مرسدس بنز نامی است که میتواند لرزه بر اندام دیگر خودروسازان بیندازد، اما این شرکت به موقعیت کنونی خود قانع نبوده و با ارائه آخرین دستاوردش صاحبان خودروسازان لوکسی همچون بنتلی و رولزرویس را بهتزده کرده است.
مرسدس بنز که از سال 2012 به دلیل فروش پایین محصولات مایباخ به تولید آن پایان داده بود، کانسپت خارقالعاده ویژن 6 را که از همین خانواده به شمار میرود معرفی کرده که در ادامه با آن بیشتر آشنا میشوید.
موتورها درون چرخها!
این خودروی فوق لوکس به چهار موتور الکتریکی مجهز است که درون چهار چرخ آن نصب شده و در مجموع میتوانند 740 اسب بخار قدرت تولید کنند.
سازندگان ویژن 6 ادعا میکنند که این موتورها میتوانند خودرو را در کمتر از 4 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسانند. همچنین سرنشینان این خودرو میتوانند سرعت 250 کیلومتر در ساعت را داخل اتاق خارقالعاده ویژن 6 تجربه کنند.
اگر برایتان این پرسش پیش آمده که انرژی این چهار موتور چگونه تامین میشود باید بگوییم که باتریهای 80 کیلووات ساعتی که در کف خودرو نصب شده موظف به تامین انرژی مورد نیاز موتورها هستند و با هر بار شارژ میتوانند این خودرو را تا 320 کیلومتر پیش ببرند.
این باتریها با پنج دقیقه شارژ میتوانند نیروی مورد نیاز برای پیمایش 100 کیلومتر را تامین کنند.
حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت
شتاب صفر تا 100: 4 ثانیه
قدرت موتور: 750 اسب بخار
وزن خالص: 2030 کیلوگرم
قیمت: 3 میلیون دلار (بادلار 4000 تومانی 12میلیارد تومان!)
درباره مایباخ
مایباخ (Maybach) یک شرکت خودروساز آلمانی است که در زمینه تولید خودروهای لوکس فعالیت میکند.
این شرکت سال 1909 توسط ویلهلم مایباخ در شهر اشتوتگارت تأسیس شد و یکی از شرکتهای زیرمجموعه شرکت دایملر است.
دایملر دسامبر 2012 میلادی به تولید خودرو تحت برند مایباخ پایان داد و علت آن را فروش ناچیز این خودرو و زیانآور بودن در فاصله زمانی سالهای 2002 تا 2012 میلادی اعلام کرد.
سال 2014 مدیران دایملر اعلام کردند تصمیم دارند نام مایباخ را دوباره روی خط تولید قرار دهند، با این تفاوت که مایباخ اینبار نه به عنوان یک برند مجزای خودرو بلکه به عنوان یک نسخه بسیار مجلل از خودروهای مرسدس بنز عرضه میشود.
فوقالعاده لوکس
در گردهمایی سالانه پبل بیچ 2016 یک خودروی فوق لوکس و تمام الکتریکی که از بالاترین تکنولوژیهای روز بهره میبرد رونمایی شد؛ خودرویی که طراحی بدنه آن الهامگرفته شده از کوپههای دهه 30 میلادی است.
طول این خودرو 5.7 متر است و دقیقا با شورولت سابربن مطابقت دارد، اما عرض 2.1 متری آن از سابربن بیشتر بوده و از لحاظ ارتفاع نیز از پورشه 911 حدود 3.8 سانتیمتر بلندتر است. ویژن 6 به رینگهای 21 اینچی مجهز است که در مرکز آنها ستاره مشهور مرسدس خودنمایی میکند.
نمای جلوپنجره بزرگ این خودرو که به خطوط عمودی مجهز و به طور کامل با کروم پوشیده شده سبک جدیدی را در نگاه تماشاچی خلق میکند.
در اطراف بدنه نیز یک خط نازک کرومی از کنار چراغهای جلو تا چراغهای عقب امتداد یافته است. طرحی که زبان طراحی مرسدس را در ویژن 6 نسبت به سایر محصولات این شرکت متمایز میکند.
نمای داخل
هرچقدر مفهوم آیندهنگری در طراحی بدنه ویژن 6 تحسینبرانگیز به نظر میرسد؛ با نگاه به داخل کابین این خودرو عمق بیشتری پیدا میکند.
تمام اطلاعات مورد نیاز راننده از طریق یک نمایشگر عریض روی شیشه جلو به نمایش درآمده و صفحه کنترلکننده خودرو نیز در یک نوار شیشهای که از مرکز تا روی درها و حتی قسمت صندلیهای عقب نیز امتداد یافته قرار گرفته است.
مرسدس برای آنکه مقداری از حال و هوای امروزی طراحی خود را در این خودرو نیز حفظ کند فرم سرعتسنج و دور موتور را همچنان مانند سایر محصولات خود به صورت سنتی طراحی کرده است.
همچنین داخل کابین ویژن 6 به سنسورهایی مجهز شده که در تمام مدت بر عملکرد حیاتی بدن سرنشینان نظارت میکند. در میان فضای دو صندلی نیز تونلی قرار داده شده که جریان قدرت و نیرو را به خوبی به سرنشینان منتقل میکند.
محمدرضا نجفی شاهکوهی - روزنامهنگار
ضمیمه چمدان جام جم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی بیپرده با محمد سیانکی گزارشگر و مربی فوتبال پایه
گفتوگو با محسن بهرامی، گوینده کتاب «مسیح بازمصلوب»
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد