به مناسبت فرا رسیدن روز دختر

دختران ایرانی در قاب رسانه ملی

سرزمین ایران پیشینه‌ای کهن دارد و یکی از تاریخی‌ترین کشورها محسوب می‌شود. از چند سال پیش روز میلاد حضرت معصومه (س) به عنوان روز دختران این سرزمین نامگذاری شده است. رسانه ملی در این سال‌ها در آثار مختلف نمایشی دخترانی از جنس‌های مختلف جامعه را به تصویر کشیده است که هر کدام افکار و عقاید خودشان را داشتند. برخی اعتقادات مذهبی داشتند و بعضی دیگر ایمانشان سست می‌شد. بعضی به دنبال حقیقت بودند و برخی دیگر نگاه سطحی به زندگی داشتند و ... به همین مناسبت به بررسی نقش دختران در سریال‌های تلویزیونی پرداخته‌ایم.
کد خبر: ۱۰۵۴۶۴۹
دختران ایرانی در قاب رسانه ملی

دختری از تبار قاجار

یکی از نقش‌های دختر سریال‌های تلویزیونی را کتایون ریاحی ایفا کرده که با بازی درخشان و چشمگیرش توانست نظر بیشتر مخاطبان را جلب کند. او در مجموعه تلویزیونی شب دهم که داستانش در زمان اوایل حکومت رضاخان می‌گذشت، نقش دختری از تبار قاجار را بازی کرده بود. روحیات این دختر بسیار متفاوت بود و برای حیدر خوشمرام (حسین یاری) که خواهان ازدواج با او بود، شرط گذاشت که در ده شب ماه محرم تعزیه اجرا کند. ریاحی با بازی در این اثر برای همیشه یک دختر متفاوت را در قاب رسانه ملی ثبت کرد.

دختری متفاوت و دست و پا چلفتی

رضا عطاران با مجموعه تلویزیونی بزنگاه، تصویر جدیدی از دختران را در قاب رسانه ملی ثبت کرد. در این مجموعه سوسن پرور، نقش دختری به نام فریده را به عهده داشت که برادرزاده نادر ( رضا عطاران) بود و نقش پدرش را هم حمید لولایی بازی می‌کرد، دختری با ابروهای پرپشت و خال‌های درشت که پشت لبش هم کمی سیاه بود. دختری طناز که مخاطب را به خاطر دست‌و پا چلفتی بودن و کارهای با نمکش می‌خنداند. ضمن این‌که گریم کمک زیادی به او کرد تا این نقش را آن طور که کارگردان می‌خواهد، دربیاورد. هول شدن‌های فریده در سکانس‌های خواستگاری خنده زیادی بر لب مخاطب می‌نشاند.

هستی، دختری با روحیات متفاوت

حسن فتحی در مجموعه میوه ممنوعه، روایتگر آدم‌های خاکستری است که در قالب یک داستان به محک آزمایش گذاشته می‌شوند. در این مجموعه هانیه توسلی تصویرگر دختری تنها به‌نام هستی بود که نمی‌توانست به کسی اعتماد کند. پدرش به خاطر ورشکستگی فرار کرده و فقط یک مادربزرگ پیر دارد که او هم مرتب بر ازدواج هستی تاکید می ورزد. سرانجام هستی به پیشنهاد فرزاد (عمار تفتی) برای نجات کارخانه پدرش با حاج یونس که همسن پدرش است، صحبت می‌کند تا بتواند از این طریق کارخانه را نجات بدهد، اما به مرور حاج یونس عاشق هستی می‌شود و ماجراهای متفاوت شکل می‌گیرد.

دختران دانشجو

اصغر توسلی اواخر دهه 70 مجموعه‌ای تلویزیونی به نام دختران را ساخت. او در این سریال با محور قرار دادن مشکلات دختران، به زندگی چند دانشجو پرداخت که به دنبال زندگی خوابگاهی، ماجراها و مشکلاتی برایشان پیش می‌آید. نقش این دختران را آتنه فقیه‌نصیری، افسون افشار، حمیرا ریاضی و سحر ولدبیگی بازی می‌کردند. هر کدام از اینها روحیات متفاوت خودشان را داشتند. یکی آرام بود و دیگری بازیگوش و نمکی. مجموعه دختران تصویرگر زندگی چند دختر از قشرهای متفاوت جامعه بود که دیدنش برای مخاطبان خالی از لطف نبود.

دختری به دنبال حقیقت زندگی

سیروس مقدم اواسط دهه 80 مجموعه تلویزیونی ریحانه را بر اساس فیلمنامه آرش قادری کارگردانی کرد. او در این سریال روایتگر داستان زندگی دختری تنها بود که در روند زندگی عادی‌اش ناگهان متوجه می‌شود از نظر پیشینه خانوادگی آن چیزی نیست که تاکنون فکر می‌کرده است. همین مساله باعث می‌شود تا او برای پیدا کردن گذشته‌اش با افراد جدیدی رو به رو شود. زیبا بروفه، نقش ریحانه را بازی کرد که نقش محوری قصه بود. این کاراکتر متفاوت از دیگر نقش‌هایی بود که بروفه تا قبل از آن بازی کرده بود.

دختر کتابگذار و طناز

شادی سریال طنز پاورچین کسی نیست جز سحرولدبیگی. شادی، خواهر فرهاد (مهران مدیری) بود که در دانشگاه در رشته کتابگذاری قبول می‌شود و پدرش او را به تهران می‌آورد تا در کنار فرهاد و مهتاب (سحر زکریا) زندگی کند. شادی دختری بود که به‌رغم ظاهر ساده‌اش، اما شیطان بود و کارهای نمکی‌اش در سکانس‌های مختلف، مخاطبان را می‌خنداند. شادی همچون نامش سرزنده و شاد بود. ولدبیگی با یک بازی خوب، روان و طناز توانست جای خودش را در دل مخاطبان باز کند.

دوقلوهای پایتخت

اولین دوقلوهای مجموعه‌های تلویزیونی را سیروس مقدم به تلویزیون معرفی کرد. نیکا و سارا فرقانی، نقش فرزندان نقی معمولی (محسن تنابنده) سریال پایتخت را بازی کردند و در چهار فصل این اثر حضور داشتند. مقدم با آوردن این دوقلوها به این سریال تلاش کرد تا مفهوم زندگی خانوادگی نقی برای مخاطبان ملموس‌تر باشد. گرچه نقش دوقلوها در سریال زیاد نبود، اما این کارگردان در سکانس‌های مختلف این مجموعه نشان داد که نقی باوجود مشکلات بسیار زندگی، نسبت به بچه‌هایشان بی‌تفاوت نیست.

دختر‌کلیددار امامزاده

هدی زین‌العابدین همان فاطمه سریال سقوط یک فرشته است، دختری محجبه و مهربان که اعتقادات مذهبی دارد. او مرتب تلاش می‌کند دوستش، سارا را متوجه اشتباهش کند که دوستی با نیما فقط او را از راه راست منحرف می‌کند. از سوی دیگر شیطان سعی دارد به شکل جوانی مومن و پزشکی به نام پارسا، فاطمه را نسبت به اعتقاداتش سست کند، زیرا قرار است فاطمه کلیددار امامزاده شود و الگوی سایران دختران محله قرار بگیرد. در انتهای قصه فاطمه بر شیطان غلبه می‌کند. بهرام بهرامیان، کارگردان در این مجموعه تصویرگر دو دختر از دو جنس متفاوت بود.

دختر خبرنگار و جسور

حمید لبخنده در اوایل دهه 80 ، مجموعه با من بمان را ساخت. نقش دختر قصه را یکتا ناصر به عهده داشت که نقش نرگس مینایی را بازی می‌کرد که خبرنگار بود. این نخستین اثر تلویزیون با موضوع دختر خبرنگار بود. دختر این قصه یک زن ایده‌آل بود و شخصیت محکم و پیچیده‌ای داشت که از زمان خودش جلوتر حرکت می‌کرد و به مرور زمان گره‌های شخصیتش باز می‌شد. او در یک مجله زنانه کار می‌کرد و جسورانه به کنکاش در زندگی زنان بی‌سرپرست می‌پرداخت. لحن این سریال کاملا زنانه بود.

روناک؛ دختری فراری

عاطفه نوری همان روناک، دختر فراری سریال تلویزیونی دوران سرکشی است. این مجموعه سال 1380 روی آنتن رفت و به‌واسطه موضوع سریال نه‌تنها با اقبال مخاطبان رو به رو شد، بلکه تابوشکنی هم کرد. تا آن روز کسی درباره دختران فراری اثری نساخته بود، اما کمال تبریزی به بهترین شکل در این مجموعه تصویرگر این دختران شد. محور قصه، دختری به‌نام روناک بود که به‌واسطه مشکلات اجتماعی و رفتاری، درگیر ماجراهای زیادی شده بود و خانم دکتر حنانه به او کمک می کرد تا دوباره به زندگی عادی‌اش برگردد.

فاطمه عودباشی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها