با استعفای چهره پنهان کاخ سفید، گمانه‌زنی‌ها قوت گرفت

پایان زودرس ریاست جمهوری ترامپ

دومینوی بی‌پایان استعفاها در کاخ سفید همچنان به پیش می‌رود. استعفا یا به تعبیر روشن‌تر اخراج استیو بنن، استراتژیست بزرگ ترامپ در این میان اتفاق بزرگی است. بعد از آن‌که وی از ریاست شورای ارتباطات برکنار شد، حدس و گمان‌هایی می‌رفت که در نهایت از کاخ سفید نیز اخراج خواهد شد . این حدس و گمان‌ها با ورود جان کلی، ژنرال قدرتمند آمریکایی به کاخ سفید بیش از پیش قوت گرفت. بنن، کسی است که به گفته خیلی‌ها ترامپ را به ریاست جمهوری رساند. او اکنون با برکناری‌اش می‌گوید که دوران ریاست جمهوری ترامپ نیز به اتمام رسیده است.
کد خبر: ۱۰۶۴۰۶۸

روز گذشته علاوه بر بنن اعلام شد «کارل آیکان» میلیاردر و سرمایه‌گذار معروف آمریکایی نیز استعفا کرده است. آیکان متهم شده بود مشاوره‌های اقتصادی‌اش به سود سرمایه‌گذاری‌های شخصی او بوده است. استعفای آیکان در گرماگرم تغییرات وسیع در کاخ سفید رخ می‌دهد. به عنوان مثال موضع‌گیری ترامپ درخصوص اتفاقات شارلوتزویل منجر به استعفای تمام اعضای کمیته هنر و انسانیت کاخ سفید شده است. اعضای این کمیته که برخی از آنها از چهره‌های مشهور هستند در نامه‌ای خطاب به مردم نوشتند؛ اعضای این کمیته احساس می‌کنند در صورت ادامه فعالیت شریک جرم رئیس‌جمهور خواهند بود. حمایت ترامپ از گروه‌های افراطی علاوه بر این‌که باعث کشته و مجروح شدن تعدادی از مردم شارلوتزویل شد، شخص رئیس‌جمهور را در آمریکا منزوی کرد و از او چهره‌ای نفرت‌انگیز ساخت. کاخ سفید اما بدون توجه به پیامد این استعفاها می‌گوید: «خود ترامپ به دنبال انحلال این کمیته بود» یا در واکنش به استعفای استیو بنن می‌گوید: «ما از خدمات او قدردانی می‌کنیم و برای او بهترین‌ها را آرزو داریم.»

بنن پیش از تصدی منصب خود در کاخ سفید، مدیرعامل ارشد اجرایی کمپین ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، 2016 بود. وی یک افسر نیروی دریایی، بانک‌دار، مجری رادیو، اداره‌کننده پژوهش، تهیه‌کننده فیلم و مدیر رسانه‌ای بوده است. بنن دارای دو مدرک فوق‌لیسانس است.

پایان ترامپ

استیو بنن (63ساله) که از او به عنوان مرد قدرتمند کاخ سفید و چهره پنهان دونالد ترامپ یاد می‌شد با استعفای خود بیاناتی را ابراز کرد که نشان می‌دهد اختلافات درون کاخ سفید در چه سطحی بوده است . او کمی پس از کناره‌گیری در مصاحبه با ویکلی استاندارد گفت: دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ که ما برای آن جنگیدیم و پیروز هم شدیم، به پایان رسیده است.

این نشریه آمریکایی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: با کناره‌گیری بنن، مرحله جدیدی از ریاست جمهوری ترامپ آغاز می‌شود. زیرا او کسی بود که به شکل‌گیری برنامه موسوم به برنامه
ناسیونالیست ـ‌پوپولیست کمک کرد و در پیروزی ترامپ بسیار موثر بود. بنن روز جمعه نیز گفته بود: «هنوز کارهای زیادی وجود دارد که باید انجام شود و دستاوردهای زیادی از ریاست جمهوری ترامپ حاصل می‌شود. اما دوره این ریاست جمهوری به پایان رسیده است. اوضاع تغییر خواهد کرد و همه جور مبارزه‌ای انجام خواهد شد. روزهای خوب و روزهای بدی پیش رو قرار دارند اما این ریاست جمهوری پایان یافته است. »رسانه‌های آمریکایی اخراج بنن را در ادامه پاکسازی‌های ژنرال جان کلی توصیف می‌کنند و می‌گویند این پاکسازی‌ها هنوز به پایان نرسیده است. بسیاری بنن را یک ملی‌گرای افراطی و حامی گروه‌های راست معرفی می‌کردند. گروه‌هایی چون نئونازی‌ها یا کوکلاکس‌کلان‌ها که به علت عقاید یهودی‌ستیزانه و اعتقاد به برتری‌ نژاد سفید، مطرود اکثریت جامعه آمریکا هستند.

به این ترتیب، استیو بنن را باید پنجمین چهره مهم کاخ سفید دانست که طی سال اول ریاست جمهوری دونالد ترامپ مجبور به خروج از کاخ سفید شده‌اند. پیش از او افرادی مانند مایکل فلین (مشاور امنیت ملی)، مایکل دابکی (مدیر ارتباطات کاخ سفید)، شان اسپایسر (سخنگوی کاخ سفید)، راینس پریبس (رئیس دفتر ترامپ) و آنتونیو اسکارموچی (مدیر ارتباطات) از مقام خود استعفا داده یا اخراج شده بودند .

مشکل، ترامپ است

چند ساعت پس از انتشار خبر برکناری بنن از سمت استراتژیست ارشد کاخ سفید، سناتور سندرز در صفحه ‏توییتر خود نوشت: مشکل هیچ وقت فقط استیو بنن نبود. مشکل دونالد ترامپ بوده و هست.‏ این موضع سناتور سندرز در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از رسانه‌ها و سیاستمداران آمریکا سخن از بی‌کفایتی ترامپ به ‏میان آورده و مستقیم و غیرمستقیم درباره برکناری وی سخن می‌گویند.‏ حتی برخی از رهبران جمهوریخواه مانند سناتور جان مک کین از آشفتگی در کاخ سفید انتقاد کرده و آن را برای امنیت ملی ‏آمریکا خطرناک خوانده‌اند. ‏

بلافاصله پس از اخراج استیون بنن، استراتژیست ارشد کاخ سفید، گمانه‌زنی‌های سیاسی در واشنگتن درباره ‏جانشین وی به سوی استفن میلر، یکی از چهره‌های افراطی نزدیک به دونالد ترامپ اشاره رفته است.‏ میلر که 31سال دارد، از چهره‌های افراطی نزدیک به ترامپ بوده و نقشی اساسی در آماده کردن فرمان منع سفر ترامپ علیه ‏سفر شهروندان شش کشور مسلمان به آمریکا داشته است.‏ اکنون بزرگ‌ترین پرسش در محافل سیاسی آمریکا این است که سمت‌و‌سوی سیاست‌های کاخ سفید با خروج بنن به کدام طرف خواهد بود؟ بعضی اما می‌گویند اگر استفان میلر، جانشین بنن شود نباید برای تغییر در سیاست‌های جنجال‌برانگیز و افراطی کاخ سفید انتظاری داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها