شب فیروزه‌ای، برند این شب‌های شبکه 5

«شب فیروزه‌ای» براساس برنامه‌ریزی‌های معاونت سیما برای فصل تابستان شکل گرفت و بر این هدف استوار شد که بتوانیم برنامه‌ای را برای پر کردن نیاز رسانه‌ای و اوقات فراغت مخاطبان در شب‌های تابستان روی آنتن بفرستیم.
کد خبر: ۱۰۵۴۹۶۴
شب فیروزه‌ای، برند این شب‌های شبکه 5

ضمن این‌که در حکم ریاست محترم سازمان و نیز ماموریت کلان سازمان که در سال گذشته توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد هم اصل ابتهاج و افزایش نشاط عمومی به عنوان یکی از وظایف رسانه ملی تصریح شده بود و این اصل به پشتوانه‌ای نظری برای شکل‌گیری و ساخت شب فیروزه‌ای تبدیل شد. برنامه‌ای که برای نخستین بار در سال 1395 در ده استان مختلف روی آنتن رفت و این تجربه موفق به محرکی برای ساخت سری جدید این برنامه در تابستان 96 تبدیل شد؛ برنامه‌ای که هم‌اکنون برند تازه شبکه پنج محسوب می‌شود و به پشتوانه این موفق بودنش قابلیت تکرارپذیری را هم دارد.

شب فیروزه‌ای را در یک جمله می‌توان این‌طور توصیف کرد که این برنامه از ظرفیت‌های تاکنون معطل مانده‌ای که بین شبکه‌های رسمی و استانی کشور وجود داشت، استفاده کرد و در واقع هدف اصلی آن به تصویر کشاندن هم‌افزایی رسانه‌ای و این جنس حرکت‌های مشترک بین شبکه‌های استانی صدا و سیماست. شبکه‌های استانی ما از ظرفیت‌هایی بکر و گاهی انحصاری و اختصاصی برخوردارند و این قاب رسانه‌ای شبانگاهی ما به عرصه‌ای برای نمایش این ظرفیت‌های منطقه‌ای تبدیل شده است، ضمن این‌که جُنگ‌های شبانه‌ای که با حضور مردم برگزار و ضبط می‌شوند همواره در رسانه ملی با استقبال مواجه شده‌اند، اما پخش این برنامه‌ها برای مدتی با وقفه مواجه شد و به نظر می‌رسد شب فیروزه‌ای در صدد پر کردن این خلأ برآمده است.

دیگر ویژگی خاص شب فیروزه‌ای، دارا بودن لوکیشنی اختصاصی و انحصاری است که در اختیار این برنامه قرار گرفته است. به هر حال دکور و استودیو را در هر فضایی می‌توان طراحی کرد و ساخت و حتی دکورهای همگون و مشابهی را در اختیار برنامه‌های مختلف و مشابه قرار داد، اما از امتیازات شب فیروزه‌ای این است که لوکیشن اختصاصی و ویژه خود را دارد و از کنار حافظیه و مقبره این شاعر پر آوازه در شیراز گرفته تا باغ دولت‌آباد در یزد روی آنتن رفته و با به تصویر کشیدن این ظرفیت‌های جذاب منطقه‌ای و استانی، شاید بتوان گفت هیچ جُنگ شبانگاهی دیگری صاحب چنین لوکیشنی نشده است. ما بر اساس سه اصل استودیوگریزی که از دیگر اهداف برنامه‌سازی در سازمان است و نیز اصل تهران‌گریزی که همواره به شبکه‌های سراسری توصیه می‌شود تا مخاطبانشان را فقط مردم تهران ندانند و نیز سیاست مردم محوری، برنامه شب فیروزه‌ای را با این مشخصات و مختصات بنا کرده‌ایم و همان‌طور که می‌بینیم، خوشبختانه مردم بی هیچ واسطه‌ای در لوکیشن برنامه حضور پیدا کرده، از نزدیک با هنرمندان و مجریان و مهمانان برنامه ارتباط برقرار می‌کنند و خدا را شکر تاکنون بازخوردهای خوبی را هم از جانب این مخاطبان از برنامه شاهد بوده‌ایم.

شب فیروزه‌ای در دور جدید پخش، کارش را از شهر شیراز و در کنار حافظیه و نیز باغ ارم آغاز کرد، در ادامه در یزد به باغ دولت‌آباد این شهر سر زد و پس از آن به باغ فتح‌آباد واقع در استان کرمان خواهد رفت. سرای سعدالسلطنه قزوین، مقبره بوعلی‌سینا در استان همدان و تفرجگاه ایل‌گلی در شهر تبریز و نیز لوکیشنی در سنندج هم از جمله مقاصد دیگرمان تا پایان شب‌های تابستان خواهند بود و با این حال ممکن است با استان‌های دیگری هم وارد مذاکره شویم و برنامه میزبان‌هایی بیش از این چند استان پیدا کند. در واقع شب‌ فیروزه‌ای زیست‌بوم فرهنگی، تاریخی و تفریحی کشور را به تصویر می‌کشد و به‌طور همزمان نگاهی هم به ظرفیت‌های اقتصادی و گردشگری این استان‌ها دارد. در این راه، همت و هم‌افزایی دوستانم در مدیریت مراکز سیمای استان‌ها را شایسته تقدیر می‌دانم و اصولا شب فیروزه‌ای با کمک‌های این دوستان شکل گرفت.

مجید زین‌العابدین

مدیر شبکه 5 سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها