روز در کنار زائران ایرانی در سرزمین وحی بودم و شب‌ها در مسجدالحرام احساسات آنها را به عینه می‌دیدم.

حجت‌الاسلام قاضی عسکر با بیان اینکه حج امسال عزتمندانه‌تر از حج سال‌های قبل رقم خورد از همه خبرنگاران و رسانه‌ها بابت انتقال خبرهای حج تشکر ویژه کرد.

وی تصریح کرد:‌ حجاج با خانواده‌های خود خیلی سریع از طریق شبکه‌های اجتماعی در ارتباط مستقیم بودند و عکس و فیلم ارسال می‌کردند.

سرپرست حجاج ایرانی گفت: سعودی‌ها در حج امسال همکاری بهتری نسبت به حج گذشته انجام دادند هرچند برخی نواقص همچنان وجود دارد و قرار است در جمع‌بندی‌های لازم که بس از گزارشات مختلف کارشناسان ما نهایی خواهد شد، به صورت مکتوب این نواقص را به طرف سعودی اعلام کنیم.

حجت‌الاسلام قاضی‌ عسکر در باره احتمال آغاز عمره افزود: ما باید به یک توافق پایدار در حوزه حج عمره دست پیدا کنیم تا در آینده مشکلی به وجود نیاید هرچند که این اقدامات نیازمند گفت‌وگو با طرف سعودی است.

وی تصریح کرد: درباره حقوق شهدای مسجدالحرام و منا با طرف سعودی گفتگو کردم و آنها قول‌های لازم را دادند تا ما بتوانیم به زودی پاسخگوی حق آنها باشیم.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه تعداد 8 نفر از خانواده شهدای منا که جنازه عزیزانشان شناسایی نشده بود به حج اعزام و بر اساس آزمایشات DNA تلاش شد تا پیکر مطهر شهید عزیزشان شناسایی شود، ضمن اینکه در مجموع در حج 96 بیش از 100 نفر از خانواده شهدای مسجدالحرام و منا حضور داشتند.

حجت‌الاسلام قاضی عسکر افزود: برخی از این خانواده‌ها با هماهنگی‌های به عمل آمده با طرف سعودی در مقبره‌الشهدا حضور پیدا کرده و بالای سر قبر شهدای خود رفته و فاتحه‌ای را قرائت کردند ضمن اینکه در آینده نزدیک نتیجه تحقیقات به‌عمل‌آمده در باره DNA شهدای شناسایی نشده نیز اعلام خواهد شد.

وی افزود: وزیر حج عربستان در مذاکره با من در خصوص قضیه مسجدالحرام، آن را خاتمه‌یافته اعلام کرد و گفت به زودی اقدامات خود را اجرایی خواهد کرد اما در مورد حادثه منا هنوز منتظر پاسخ نتایج آنها هستیم.

سرپرست حجاج ایرانی گفت: تعداد زیادی از حجاج ایرانی که دسته‌گلی از مردم ایران بودند شاداب به کشور بازگشتند.

حجت‌الاسلام قاضی‌ عسکر با اشاره به حضور 15 هزار زائر اهل سنت از ایران در حج 96، افزود: در بسیاری از هتل‌ها زائران ایرانی شیعه و سنی در کنار هم اسکان یافته بودند و وحدت اسلامی را دقیقاً به نمایش گذاشتند. همچنین همایش‌های متعددی با حضور علمای اهل سنت و شیعه برگزار شد.

وی در باره مسئله برائت از مشرکین در حج 96 افزود: این موضوع در حج سال جاری به صورت جدی در حج دنبال شد، به‌طور‌ی‌که مراسم برائت از مشرکین امسال باشکوه‌تر از مراسم حج سال‌های قبل بود، ضمن اینکه چادرهای در نظر گرفته شده برای زائران هم مناسب‌تر از سال‌های قبل بود.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت درباره آغاز اعزام به عمره تصریح کرد: این مسئله در دیدار با وزیر حج عربستان مطرح شد،‌اما باید مقداری زمان برای توافق مدنظر وجود داشته و طی شود تا شرایط مدنظر جمهوری اسلامی که در آینده از طریق کارهای کارشناسی که احتمالاً در یک ماه آینده صورت می‌گیرد به طرف سعودی صراحتاً اعلام شود.

حجت‌الاسلام قاضی عسکر افزود: برخی از نواقص به دلیل دیر آغاز شدن عملیات حج و طولانی شدن مذاکرات بازمی‌گردد، البته اجاره هتل‌ها و آشپزخانه‌های خوب توسط ایران به دلیل از دست رفتن زمان آن کمی با مشکل مواجه شده بود.

وی در توضیح بیشتر گفت: 40 درصد هتل‌های زائران ایرانی در مدینه تازه‌ساز بود که همین امر موجب افزایش رضایت زائران شده بود.

سرپرست حجاج ایرانی اظهار داشت: کار شناسایی اقدامات جدید برای حج سال‌های آینده توسط کارشناسان ما از هم‌اکنون آغاز شده و می‌کوشیم با این کار افزایش رضایتمندی حجاج را به دست آوریم.

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر تأکید کرد: با احتمال احداث خط ریل بین مکه و مدینه و انتقال سهل‌تر زائران بین این دو شهر زیارتی رضایت حجاج بیشتر جلب خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه پزشکی تصمیمات جدیدی انجام شده و کارهای کارشناسی برای عدم اصراف در مواد غذایی را هم آغاز کردیم هرچند در سال‌های قبل 60 قلم مواد غذایی را با خود به حج می‌آوردیم اما امسال نتوانستیم این کار را انجام دهیم.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه وزیر حج عربستان رسماً‌ در مذاکره با من به دلیل حضور حجاج ایرانی تشکر کرد گفت: وی به صراحت از رفتار و معنویت حجاج ایرانی در حج تمتع تشکر کرد و آموزش‌های لازم و برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای آنها را باعث ممتاز شدن حج ایرانی‌ها دانست.

حجت‌الاسلام قاضی عسکر در پاسخ به سوالی در باره احتمال برقراری روابط ایران و عربستان و تأثیرپذیری آن از حج تمتع و آغاز اعزام‌های عمره اظهار داشت: سیاستی را که دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده مبتنی بر نظرات مقام معظم رهبری و نظر ایشان مبنی بر داشتن روابط مطلوب با همسایگان است هرچند اختلاف نظر در عالم سیاست خارجی و با برخی همسایگان وجود دارد.

وی تصریح کرد: آنچه می‌تواند باعث تقویت دیپلماسی رسمی شود دیپلماسی عمومی از طریق حج است و امیدواریم با فراهم شدن شرایط حج شاهد رفتارهای مناسبی از سوی طرف سعودی باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها