بهانه ها یکی پس از دیگری برای بیرون کشیدن بسکتبال بانوان ایران از بیکاری و رکورد تمام می شوند. حالا باز هم یک مانع بزرگ دیگر از سر راه بسکتبال بانوان ایران برداشته شد.
کد خبر: ۱۰۶۱۳۹۲
فیبا بار دیگر  لباس بسکتبالیست های مسلمان را پذیرفت +تصاویر

به گزارش جام جم آنلاین ، پنج سال پیش برای نخستین بار تلاش ها برای متقاعد کردن فیبا جهت حضور تیم ملی بسکتبال بانوان ایران در رقابت های برون مرزی آغاز شد. فیبا یک اصل مهم داشته و دارد: هیچ تیمی نمی تواند بدون پوشش استاندارد و رسمی فیبا (فدراسیون جهانی بسکتبال) در رقابت های برون مرزی به میدان برود. این قانون فیبا بدان معناست که پوشش اسلامی بازیکنان زن مسلمان پذیرفته شده نیست، به این ترتیب تیم ملی بسکتبال بانوان ایران و چند تیم مسلمان دیگر در سطح دنیا به صورت ناخواسته از حضور در تمامی رقابت های بین المللی محروم شدند.

در تمام سال های اخیر رایزنی ها ادامه داشت. محمود مشحون رییس فدراسیون بسکتبال نیز در گفت و گو با جام جم آنلاین تاکید کرد بارها در مقر فیبا در اینباره صحبت کرده اما بنا به دلایل مختلفی نتیجه نگرفته است. فاطمه کرم زاده نایب رییس فدراسیون بسکتبال هم انگار در تمام مدت حضورش در فدراسیون بسکتبال با فیبا در رابطه با حضور بانوان بسکتبال ایران در رقابت های رسمی بین المللی مذاکره کرده است، رایزنی هایی که نمی دانیم چرا هرگز به نتیجه مثبتی ختم نشد.

اما در نهایت سال گذشته فیبا رای به حضور آزمایشی بسکتبالیست های زن مسلمان در رقابت های بین المللی داد. فرصت بسیار مغتنم بود اما باز هم در این میان کم کاری های بسیار زیادی را شاهد بودیم. ابتدا حضور بانوان بسکتبال در غرب آسیا منتفی شد و حالا هم خبر می رسد حضور تیم سه نفره بسکتبال ایران در رقابت های داخل سالن ترکمنستان نیز منتفی شده است. در بسکتبال بانوان یک جمله و یک عقیده ثابت به وجود آمده است: «چرا بدون تعارف رسما بسکتبال بانوان را تعطیل نمی کنند؟!»

روزنه امید جدید

«اینگو وایس» عضو آلمانی کمیته بسکتبال سه به سه فدراسیون جهانی بسکتبال (فیبا) با اینکه مسئولیتی در رابطه با صحبت کردن در اینباره ندارد اما از تایید ابتدایی طرح لباس بازیکنان مسلمان خبر می دهد. این یعنی موافقت دوباره. موافقیت دوباره یعنی تایید نهایی در آینده. وی در اینباره گفت: «رقابت های سه به سه نخستین عرصه برای استفاده از لباس های مخصوص برای بسکتبالیست های زن مسلمان است. این طرح هر چند آزمایشی است اما نتایج آن قبلا از تمرینات برای ما اثبات شده است. ». این جمله وایس مبنی بر اینکه «نتایج آن قبلا از تمرینات برای ما اثبات شده است» یعنی اینکه ما آن را پذیرفته ایم و بانوان مسلمان می توانند با این لباس های تایید شده در تمامی رقابت های رسمی (اعم از جهانی و آسیایی گرفته تا المپیک) شرکت کنند. البته این فقط یک احتمال است. اما به هر حال اظهار نظر امیدوار کننده ای بود و ما از آن برداشت مثبت داریم.

منظور کدام لباس بود؟

مشخص نیست منظور عضو آلمانی کمیته بسکتبال سه به سه فیبا از تایید لباس ها دقیقا به کدام نوع لباس مربوط می شود.

برخی اعتقاد دارند تصویری که در پایین می بینید لباس تایید شده فیباست. این لباس شامل لباس معمول بازیکنان بسکتبال است اما زنان مسلمان بسکتبالیست آن را با چیزهای دیگری مثل جوراب شلواری ضخیم و بلند و البته یک بلوز به تن می کنند. پوشش سر آنها هم چیزی شبیه دستمال یا کلاه است و دور گردن آنها پوشیده نیست.

اما برخی دیگر اعتقاد دارند لباسی که فیبا مد نظر دارد تصویر پایین است. این نوع پوشش تقریبا همان لباسی است که بانوان بسکتبال ایرانی استفاده می کنند، لباسی متشکل از بلوز و شلوار و البته روسری مخصوصی که طی سال های اخیر برای ورزشکاران زن ایرانی در رشته های مختلف طراحی شده است.

یک انتخاب سرنوشت ساز

بهتر است بسکتبال بانوان ایران از لباس اول استفاده کند. این لباس بیشتر مورد تایید فیباست تا مورد دوم. اما همه اینها به این شرط است که فدراسیون بسکتبال بالاخره قاطعانه تصمیم بگیرد که آیا میل دارد بسکتبال بانوان به رقابت های برون مرزی برود یا خیر! از گوشه و کنار شنیدیم حضور تیم بسکتبال بانوان سه نفره ایران در رقابت های غرب آسیا منتفی شده است و این یعنی یک فرصت سوزی عظیم دیگر. فیبا چراغ سبز نشان می دهد ولی بسکتبال ایران که خود تلاش زیادی برای رفع محرومیت ناخواسته داشت به این فرصت پشت می کند.دلیل این کار مشخص نیست. فدراسیون بسکتبال سال ها با فیبا مذاکره می کند و سپس وقتی این فرصت را در اختیار می گیرد آن را رد می کند! واقعا چه خبر است؟ چرا کسی دلش به حال بسکتبال بانوان نمی سوزد؟

دلیل عجیب برای نپذیرفتن لباس اسلامی

بد نیست در پایان به این اشاره کنیم چرا لباس زنان مسلمان تا همین چند وقت پیش پذیرفته شده نبود. مصدومیت نخستین دلیل است. از نظر کارشناسان فیبا لباس های پوشیده باعث مصدومیت می شود. به نظر آنها در صورتی که لباس زیاد باشد بازیکنان حریف ناخودآگاه تمایل زیادی برای کشیدن لباس بازیکن دیگر پیدا می کنند آنگاه ضریب خطاها و مصدومیت ها بالا می رود. کارشناسان بسکتبال ایران وقتی این بهانه ها مطرح شد خندیدند. آنها فقط عدم تمایل مشحون (رییس فدراسیون بسکتبال) به بها دادن به بخش بانوان را تنها دلیل می دانند. شاید حق تا حدودی با آنها باشد اما به هر حال نباید جانب انصاف را رعایت کرد. او رایزنی های فراوانی با فیبا داشت. رایزنی هایی که هرچند گاهی اوقات اصلا جدی نبود اما کمک زیادی به این کرد تا فیبا یک فرصت آزمایشی به بسکتبال ایران و کشورهای مسلمان دیگر بدهد. از این فرصت ها به خوبی استفاده خواهد شد؟ شواهد که نشان می دهد هیچ خبری نیست جز رکورد و بیکاری دوباره...

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها