رئیس بنیاد مستضعفان اعلام کرد:

لزوم بازنگری جدی در روش‌های محرومیت‌زدایی

رییس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با تشریح راهبردهای جدید این نهاد اعلام کرد که بنیاد از هتلداری خارج می شود. وی همچنین محرومیت زدایی را از مهمترین راهبردهای این نهاد برشمرد و با اشاره موفقیتهای این نهاد در محرومیت زدایی از «قلعه گنج» در استان کرمان، «اعتماد به مردم» را رمز این موفقیتها بیان کرد.
کد خبر: ۱۰۶۹۷۸۷
ساخت بیمارستان و واگذاری رایگان زمین به محرومان

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، محمد سعیدی کیا گفت: هدف از کار اقتصادی در بنیاد، فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی بنیاد است و اکنون تمرکز بنیاد بر محرومیت زدایی، سلامت، آموزش و امور فرهنگ عمومی است.

وی در باره اقدامات مختلف بنیاد در زمینه های واگذاری اراضی، همکاری با دولت، ساخت آزادراه شمال، محرومیت زدایی، کمک به آموزش و پرورش، خانه سازی برای معلولان، کمک به خانواده های دارای چندقلو، ساخت بیمارستان، وضعیت کاخ سعد آباد و نیاوران، ساخت ترمینال سلام و دیگر حوزه های فعالیت بنیاد سخن گفته است.

مشروح گفتگو با رییس بنیاد مستعضفان انقلاب اسلامی را در حوزه های مختلف پیش رو دارید:

راهبردهای جدید بنیاد چیست؟

هدف از کار اقتصادی در بنیاد، فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی بنیاد است. با استفاده از توان اقتصادی مناسبی که توسط ریاست سابق بنیاد ایجاد شده است، ما توانستیم طی سه سال سود اختصاص یافته با فعالیت‌های محرومیت زدایی و اجتماعی را از 11 درصد در سال 1393 به 43 درصد در سال 1396 افزایش دهیم و بنا داریم این رقم به 50درصد در سال 1397 برسد.
اکنون تمرکز بنیاد مستغعفان در زمینه محرومیت‌زدایی، سلامت،آموزش و امور فرهنگ عمومی است.

برای اشتغالزایی و تولید در روستاها و مناطق محروم چه تسهیلاتی در نظر گرفته اید؟

640 میلیارد تومان تسهیلات از سوی بنیاد برای تقویت شرکت های کوچک در روستاها و مناطق محروم کشور در نظر گرفته شده است. این منابع توسط بنیاد مستضعفان با انجام عملیات شناسایی توسط تمام استانداری ها در اختیار واحدهای کوچک قرار می گیرد تا طرح های اشتغالزایی و تولید در این مناطق بیش از پیش تقویت شود. با تفاهم نامه ای که بین بنیاد علوی، استانداری ها و بانک سینا به امضا رسیده، بانک سینا با معرفی استانداری ها به طرح هایی که توجیه اقتصادی دارند تسهیلات تا سقف 2 میلیارد تومان پرداخت می کند.

بنیاد در این طرح برای سال گذشته و امسال 40 میلیارد تومان برای هر استان تسهیلات در نظر گرفته است تا تولید و اشتغال در این مناطق کم برخوردار شکل بگیرد و تاکنون بین 2 هزار تا 2 هزار 500 طرح معرفی شده و پرداخت تسهیلات 456 میلیارد تومانی برای 793 فقره تصویب شده است.
در این راستا تا چند روز گذشته برای 444 طرح بیش از 205 میلیارد تومان پرداخت شده است. میزان سود این تسهیلات 18 درصد است که 5 درصد آن توسط بنیاد مستضعفان و 5 درصد آن توسط استانداری ها و معاونت توسعه روستائی در نهاد ریاست جمهوری تامین می شود و متقاضیان 8 درصد به بانک سود تسهیلات پرداخت می کنند.

محرومیت زدایی از منطقه قلعه گنج

سیاست بنیاد مستضعفان در زمینه محرومیت زدایی در کشور چیست؟

سیاست محرومیت زدایی بنیاد ادامه دارد و برای نخستین بار طرح محرومیت زدایی در منطقه قلعه گنج آغاز شد و هم اکنون با مشارکت مردمی و ساخت برخی از زیرساخت های مورد نیاز این منطقه در جنوب استان کرمان گام های اساسی برای رشد و توسعه برداشته است.

رهبر معظم انقلاب به من فرمودند محرومیت زدایی که ما انجام می‌دهیم، دیگران هم انجام می‌دهند. لذا باید کار اساسی صورت گیرد تا محرومیت زدایی به‌صورت واقعی اتفاق بیفتد. بدین جهت ایشان فرمودند: یک نقطه محروم را انتخاب و برای آبادانی آن اقدام کنید. در جمهوری اسلامی برای روستاها هزینه‌های زیادی شده از جمله: آب، برق، گاز، راه، اینترنت و... اما آبادانی و پیشرفت آن گونه که در نظر بوده اتفاق نیفتاده است و خیلی از روستاها با وجود امکانات زیاد تخلیه شده‌اند. این اتفاق نشان می‌دهد که آبادانی زمانی اتفاق می‌افتد که متناسب با توسعه امکانات زیرساختی، سطح معیشت مردم نیز ارتقا یابد.

شاید به هر کسی بگوید یک منطقه را آباد می کند فوری یک کارخانه، پل یا راه می‌سازد. ولی ما در قلعه گنج علاوه بر کارهای زیربنایی و ابتدایی و توجه به صنایع تبدیلی، با شعار کار با مردم، برای مردم، توانمندسازی و معیشت پایدار، طرح آبادانی و پیشرفت قلعه گنج را شروع کردیم. مردم زمانی وارد میدان می‌شوند که اعتماد پیدا کنند. تاکنون در بیش از یکصد روستا، گروه‌های مردمی برای ایجاد صندوق‌های اشتغال زایی ایجاد شده و مردم با وجود اینکه در محرومیت زندگی می‌کنند دو میلیارد تومان از سرمایه خود را در این صندوق پس انداز کرده اند و بنیاد مستضعفان نیز یک میلیارد و 500 میلیون تومان از اعتبارات خود به این صندوق اختصاص داده است تا مردم برای طرح های اشتغالزایی خودشان از تسهیلات بهره مند شوند. منطقه قلعه گنج تا پیش از اقدامات محرومیت زدایی یکی از مناطق ناامن بود، اما امروز به گفته مسئولان حوزه امنیتی استان کرمان این منطقه به یکی از امن‌ترین مناطق استان تبدیل شده است.

کاری که در مطالعات قلعه گنج انجام گرفت تدوین شرح خدمات با رویکرد معیشت پایدار بود که با انجام فراخوان از طریق شرکت‌های واجد شرایط و توسط کمیته تخصصی داوری، یک شرکت ایرانی با همکاری یک مشاور خارجی (با محوریت مشاور ایرانی) انتخاب شد.

بنیاد علوی وابسته به بنیاد مستضعفان طی بررسی های کارشناسی دومین و سومین منطقه را برای محرومیت زدایی مشخص کرده که شهرستان لنده در استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان چالدران در استان آذربایجانغربی برای محرویت زدایی در حال برنامه ریزی است و امسال با جمع آوری اطلاعات مورد نیاز کار خود را در این دو منطقه برای محرومیت زدایی و افزایش اشتغالزایی مداوم و توانمندی سازی آنها آغاز می کنیم.

همه استانداری ها برای محرومیت زدایی مناطق مختلف خواستار حضور بنیاد مستضعفان در این مناطق هستند اما بنیاد با برنامه ریزی درصدد است مناطق لازم را انتخاب و همچنان به سیاسیت های محرومیت زدایی خود ادامه دهد تا شاهد ایجاد اشتغالزایی و توانمند سازی مردم در این مناطق باشیم.»

در حوزه‌ اجتماعی و فرهنگی بنیاد مستضعفان و در حوزه‌های آموزش، سلامت، معیشت و توسعه فضای فرهنگی، مسئولیت بزرگی بر عده بنیاد علوی است. بنیاد مستضفان در زمینه مشارکت با سازمانهای مختلف برای تامین رفاه بیشتر مردم از ساخت بیمارستان تا تامین شیر و پوشک خانواده هایی که فرزندان سه قلو دارند کمک و همکاری می کند.

بنیاد در ساخت بیمارستان و مراکز درمانی در مناطق محروم چه اقداماتی انجام داده است؟

ما در بخش بهداشت و درمان حضور داریم و هلدینگ سلامت را ذیل بنیاد علوی به همین مناسبت در بنیاد ایجاد کرده ایم. به طور مثال بیمارستان «مردم» در منطقه 14 تهران که متعلق به بنیاد است و مراجعین بسیاری دارد و بیشترین خدمات بهداشتی و درمانی را به مردم ارائه می دهد.

در سفری که به استان خوزستان انجام شد، بعد از بازدید از بیمارستان کودکان اهواز ، مشخص شد این مرکز شرایط مطلوبی ندارد و برای تجهیز و ارتقای آن پیشنهادی به بنیاد نشد، راساً تصمیم گرفتیم بیمارستان را با حداکثر استانداردهای بهداشتی و درمانی تجهیز کنیم.

بیمارستان طالقانی آبادان هم از وضعیت مطلوبی برخوردار نبود و در کنار آن به احداث بیمارستان جدیدی با 250 تخت اقدام کردیم که ظرف یکسال و دو ماه اسکلت آن ساخته شد و چندی پیش برای تکمیل آن هم مناقصه جدیدی گذاشته شد تا حداکثر ظرف یکسال و نیم دیگر بیمارستان به وزارت بهداشت و درمان تحویل شود.

ساخت بیمارستانی در مراوه تپه در استان گلستان با 64 تختخواب باهمکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دست انجام است. این بیمارستان در مرحله تهیه نقشه و مقدماتی قرار دارد و بنیاد این آمادگی را دارد در شهرستانهای دیگر که وزارت بهداشت و درمان نیاز داشته باشد، به ساخت بیمارستان کوچک اقدام کند.

طرح درمان بستر راه‌ حلی درمانی برای مردم مناطق محروم

آیا در همه مناطق محروم بیمارستان می سازید؟

در بعضی مناطق با توجه به جمعیت و سایر عوامل دیگر ساخت بیمارستان بزرگ به صرفه و صلاح نیست. ما برای حل این مساله با توجه به مطالعات و بررسی های تخصصی که انجام شد به اجرای طرح «درمان بستر» رسیدیم و آن را به وزارت بهداشت و درمان ارائه دادیم.

در این طرح در مناطق محروم که از امکانات بهداشتی و درمانی برخوردار نیستند، بیمارستانی با حدود هزار متر مربع ساخته می شود که به مردم خدمات بدهد و حتی عمل زایمان نیز در آن انجام شود. در این مکان بهداشتی علاوه بر حضور دکتر و پرستار، آمبولانسی آماده است تا در صورتی که بیمار نیاز به درمان بیشتری داشته باشد، او را به نزدیکترین بیمارستان منتقل کنند.

این مکان های بهداشتی که 10 تختخوابی هم هستند به صورت مشترک با وزات بهداشت و درمان ساخته می شود که با توجه به این که پیشنهاد این کار توسط بنیاد انجام شد، ساخت این مکانها را بنیاد انجام می دهد و قرار است در هر استان یک مکان درمان بستر و در بعضی استانها دو مکان درمان بستر بسازیم که تاکنون 40 مکان در حال ساخت است و هر کجا وزارت بهداشت درخواست داشته باشد را نیز خواهیم ساخت و تجهیز و بهره برداری به عهده وزارت بهداشت و درمان است.
امسال بانک سینا در یک اقدام خداپسندانه هزینه های مربوط به تبلیغات مانند چاپ تقویم و سایر هزینه های تبلیغی خود را اختصاص به خرید 25 دستگاه آمبولانس داد.

همچنین مدیران و کارکنان این بانک مبلغی از ذخیره مرخصی خود را به ساخت یک واحد آموزشی در قلعه گنج اختصاص دادند و اعلام آمادگی کردند تا یک واحد دیگر را نیز بسازند.

بسته های سلامت بنیاد مستضعفان برای مادران باردار

درباره بسته های سلامت بنیاد برای مادران باردار توضیح بدهید و اینکه ایده اش از کجا آمده است؟

امرخیری که از قبل توسط رئیس سابق بنیاد انجام می شد، اختصاص بسته های سلامت به مادران باردار در مناطق محروم کشور بوده است.با تعذیه نامناسب مادران بالطبع فرزندانی با وزن کم و سایر مشکلات جسمی به دنیا می آیند که هزینه های بسیاری بر خانواده ها و دولت دارند . زمانی که این کار را در سال 1393 ادامه دادیم. 16 هزار نفر تحت پوشش بودند که قرار شد سالیانه 20 هزار نفر را اضافه کنیم و سال گذشته این رقم به 62 هزار نفر و امسال به 80 هزار نفر خواهد رسید که بناداریم در سال آینده نیز افراد بیشتری تحت پوشش این طرح قرار گیرند.

اصل این طرح توسط سازمان ملل بررسی شده و ما نیز مطالعات آنها را بررسی و بصورت بومی ادامه داده ایم. این طرح برای سلامت جامعه بسیار مفید است چرا که بسیاری از مشکلات ذهنی کودکان مربوط به محیط و تغذیه نامناسب مادر می باشد.

در این طرح هر دو ماه یکبار بسته های سلامت به صورت سبد کالا که شامل 14 قلم می باشد در اختیار مادرانی که در این طرح عضو هستند ، قرار می گیرد و در این عرصه با وزارت بهداشت و درمان همکاری خوبی داریم.

کمک به بیماران ای بی

طرح مشارکت بنیاد مستضعفان در کمک به بیماران EB در چه مرحله ای است؟

در ملاقات های مردمی با برخی مشکلات مردم، آشنا می شویم. یکی از مراجعات مربوط به درخواستی از بنیاد برای کمک به بیماران «ای بی» بود که با توجه به این که بنیاد از لحاظ سازمانی وظیفه ای در قبال آنها نداشت، اما با مشاهده وضعیت بسیار رنج آور آنها تصمیم گرفتیم در این حوزه نیز با وزارت بهداشت و درمان همکاری کنیم.

برای کمک به این بیماران تفاهمنامه ای با وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشکی تهران و بنیاد بیماری های خاص امضا کردیم و با توجه به این که این بیماران درمان خاصی ندارند، خانه ای برای آنها در نظر گرفتیم تا حداقل از جایگاهی برخوردارشوند.

ما از وزارت بهداشت و درمان خواستیم تا محل مناسبی را برای بیماران «ای بی» اختصاص دهد تا با هزینه و امکانات بنیاد مرکز تخصصی و مجهزی برای آنها بسازیم و کارهای درمانی آنها بصورت بهتری دنبال شود.

حدود 300 بیمار «ای بی» شناسایی شدند که بنیاد برای تامین چسب زخم مخصوص این بیماران عزیز ماهانه برای هر نفر مبلغ 5 میلیون ریال اختصاص داده و البته کمک های مردمی بسیاری نیز تأمین شده است که باید از مردم نیز قدردانی شایسته شود.

ای بی، یک بیماری ارثی در بافت‌های پوستی است که در پوست و غشای مخاطی ایجاد تاول می‌کند.گفته می‌شود، شیوع بیماری ای بی (Epidermolysis Bullosa) یک در ۵۰۰۰۰ است و شدت بیماری هم از ملایم تا کشنده تغییر می‌کند.

این بیماری از یک جهش ژنتیکی در کراتین یا کلاژن ایجاد می‌شود و در تمام گروه‌های قومی و نژادی رخ می‌دهد و به طور مساوی بر مردان و زنان اثر می‌کند.

ساخت مسکن برای معلولان

بنیاد مستضعفان چه اقدام هایی در ساخت مسکن برای خانواده های دومعلول به بالا انجام داده است؟

طرح مشارکت بنیاد در ساخت مسکن برای خانواده های دارای دو معلول به بالا با پیشنهاد بنیاد مستضعفان با مشارکت سازمان بهزیستی، سازمان ملی زمین و مسکن، انجمن خیرین مسکن ساز و بنیاد مسکن شروع شده و همه ما متعهد شده ایم که ظرف 4 تا 5 سال این خانواده ها خانه دار شوند.

با بررسی های انجام شده 11 هزار و 300 خانواده بالای دو معلول که مسکن ندارند، شناسایی شدند و با مشارکت دستگاههای مربوطه ماه گذشته یکهزار و پانصدمین خانه تحویل شد و حدود 4 تا 5 هزار خانه نیز در دست ساخت است و امیدواریم ظرف 4 سال دیگر تمام شود و خانواده های با دومعلول به بالا صاحب مسکن شوند.

تامین اقلام ضروری خانواده سه قلوها

آیا بنیاد برای خانواده هایی نظیر چندقلوها هم که با مشکلاتی روبرو هستند، برنامه ای دارد؟

در یکی از ملاقاتهای مردمی با مشکل خانواده هایی که فرزندان سه قلو و بیشتر دارند، مواجه شدیم. قرار شد خانواده هایی که فرزندان سه قلو و بیشتر دارند برای تامین شیر و پوشک تا دو سال از کمک بنیاد برخوردار شوند.با مصوبه ای که از هیات امنا گرفتیم، قرار شد در تامین مسکن این خانواده ها نیز مساعدت شود و تا کنون حدود 300 خانواده برای برخورداری از این کمک به بنیاد مراجعه کرده اند.

برگزاری اردوهای دانش آموزی

با توجه به راهبردهای جدید بنیاد، در زمینه های تربیتی بخصوص برای دانش آموزان چه اقداماتی انجام داده اید؟

برگزاری اردوهای دانش آموزی در لواسان از دیگر محورهای فعالیت فرهنگی آموزشی بنیاد مستضعفان است .در این اردوها از استان های محروم کشور به کمک آموزش و پرورش 15 هزار دانش آموز یک هفته تحت آموزش قرار می گیرند.

در این اردو تمامی دانش آموزان تحت انواع آزمایش‌های پزشکی قرار گرفته اند که در صورت نیاز به هرگونه خدمتی شرایط را برای آنها مهیا خواهیم کرد. این اردو در واقع تربیتی و آموزشی است، زیرا در زمان حضور دانش آموزان در اردوگاه لواسان آموزش‌های علمی، قرآنی و هنری برنامه ریزی شده است.

علاوه بر این، در احداث هزار و 200 کلاس درس با مرکز نوسازی وزارت آموزش و پرورش هم مشارکت کرده ایم. این کلاس‌ها با پیشنهاد آموزش و پرورش و در مکان‌هایی که آنها پیشنهاد دهند، ساخته می‌شود و تا کنون 40 درصد از این کلاس‌ها به بهره برداری رسیده است.

در کنار اینها، سال گذشته 56 هزار محصل نقاط محروم کشور را از لحاظ امکانات کمک آموزشی تحت پوشش قرار دادیم و تقریباً چند صد نفر از این دانش آموزان در دانشگاه‌های دولتی خوب قبول شده‌اند. این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

واگذاری اسناد علوی به مستضعفان

بنیاد اعلام کرده است که اراضی متعلق به بنیاد علوی را به صورت رایگان به مردم واگذار می کند. این کار با چه هدفی و چگونه انجام می شود؟

هدف اصلی ما در واگذاری اسناد علوی واگذاری اراضی به مردم مستضعفی است که در زمان رضاخان و محمدرضا این اراضی از مردم به زور گرفته شده بود.

برای واگذاری اسناد علوی کار بزرگی در بنیاد انجام شده و در نهایت با تهیه آیین نامه مناسب با تصویب هیأت امناء بنیاد، واگذاری ها آغاز شد و در روستاها به تمام افرادی که مستضعف شناخته می شوند ( توسط بهزیستی، کمیته امداد و تایید مسئولان منطقه ) اسناد اراضی تا 500 متر به رایگان واگذار می شود و این در شهرها نیز 250 متر مربع است.

تاکنون 99 درصد واگذاری اسناد این زمین ها به صورت رایگان بوده است. ما از مردم عزیز در این مناطق تقاضا داریم درخواست های خود را ارائه دهند تا بتوانیم به موقع نسبت به واگذاری اسناد آنها با بررسی های لازم در بنیاد اقدامات لازم را انجام دهیم.

سال گذشته 20 هزار سند واگذار شد و امسال 20 هزار سند دیگر به مردم واگذار می شود و تقریبا ارزش این اراضی تاکنون حدود بیش از 600 میلیارد تومان برآورد شده و طی چند روز گذشته یک هزار سند در منطقه نوشهر، 2 هزار سند در استان گیلان ، 2 هزار سند در استان گلستان و هزار سند دیگر در استان آذربایجان شرقی به مردم این مناطق واگذار شد.

در زمینه ساخت هتل چه برنامه هایی دارید؟

با تاکید بر دستور مقام معظم انقلاب، بنیاد از هتلداری خارج می شود. مبنی بر خروج از هتلداری توسط بنیاد، قرار است از بخش هتلداری خارج شویم و برای این کار نیز برنامه های خود را آغاز کرده اما کار بسیار بزرگ و سخت است زیرا تعدادی از هتل های بنیاد در مناطق خاص و زمین های گران قیمتی قرار دارند و فروش این هتل ها حساسیت زیادی دارد.

بنیاد بیش از 20 هتل دارد که با استفاده از مشاوره و استفاده از تجربه دنیا با کار کارشناسی به دنبال فروش همه هتل های خود است و تاکنون هتل پارسیان آزادی گچسر به فروش رفته است هرچند که عده ای معترض بودند که این میراث فرهنگی بوده و همه ملزم هستیم که میراث فرهنگی را حفظ کنیم و ما در فروش این هتل تمامی نکات و ملاحظات میراث فرهنگی را به خریدار گفته و انتقال داده ایم.

برای نخستین بار به دنبال فروش هتل های خود از طریق بورس هستیم. بنیاد آنها را به بورس می برد و اولین هتلی که وارد بورس می شود هتل کوثر اصفهان است که منتظر باز شدن نماد آن در بازار سرمایه هستیم.

درباره هتل آبعلی هم آمادگی داریم تا این هتل را به صورت مشارکتی با بخش خصوصی (بی او تی) بازسازی کنیم.

بنیاد تعدادی از این هتل ها را در برخی از استانهای محروم با هدف اشتغالزایی و ارائه خدمت در آن منطقه ساخته است.

بنیاد مستضعفان قصد بهره‌برداری از کاخ های سعد آباد و نیاوران را ندارد

آیا بنیاد قصد بهره برداری از کاخ های سعد آباد و نیاوران را دارد؟

سند مالکیت کاخ های نیاوران و سعد آباد به نام این نهاد است. در این خصوص نامه ای از طریق بنیاد مستضعفان به آقای جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری ارسال شد که دلایل رد ادعای سازمان میراث فرهنگی، در خصوص مالکیت این 2مجموعه در آن آمده است.

بنیاد قصد بهره برداری اقتصادی از این مجموعه ها را ندارد و حق بهره برداری آنها را در اختیار دولت قرار می دهد. باید قرارداد بهره برداری کاخ های نیاوران و سعد آباد طبق قوانین و مقررات با میراث فرهنگی منعقد شود.

یکی از دغدغه های کارشناسان و مسئولان سازمان میراث فرهنگی نبود لیست واحد از بناهای واجد ارزش و ثبت ملی شده این نهاد است، بنیاد چه همکاری می تواند در این زمینه انجام دهد؟

بنیاد مستضعفان اماکن ثبت ملی زیادی در اختیار ندارد و شرایط میراثی املاکی که از طریق فروش یا مزایده واگذار می شود به خریدار اعلام می شود.

موضوع کاخ سعد آباد و نیاوران باعث شد تا فضا سازی هایی مختلفی علیه بنیاد مستضعفان شکل بگیرد، درصورتی که بنیاد بدنبال بهره برداری از این مجموعه ها نبوده و نیست و تنها مساله ای حقوقی در میان بوده است.

موزه دفینه تهران چه وضعیتی دارد؟

بازسازی موزه دفینه با هدف مقاوم سازی و عدم تخریب این گنجینه بوده است. این موزه قبل از مرمت وضعیت خطرناکی داشته و گزارشات فنی متخصصان پیش بینی تخریب کامل این بنا را داشته و اکنون با مشخصات استاندارد در حال بازسازی است.

بنیاد چه برنامه ای برای ورزشگاه تختی تهران دارد؟

آمادگی داریم این موضوع هر چه سریعتر تعیین تکلیف شود.در خصوص مالکیت بخشی از مجموعه ورزشی تختی و قول هایی که از سوی وزارت ورزش در قبال معاوضه زمین به بنیاد مستضعفان ارائه شده است و برای ادامه فعالیت های ورزشی مذاکراتی با وزارت ورزش و جوانان انجام داده ایم . قرار بر این شد بنیاد در قبال زمین جایگزین ورزشگاه تختی را به وزارت ورزش واگذار نماید. امیدواریم با وزارت ورزش به جمع بندی مشترک برسیم، اما اینکه چه خواهد شد را نمی توان هم اکنون پیش بینی کرد.

آزاد راه تهران - شمال نماد مهندسی ایرانی

قطعه اول آزاد راه تهران - شمال چه زمانی به بهره برداری می رسد؟

تکمیل قطعه اول آزاد راه تهران - شمال در دست انجام است. خوشبختانه قطعه چهار این آزادراه از مرزن آباد تا چالوس زیر بار ترافیک است و تلاش می کنیم تا پایان سال جاری قطعه اول آن نیز برای عبور و مرور مردم از بزرگراه همت تا شهرستانک آماده شود.

خوشبختانه روند اجرایی کار در منطقه اول با بیش از 85 درصد پیشرفت فیزیکی بسیار خوب است و معاون اول رئیس جمهوری که چندی پیش از این آزادراه بازدید داشتند، آن را افتخار مهندسی کشور اعلام کردند.

ما برای نخستین بار در کشور مسیر آرایی ( معماری راه ) را در این آزادراه آغاز کردیم و تجهیزات مورد نیاز برای ایمنی این آزادراه خریداری شده، همچنین پیمانکاران کار خود را در منطقه دوم که 60 درصد آن تونل است آغاز کرده اند و انتظار داریم با تلاش پیمانکاران، قطعه اول تا پایان امسال به بهره برداری برسد.

قطعه یک آزاد راه تهران - شمال به طول 32 کیلومتر از تقاطع بزرگراه آزادگان و شهید همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان و امامزاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانک می رسد.

با افتتاح این قطعه قسمتی از راه فعلی که از طریق کرج می گذرد حذف و مسیر تهران به شمال حدود 60 کیلومتر کوتاه می شود ؛ قرار است این قطعه تا پایان سال جاری زیر بار ترافیک برود. این قطعه 32 کیلومتری دارای 16 پل و 32 هزار متر تونل رفت و برگشت است.

برای آماده سازی این آزادراه 123 کیلومتری در مجموع باید 145 تونل در باند رفت و برگشت این مسیر بین استان تهران و مازندران به طول تقریبی 121کیلومتر ساخته شود و تعداد پل‌های بزرگ این مسیر در باند رفت و برگشت نیز 97 پل به طول حدود 13 کیلومتر است و با شیب حداکثر 6 درصدی جاده در بعضی نقاط، تردد در این محور بیش از 35 درصد کاهش مصرف سوخت خواهد داشت.

برای ساخت این آزاد راه به خصوص در قطعه یک آن مشکلات زیادی در خصوص زمین های معارض وجود داشت که خوشبختانه با همکاری تمام دستگاه های اجرایی، وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان مشکلات مربوط به زمین های معارض این منطقه حل شد و شرکت آزاد راه تهران - شمال که وابسته به بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی در نظر دارد با احداث قطعات دو و سه در نهایت این آزادراه در سال 1401 به بهره برداری کامل برسد.

پیشرفت قطعه یک این آزاد راه تا پایان سال 1393 و در 19 سال گذشته فقط 33 درصد بوده، اما با تلاش وعزم مشترک بین بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی پیشرفت این قطعه از 1394تا 1395 به بیش از 45 درصد رسید و هم اکنون پیشرفت فیزیکی منطقه یک این آزاد راه به بیش از 85 درصد رسیده تا برای بهره برداری هموطنان آماده شود.

ترمینال سلام فرودگاه امام برای ظرفیت بیش از 6 میلیون مسافر چه زمانی تکمیل می شود؟

پیش از این ترمینال سلام برای پذیرش سالیانه 4 میلیون مسافر در حال تکمیل بود، اما با نظر مسئولان وزارت راه ظرفیت آن به بیش از 6 میلیون مسافر افزایش یافت.

از ابتدا عملیات ساخت این ترمینال توسط یکی از شرکت های بنیاد آغاز شد، اما به علت اتمام اعتبارات وزارت راه و شهرسازی کار متوقف شده بود که پس از مدتی وزیر محترم راه و شهرسازی در نشستی ادامه کار ساخت این ترمینال را مطرح و با مصوبه هیات دولت عملیات ساخت این ترمینال با مدل جدید تامین مالی توسط بنیاد و سپس بازپرداخت توسط وزارت راه آغاز شد.

در این طرح قرار است بنیاد با تامین مالی آن از منابع داخلی و تسهیلات بانکی عملیات ساخت این ترمینال را ادامه دهد. به هرحال بهره برداری از این ترمینال عوایدی دارد و مقرر شد این عواید در حسابی ذخیره تا پس از مدتی منابع مالی سرمایه گذاری و سود تسهیلات بانکی از محل این حساب به بنیاد بازگردد.

هم اکنون عملیات ساخت این ترمینال در فرودگاه امام خمینی (ره) ادامه دارد و تلاش خواهیم کرد تکمیل آن با سرعت بیشتری دنبال شود هرچند که ممکن است چند ماهی در بهره برداری از آن به علت تغییر مشخصات موردنظر وزارت راه زمان آن را اضافه کرد.»

در حوزه ریلی تنها بدنبال ارائه خدمات مناسب به مردم هستیم

درباره ضرورت توسعه شرکت حمل ونقل ریلی راه آهن شرقی بنیاد لطفا توضیح دهید.

بنیاد دو شرکت در حوزه ریلی دارد که یک در حوزه مسافری و یکی در حوزه باری فعال است و طبق برنامه به دنبال ادغام این دو شرکت بودیم اما راه آهن با آن موافقت نکرد.

در حوزه باری این شرکت ریلی به دنبال کار اقتصادی است. بنیاد درصدد است فعالیت این دو شرکت توسعه یابد اما در حوزه مسافری ما در صدد ارائه خدمات مناسب به مردم هستیم.

همواره راه آهن شرقی بنیاد در تلاش است بهترین خدمات را به مردم ارائه دهد تا مردم با آرامش و آسایش بیشتری از قطارهای این شرکت در مسیرهای مختلف استفاده کنند.

واگذاری سالن های سینمایی بنیاد مستضعفان به سازمان تبلیغات

دلیل واگذاری سالن های سینمایی بنیاد مستضعفان به سازمان تبلیغات چه بوده است؟

بنیاد در دوره جدید خود مکلف شده تمام سینماهای تحت اختیار خود را واگذار کند. بنابراین علاوه بر واگذاری تمام سینماها که آخرین آن هم سینما آفریقا است، فقط دو سالن سینما در مجموعه تفریحی فرهنگی چمران در اختیار داریم که آن هم چون سالن‌هایش مجزا نیستند امکان واگذاری نیست البته شهرک سینمایی نور که فیلم سینمایی «محمد رسول الله (ص)» در آن ساخته شد متعلق به بنیاد است و در حال برنامه ریزی هستیم تا از آن بهره برداری‌های توریستی انجام دهیم. البته اگر کارگردانی قصد تولید فیلم در آنجا داشته باشد با آنها مذاکره خواهیم کرد.

خدمت به مردم و کشور اولویت است

با توجه به آغاز دوره جدید دولت، برنامه بنیاد مستعضفان برای تعامل با دولت و دیگر پروژه های این نهاد چیست؟

وظیفه ما ایجاب می کند همواره در کنار دولت و در خدمت مردم و کشور باشیم. مگر ما و دولت داریم ! هیچ فرقی ندارد همه ما در خدمت به مردم و توسعه کشور تلاش می کنیم و بنیاد در تمام زمینه ها همچون ساخت واحدهای مسکونی برای خانواده های دو معلول، کمک به مادران باردار، احداث بیمارستان، مدارس، آزادراه و یا ترمینال سلام فرودگام امام در کنار دولت و تحت سیاستهای دولت برای کمک آن است.

هنر اصلی دولت ایجاد بستری امن و مناسب برای کارآفرینی در بین مردم است، زیرا هرجا مردم باشند پیروزی حاصل می شود.

بر ایجاد اشتغالزایی و تولید ثروت ملی در کشور تاکید داریم. دولت برای حل مسایل و مشکلات مردم باید برنامه عمیقی را با انجام کار کارشناسی تهیه و برای محقق شدن این برنامه ها باید طرح ها و پروژه های مناسبی ارائه کند.

ما در حل مسایل و مشکلات مردم و کشور باید برای خود اهدافی را ترسیم و با سازماندهی و زمانبندی مناسب تحقق این اهداف را با تولید ثروت و اشتغالزایی در کشور عملی کنیم.

برای حل مشکلات و مسایل مردم دولت با تهیه برنامه، حرف های مردم را بشنود و سختی ها را تحمل کند تا مردم در عرصه های مختلف کشور بتوانند حضوری گسترده و موفق داشته باشد.

در اقتصاد و کشورداری نیز باید همه جا مردم حضور داشته باشند و با رفع قوانین مزاحم و مقررات دست و پاگیر شرایط مناسب برای حل وفصل مشکلات تولید فراهم شود که در این صورت مشکلات اشتغالزایی نیز در کشور برطرف خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها