عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری گفت: ایران به ۳۱ هتل ـ بیمارستان نیاز دارد و باید نسل جدید بیمارستان‌ جایگزین بیمارستان‌های موجود سنتی و کلاسیک شود.
کد خبر: ۱۰۶۰۷۸۵
نیاز کشور به ۳۱ هتل- بیمارستان

به گزارش جام جم، غلام حیدر ابراهیم بای سلامی، عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری و مدیرعامل هلدینگ گردشگری سازمان تامین اجتماعی در مراسم آغاز عملیات اجرای طرح گردشگری پزشکی سازمان تامین اجتماعی که شامگاه 17 مرداد ماه با حضور نمایندگانی از ۳۷ کشور و فعالان حوزه گردشگری سلامت و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هتل همای تهران برگزار شد گفت: می‌خواهیم بازار گردشگری ایران را ساماندهی کنیم تا گردشگران سلامت از دست مافیایی که تابحال توانسته‌اند از دانش پزشکی سود کنند، نجات یابند و البته بتوانیم اشخاص حقوقی را در حوزه گردشگری پزشکی سامان دهیم. بنابراین در راستای راهبرد سازمان تأمین اجتماعی، استفاده از رویکردهای نو در جهت حفظ و ارتقای دارایی‌های سازمان و افزایش منزلت ملی و بین‌المللی به عنوان یک استراتژی اعلام شده است.

عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری خاطرنشان کرد: سازمان تأمین اجتماعی توانایی دارد که در عرصه بین‌المللی در این حوزه مانور دهد. ایران به ۳۱ هتل ـ بیمارستان دارد و باید به سمت نسل جدید بیمارستان‌ها حرکت کند، اما اکنون بیمارستان‌های موجود، کلاسیک و سنتی هستند، درحالی که بشر وارد عصر فرا پست مدرن شده است.

به گفته وی، در این زمینه گردشگری پزشکی می‌تواند به ارتقای سطح بیمارستانی منجر شود. در همین زمینه اکنون بیش از ۷۰ بیمارستان، ۴۰۰ کلینیک و ۲۰۰ پزشک اعلام آمادگی کرده‌اند، اما ۱۷ بیمارستان برای گردشگری پزشکی آماده شد.

سلامی افزود: ما بر مفهوم گردشگری پزشکی تأکید داریم؛ چون گردشگری سلامت شامل سه بخش دیگر هم می‌شود که البته برای آنها برنامه خواهیم داشت.

عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری گفت: ۶۰۰ هزار نفر در روسیه، یمن و عراق به جراحی پلاستیک در آینده به دلیل آثار جنگ و ناامنی‌ها احتیاج دارند و ایران به دلیل خدمات بیمارستانی می‌تواند این کار را انجام دهد.

۳۰ درصد ظرفیت خالی در بیمارستان‌ها وجود دارد

در ادامه این برنامه مجری طرح گردشگری سلامت تأمین اجتماعی گفت: ۱۷ بیمارستان طرح گردشگری پزشکی دارای ۲۵ تا ۳۰ درصد ظرفیت خالی هستند که می‌توانند به گردشگران خارجی خدمات درمانی بدهند.

محمد ابراهیم لاریجانی افزود: گردشگری پزشکی ویژگی‌هایی دارد که برخی از محدودیت‌های سیاسی، امنیتی و زیرساخت‌های ما را پوشش می‌دهد. وقتی نگاه ما در حوزه گردشگری به غرب است، فکر می‌کنیم در آن صورت هتل پنج ستاره داشته باشیم و فقط در چهار ماه سال می‌توان توریست جذب کرد؛ آن هم در چند شهر محدود. اینها همه ویژگی‌های نگاه به غرب است اما اگر نگاه به شرق در حوزه توسعه گردشگری داشته باشیم، دیگر این‌طور نیست و حتی ممکن است ۱۲ ماه سال توریست جذب شود و فقط نیازی به هتل‌های چهار و پنج ستاره نباشد.

وی تصریح کرد: گردشگری پزشکی در ذات خود پتانسیلی دارد که با محدودیت‌های زیرساختی کشور همخوانی دارد. ما اکنون مشکل پرواز داریم ولی گردشگری زیارتی، پزشکی و گردشگری از جنس کشورهای همسایه می‌تواند این مشکلات را تعدیل کند.

لاریجانی با بیان اینکه در بسته گردشگری تأمین اجتماعی ۱۷ بیمارستان متعلق به این سازمان از بین ۷۵ بیمارستان شده است، گفت: برخی می‌پرسند چطور سازمان تأمین اجتماعی چنین طرحی را می‌خواهد در بیمارستان‌هایی اجرا کند که ظرفیت و جا ندارند؟ باید پاسخ داد ما ۱۷ بیمارستان را از این تعداد با کمک معاونت درمان انتخاب کرده‌ایم. یک و نیم تا دو سال روی آن کار کارشناسی شده و به ۱۷ بیمارستانی رسیدیم که اکنون ۲۵ تا ۳۰ درصد ظرفیت خالی دارند؛ پس این بیمارستان‌ها می‌توانند سرویس بدهند. این ۱۷ بیمارستان ۲۰۰ پزشک را در ۱۵ استان کشور مشمول طرح کرده است. همچنین گروه هتلی، قطار و سایر امکانات گردشگری نیز در پکیج آن آمده است. در کنارش برای اینکه به علایق مشتری احترام گذاشته شود و البته رقابتی برای خود ایجاد کنیم، پنج بیمارستان بخش خصوصی هم به این پکیج اضافه کردیم پس با پکیجی روبرو هستیم که با ۲۲ بیمارستان و ۲۵۰ پزشک در ۱۵ شهر است؛ این یعنی محصول متنوع از لحاظ کمی و کیفی.
لاریجانی با اشاره به مشکلات زیاد در این مسیر و کمک شایان میراث فرهنگی برای رفع بسیاری از آنان، افزود:

امروز بخش خصوصی با اطمینان بیشتری می‌تواند وارد این حوزه شود. وی تاکید کرد: ما مطالعاتی که در بازارها انجام شده و فیلدها را احصاء کرده و به زودی روی سایت قرار می‌دهیم؛ آن هم به عنوان اطلاعات مفید برای شرکت‌هایی که می‌خواهند در این حوزه فعالیت کنند.

مجری طرح گردشگری سلامت تامین اجتماعی تصریح کرد: با برخی از کشورها و دفاتر خارجی مذاکره شده است و اکنون ۳۷ کشور در مجموع در این طرح با ما همکاری می‌کنند، آنها نمایندگان بخش خصوصی از کشورهای خارجی هستند. همچنین44 دفتر داریم که ۲۳ تا توسط افراد خارجی اداره می شود و ۲۱ کارگزار دیگر نیز ایرانیانی هستند که شعبه‌ای از دفترشان در خارج از کشور است. بنابراین امروز گروه گردشگری پزشکی تأمین اجتماعی با ۴۴ کارگزاری و ۳۷ کشور آمادگی دارد تا پکیج گردشگری پزشکی سازمان را معرفی کند.

در ادامه مراسم، «ترلان قلی‌اُف» کارگزار طرح گردشگری سلامت تأمین اجتماعی از کشور آذربایجان اظهار داشت: بین آذربایجان و ایران همکاری‌های متقابل توسعه‌یافته‌ای بخصوص در حوزه گردشگری سلامت وجود دارد. افراد زیادی هستند که بین آذربایجان و سایر کشورها از جمله ایران سفر می‌کنند.

وی افزود: هدف از شرکت در این همایش، ملحق شدن به سایر شرکت‌های گردشگری است تا بتوان مصادیق و معضلات را پیدا کرد و پیشنهادات واقعی را ارائه کرد و تعداد مسافران را به ایران و یا برعکس به حداکثر رساند و این یک مفهوم و همکاری متقابل است.

ترلان قلی اف تصریح کرد: ما در طول همکاری خود متوجه شدیم سطح بهداشت، تجربه و تخصص پزشکی در ایران بالا و مشهور است اما در کنار آن مشکلاتی هم وجود دارد؛ از جمله در حوزه سفر بیماران برای روسیه، قزاقستان و آذربایجان.

در ادامه این برنامه مقدم از انجمن دوستی ایران و نیجریه به نمایندگی از ۲۴ انجمن دوستی ایران با سایر کشورها گفت: هدف این است که بتوانیم با اقدام سازمان تأمین اجتماعی، بین ایران و سایر کشورها حرکت‌های فرهنگی خوبی انجام شود.

وی افزود: اساسنامه انجمن‌ها دارای چهار کمیته است که یک بخش آن به حوزه توسعه گردشگری اختصاص دارد. گردشگری سلامت، اقدام خوبی است تا به خارجی‌ها ثابت کنیم در علم پزشکی هم توانمند هستیم. انجمن‌های دوستی تفاهمنامه‌ای با سازمان تأمین اجتماعی نوشته‌اند که گردشگران مختلف فرهنگی و سلامت را وارد ایران کنند، چون کشورهایی که به عنوان مثال در آفریقا هستند، برای درمان به قطر و امارات با هزینه‌های هنگفت می‌روند ولی ایران را نمی‌شناسند.

کریمی رئیس شورای سیاستگذاری توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی نیز گفت: در صدد ایجاد توسعه و ارتباط شبکه فعالان سلامت کشورهای اسلامی هستیم که شامل ۴۷ کشور مسلمان در جهان اسلام می‌شود و می‌خواهیم نقش کارگزاران تجاری بخش‌های خصوصی را پررنگ‌تر ببینیم.

وی افزود: ما در تهران دبیرخانه مرکزی داریم. کشورمان نیازمند ساخت چندین برند گردشگری پزشکی و درمانی و معرفی آن به کشورهای دیگر است. ما آمادگی داریم که در سال‌های بعد، با ایجاد چندین کنگره با شرکت‌های تجاری و ... همکاری کنیم.

رشد گردشگری سلامت ایران در مقایسه با جهان

در همین حال علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تفاهم نامه بین سازمان تامین اجتماعی و کارگزاران خارجی پیرامون این موضوع رونمایی کرد و گفت: جلسه ای در وزارت بهداشت با هدف ایجاد اشتغال و گردشگری سلامت داشتیم، بناست در برنامه اشتغال بتوانیم با مزیت های کشور بخش قابل توجهی از اشتغال را به این موضوع اختصاص دهیم و باید برای آن برنامه ریزی کنیم.

ربیعی افزود: در چند سال گذشته گردشگری سلامت بین ۲۰ تا ۲۵ درصد در ایران رشد داشته است. این رشد در جهان ۱۲ درصد بوده است. البته ما هنوز از کشورهای دیگر فاصله داریم چون آنها از قبل راه هایی را رفته اند. وی تصریح کرد: گردشگران به علت درمان مدرن و یا خاصیت های درمان به ترکیه می روند. ما طبیعت گردی و همه این مزیت ها را با هم در ایران داریم.

وزیر کار گفت: مساله ما در گردشگری سلامت فقط عمل جراحی نیست بلکه زیست سلامت در ایران نیز مهم است. سه هزار چشمه آب معدنی مزیت ایران در این حوزه است برنامه دولت حمایت از گردشگری سلامت و ساخت بیمارستان هایی برای توسعه این بخش است. ما با کمک صندوق توسعه ملی، دادن فاینانس و مشارکت متخصصان از جذب سرمایه خارجی استقبال می کنیم و امیداریم سهم قابل توجهی در سطح بین الملل داشته باشیم.

سید تقی نوربخش رئیس سازمان تامین اجتماعی نیز گفت: مجموعه هایی که سازمان تامین اجتماعی در اختیار دارد به همراه مجموعه های طبیعی مانند چشمه های آب معدنی می تواند پکیج مناسبی برای کشورهای همجوار در زمینه ورود گردشگر درمانی به ایران باشد. در سازمان تامین اجتماعی امکانات وسیعی در حوزه اقتصادی پزشکی و درمانی وجود دارد که می تواند در حوزه توریسم و درمان از آن استفاده کرد.

در حاشیه این برنامه، تفاهم نامه ای بین سازمان تامین اجتماعی و کارگزاران خارجی در حوزه جذب توریسم درمانی امضا شد. از این به بعد ۱۷ بیمارستان تامین اجتماعی و ۵ بیمارستان خصوصی در ۱۵ استان کشور با حمایت کارگزاران خارجی ایران در جذب توریست پزشکی فعالیت بیشتری داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها