دیروز رئیس فدراسیون فوتبال گفت تهدید فیفا جدی است. فیفا درباره باشگاه‌های ایرانی به درجه‌ای از حساسیت رسیده که به محض رسیدن شکایت به حکم می‌رسد چون مدیران انضباطی بالاترین مرجع فوتبال دنیا به حقیقت تلخ فوتبال ایران پی برده‌اند و دیگر نیازی به تحقیق دوباره ندارند.
کد خبر: ۱۰۶۲۵۳۹
حقیقت تلخ فوتبال ایران

آنها درباره پیاده شدن قانون اصرار عجیب دارند و با کسی هم در این زمینه تعارف نمی‌کنند. این اصرار برای پیاده شدن قوانین موجب شده تیم‌های بزرگی مانند استقلال و پرسپولیس و تراکتورسازی به‌دلیل بدهی، روی لبه تیغ محرومیت از حضور در عرصه‌های بین‌المللی قرار بگیرند.

به عقیده من، وضعیتی که اکنون دچار آن هستیم، نتیجه اهمال و مسامحه و بی‌اعتنایی فوتبال ایران بخصوص فدراسیون فوتبال به قوانین داخلی و جهانی است.

تمام این اتفاقات به‌دلیل کوتاهی و سوءمدیریت فدراسیون فوتبال است. کوتاهی آنها برای پیاده شدن قانون ما را به این نقطه رسانده و هر بار هم که قرار بوده فدراسیون تصمیمی منطقی و قانونی را به مرحله اجرا نزدیک کند، کدخدامنشی بعضی افراد و کوتاه آمدن مسئولان تصمیم‌ساز موجب شده، به همان رویه و مشی غلط گذشته طی مسیر کنیم.

این رفتارهای غلط موجب شده در طول این سال‌ها هیچ تغییری در مسیر اشتباه فوتبال ما اتفاق نیفتد تاکنون به این وضع عجیب و آشفته گرفتار شویم و فوتبال را در حال ورشکستگی مطلق ببینیم. اگر فدراسیون فوتبال تقیدی به اجرای قوانین بین‌المللی داشت، این همه باشگاه‌های مقروض، اجازه حضور در لیگ برتر را پیدا نمی‌کردند.

لیگی که مختصات حرفه‌ای را ندارد، اما ما اصرار داریم آن را حرفه‌ای بنامیم. فدراسیون فوتبال اعتقادی به برخورد سیستماتیک با مشکلات و تیم‌های مشکل‌دار ندارد و نتیجه این رفتار، همین بحرانی است که دامن فوتبال ما را گرفته است. از روز اول که لیگ برتر بنا نهاده شد، قرار گذاشتیم تیم‌های فاقد بنیه اقتصادی از فوتبال ما حذف شوند.

تیم‌ها دارای برنامه اقتصادی مشخص باشند و سرمایه‌سازی کنند و بر اساس قانون تجارت مدیریت شوند و سالانه به صورت حقیقی و واقعی آنها را مورد حسابرسی سازمانی قرار دهیم. از رئیس محترم فدراسیون فوتبال می‌پرسم: «کدام یک از اینها در فوتبال ما و در لیگ برتر پیاده شد؟» به دلیل کوتاهی فدراسیون، این بی‌قانونی ادادمه پیدا کرد و باشگاه‌های بدهکار هر سال زیاد و زیادتر شدند و در کمال تعجب امکان ادامه حیات در لیگ برتر را هم پیدا کردند. نتیجه این رفتارها همین وضعیت بی‌ثبات و غیرمحترمانه‌ای است که گرفتارش شدیم و حالا باید با تیغ نهادهای بین‌المللی از جمله AFC و فیفا جریمه شویم. فدراسیون آن‌قدر برای اجرای قانون کوتاه آمد که حالا دارای لیگی بی‌کیفیت هستیم که ابزارهای حرفه‌ای‌گری در آن موجود نیست.

حالا به لحاظ مدیریتی و کارآمدی در فوتبال به نقطه صفر رسیده‌ایم و این ماحصل سوءمدیریت همه‌جانبه در فوتبال بخصوص در فدراسیون فوتبال است. آن‌قدر به قوانین و اجرای درست آن بی‌توجهی کردیم که حالا به دلیل فشار نهادهای مرجع در فوتبال دنیا، باید کاسه چه‌کنم به دست بگیریم.

امیررضا واعظی‌آشتیانی - کارشناس فوتبال

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها