مسکن چند سالی است در رکود قرار دارد و برای حل این بحران، نسخه‌های زیادی پیچیده شد، اما به دلیل سطحی بودن آنها مسکن وضعیت مطلوبی پیدا نکرد.
کد خبر: ۱۰۷۲۱۲۸
نسخه‌های سطحی برای مشکلات عمیق

اخیرا وزیر راه و شهرسازی برای کسب رأی اعتماد در دولت دوازدهم وعده‌هایی داد که یکی از آنها افزایش زمان بازپرداخت اقساط تسهیلات مسکن یکم و کوتاه شدن زمان سپرده‌گذاری است که این نسخه هم بسیار سطحی به نظر می‌رسد.

دادن چنین وعده‌هایی نشان‌دهنده این است که مقام عالی وزارت راه و شهرسازی و بدنه این وزارتخانه به مسائل و مشکلات مسکن واقف نیستند، زیرا برای حل مشکل این بخش مهم باید به حل مسائل کلان اقتصادی پرداخت. تا وقتی عوامل مؤثر در رکود مسکن شناسایی و رفع نشود، نمی‌توان انتظار داشت مسکن در شرایط خوبی قرار گیرد. پیشنهادهایی که برای حل مشکل مسکن می‌شود مثل این است که ما در حال یخ زدن باشیم و به‌جای روشن کردن بخاری، یک شمع روشن کنیم و بگوییم کار بزرگی انجام دادیم. روشن کردن شمع در این شرایط خوب است، اما آیا مشکل ما را رفع خواهد کرد و آیا می‌توان انتظار داشت در فضای یخبندان یک شمع فردی را نجات دهد؟ به بیان بهتر باید گفت در برخورد با مشکلات باید واقع بین باشیم. این‌که توقع داشته باشیم با نسخه‌های کوچک، مشکلات بزرگ را حل کنیم، قطعا این تفکر شکست خواهد خورد.

مسکن اکنون یک کالای سرمایه‌ای شده که در رکود قرار گرفته است. همه تلاش وزارتخانه این است صندوق پس‌انداز مسکن یکم را که طرح این دولت است، پررونق نشان دهد در حالی که بخش اقتصاد داخلی باید از سیاست‌زدگی جدا باشد و همه مردم از تسهیلات آسان بهره مند شوند. زمانی که مسکن در رونق است، مردم هیچ توجهی به تسهیلات بانک مسکن ندارند، اما در شرایط فعلی مردم با وام هم به سمت خرید نمی‌روند. به نظر می‌رسد سیاست‌های مسکنی وزارت راه و شهرسازی باید تغییر کند و به جای طرح‌های کوتاه‌مدت به فکر خروج از رکود مسکن باشند. در این شرایط مردم خود به خود به سمت بازار مسکن حرکت خواهند کرد و سرمایه‌گذاری در این بخش افزایش خواهد یافت.

دکتر بیت‌الله ستاریان - استاد اقتصاد دانشگاه تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها