معاون اول رئیس‌جمهور خبر داد:

بحران آب در دشت ‌های حاصل‌ خیز ایران

یک عضو کمیسیون مجلس کشاورزی در رابطه با ساخت و ساز بی رویه ویلا ها در مناطق خوش آب و هوا تاکید کرد: نباید به هر ویلایی اجازه حفر چاه داده شود و باید از آب مشترک مو‌جود در منطقه استفاده و به طور قانون‌مند و در حد متعارف هزینه‌ای بابت آب پرداخت کنند.
کد خبر: ۱۰۶۴۶۸۵
رفع خلاء‌های قانونی در ساخت و سازهای غیر مجاز/ 8هزار هکتار از باغ‌های کشور خشک شده است

علی وقف‌چی در رابطه با ساخت و سازهای غیر مجاز ویلاها و اضافه برداشت آنها از مخزن آب زیر زمینی در گفتگو با جام جم آنلاین گفت : متاسفانه در کشور ما انجام برخی اقدامات مانند نوشدارو بعد از مرگ سهراب است و در آن زمانی که می بایست در رابطه با ویلاسازی، جلوگیری می‌کردند، این کار را نکردند.

وی افزود: اعتقاد ما بر اینست که باید در حد امکان تصمیم گیری‌های لازم برای داشتن مدیریت صحیح منابع آبی را داشته باشیم، بدین‌صورت که به هر ویلایی اجازه برای حفر چاه داده نشود و از آب مشترک مو‌جود در منطقه استفاده و به طور قانون‌مند و در حد متعارف هزینه‌ای بابت آب پرداخت کنند و آن مبلغ دریافتی را در جهت احیای آب و مدیریت بهینه در مصرف آب سرمایه‌گذاری کنیم .

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: این بدان معنی نیست که اجازه ساخت‌ و ‌سازهای مجدد داده شود و با قاطعیت هر چه بیشتر باید جلوی آنها گرفته شود. در حال حاضر در مجلس بدنبال آن هستیم تا خلا‌ء‌های قانونی در ارتباط با این ساخت و سازها را رفع کنیم. متاسفانه در بعضی مواقع، زمین‌های چند هکتاری باغی که نیاز به آلونکی برای سایه‌بانی دارند، باید مراحل طولانی را برای آن طی کنند و این افراد مشکل بیشتری دارند و همانطور که گفتم دنبال آن هستیم تا این خلاء ها را از بین ببریم و جلوی ساخت و سازهای بی‌رویه و هدر رفتن آب را بگیریم.

وی در خصوص حفر چاه در ویلاها و برداشت بی‌رویه آب گفت: دادن مجوز احداث چاه‌ها وظیفه وزارت نیرو و سازمان آب منطقه‌ای در استان‌ها است و قطعا مجوزی برای احداث بی رویه چاه ها صادر نمی شود ولی اغلب چاه ها ی غیر مجاز توسط خود مالکین احداث می‌‌شود.

وقف‌چی در خاتمه به تاثیر چشمگیر ویلاها در آلوده‌کردن رودخانه‌ها و سدها اشاره کرد و ادامه داد: اثر این آلودگی‌ها به‌خصوص در دماوند به سمت فیروزکوه دیده می‌شود و صدها هکتار باغ‌های گیلاس، گلابی و سیب از بین رفته اند و دلیل عمده آن ساخت ویلاها همین‌طور بی‌تدبیری و عدم رعایت حداقل‌ها است. طبق آماری که به من دادند، در حال حاضر حدود 8هزار هکتار از باغها خشک شده است و این از بی‌تدبیری ‌مسئولین است که قطعا یکی از عوامل آن دادن مجوزهایی برای ویلا سازی بود چون بیشتر ویلاها به صورت غیر قانونی ساخته شده است.

نسترن نعمتی- خبرنگار جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها