یک پژوهشگر و مورخ ایرانی در گفت و گو با جام جم آنلاین:

غربی ها میخواهند ایران را به سوریه تبدیل کنند

خسرو معتضد پژوهشگر تاریخ در گفت وگو با جام جم آنلاین:

اسناد تازه منتشر شده در خصوص 28 مرداد تکراری است / 28 مرداد یک طرح انگلیسی بود

انتشار اسناد مربوط به کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ توسط دولت آمریکا، یک دعوای تاریخی را بار دیگر زنده کرد. این اسناد که بیانگر عملیات سرنگونی دولت مصدق و تشریح کودتای 28 مرداد است،بدلیل اعتراف آمریکا به دخالت این کشور و همچنین بریتانیا در فرآیند شکل‌گیری کودتا ،توجه ها را برانگیخته است .اعترافی که به گمان بسیاری تازگی ندارد و پیش‌تر هم تاریخ‌نگاران به مداخله این دو کشور در جریان حوادث ۲۸ مرداد گواهی داده اند
کد خبر: ۱۰۶۳۸۸۳
اسناد تازه منتشر شده در خصوص 28 مرداد تکراری است / 28 مرداد یک طرح انگلیسی بود

خسرو معتضد پژوهشگر تاریخ ،در گفت وگو با جام جم آنلاین درباره انتشار اسناد مربوط به کودتای 28 مرداد 1332و دست داشتن انگلیس در این واقعه تاریخی گفت:این اسنادی که منتشر شده چیز تازه و جدیدی نیست و فقط قصد دارند بگویند که ایرانی ها مردمی تابع و پیرو هستند.بنابراین هیچ موضوع جدید وتازه ای در آن یافت نمی شود.

وی افزود:تمام این حرف هایی که در این اسناد زده شد همان زمان آیت الله کاشانی نیز زده بود وحتی در روزنامه ها هم چاپ شد.اما از آنجا که تاریخ سیاسی ما بسیار ضعیف است اغلب محققان ما چشم به آنچه که امریکا منتشر می کند دوخته اند و به همان نیز استناد می کنند.

معتضد با اشاره به اینکه این اسناد از نظر وی کاملا بی ارزش است گفت:هدف امریکاییها این است با انتشار چنین اسنادی نظام جمهوری اسلامی ایران را ضعیف جلوه دهند.

وی درباره حادثه 28 مردادگفت: اینطوری که ما فکر کنیم یک آمریکایی به ایران آمد وتوانست یک روزه کودتا کند، نبوده و من این ها را از نظر تاریخی رد می کنم؛ تمام این اسناد و مدارک نیز این موضوع را رد می کند.

وی افزود: درواقع ماجرای کودتا روز 25 مرداد انجام شد .عامل این کودتا سرهنگ نصیری نام داشت که به دلیل بی عرضگی وناتوانی به جای مصدق خودش دستگیر شد لذا عملیات کودتا در همان روز25 مرداد متوقف می شودو رییس سیا نیز دستور می دهد نیروهایش از ایران خارج شوند پس از آن انگلیسی ها وارد می شوندو عده ای از اراذل واوباش را از جنوب تهران روز 28 مرداد وارد سطح شهر می کنند اما کسی هم با آنها مخالفت نمی کنند دلیلش نیز این بود که دکترمصدق همان زمان دستور داده بود هرکسی وارد خیابان شود وعلیه شاه شعار دهد و زنده باد جمهوریت بگوید سرکوبش کنند.

به اعتقاد این پژوهشگر تاریخ ،جریان 28 مرداد به یکی 2 سال قبل از آن برمی گردد؛ یعنی وقتی که نفت ملی شد در آن زمان پولی که به ما می دادند بسیار ناچیز بود، بنابراین دولت ایران طرح ملی کردن نفت که طرحی کاملا درست بود را مطرح کرد و این طرح نه آمریکایی و نه خارجی بود، بلکه نتیجه دانش و شعور خودمان به شمار می‌رفت.

وی واقعه 28 مرداد را آمیزه ای ازیک طرح انگلیسی دانست که در سال 1330 به اجرا نرسید چراکه رییس دولت وقت انگلیس فردی بسیار باشرف بنام اتلی از حزب کارگر بود و با این کار مخالفت کرد و گفت من به ایران لشکرکشی نمی کنم اما متاسفانه بسیاری از وزرای وقت انگلیس موافق این حمله بودندو به همین خاطر 11رزم ناو با حدود 40 هزارسرباز به اروند رود فرستادند ولی حمله ای صورت نگرفت چون همان زمان آیت الله کاشانی فتوی داد اینها را مثل خوک بکشید متاسفانه ما مفاخر خودمان را نابود می کنیم.

معتضد در پایان این اسناد را بی اهمیت دانست و افزود: ما خود اسناد بسیار خوب ومتقنی در این زمینه داریم مثل اسناد سیا که 1380 منتشر شده وآقای دکتر پارسادوست نیز ترجمه کرده اند . بنابراین دیگر نیازی به این اسناد نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها