در پاسخ به 4 کشور عرب

امیر قطر: از مواضع خود عقب‌نشینی نمی‌کنیم

بحران قطر چندصباحی است، تبدیل به یکی از مهم‌ترین خبرهای مربوط به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس شده است؛‌ بحرانی که از پنجم ژوئن و پس از نشست شورای همکاری خلیج‌فارس در جده آغاز شد. پس از آن نشست عربستان، امارات، بحرین و مصر، قطر را متهم به حمایت از تروریسم کردند و ضمن قطع رابطه با این کشور، خواستار بازنگری این کشور در سیاست خارجی‌اش شدند. آنها 13 شرط را برای ازسرگیری روابط با قطر اعلام کردند، اما قطر با این واکنش که این شروط حاکمیت ملی این کشور را زیر سوال می‌برد،‌ از پذیرش آنها خودداری کرد. این بحران هنوز ادامه دارد.
کد خبر: ۱۰۵۳۹۸۲

در همین رابطه، ‌امیر قطر جمعه‌ شب در نخستین سخنرانی خود پس از آغاز این بحران، خواستار مذاکره برای حل بحران شد و درعین حال تأکید کرد، قطر از سیاست‌ خارجی خود عقب‌نشینی نمی‌کند. وی همچنین اعلام کرد، ما با شرط عدم تحمیل خواسته‌ها و احترام به حق حاکمیت قطر، آماده مذاکره هستیم.

به گزارش القدس العربی، تمیم بن‌حمد آل‌ثانی اظهار کرد، محاصره کشورش از سوی چهار کشور عربی، امتحان اخلاقی بود و قطری‌ها حجم حمله علیه خودشان را متوجه شده‌اند.

شیخ تمیم گفت: برخی کشورها می‌خواهند وجهه قطر را نزد غرب تخریب کنند... برخی برادران ما این اشتباه را زمانی مرتکب شدند که فکر می‌‌کردند‌ می‌توان همه چیز را با پول خرید. وی با بیان این‌که زمان آن فرارسیده است که مردم را از تحمل تبعات اختلافات سیاسی حکومت‌ها معاف کنیم، متذکر شد،‌ هرگونه مذاکره باید با رعایت دو اصل صورت گیرد: اول این که بر مبنای دیکته کردن یکی به دیگری نباشد و براساس توافق دوسویه شکل گیرد و دوم این‌که در دو سوی مذاکره متعهد و مستلزم به برداشتن گام‌هایی شوند.

شیخ تمیم با اعلام این‌که قطر مبارزه با تروریسم را نه برای خوشایند دیگران بلکه وظیفه خود می‌داند، عنوان کرد: ما سعی نمی‌کنیم نظرات خود را بر دیگران تحمیل کنیم و همه می‌دانند، ما در در برابر اقدامات کشورهای محاصره‌کننده مقابله به مثل نکردیم... بحران باید بر مبنای احترام به حق حاکمیت قطر حل و فصل شود.

اظهارات امیر قطر درحالی است که در همان شب (جمعه شب) عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان درباره این بحران به ابراز نظر پرداخت. وزیر خارجه عربستان اعلام کرد، هیچ مذاکره‌ای با قطر در کار نخواهد بود و دوحه باید به التزامات قبلی خود پایبند باشد. به گزارش العالم، عادل الجبیر که در کنفرانس خبری مشترک با همتای ایتالیایی خود در پایتخت ایتالیا صحبت می‌کرد، گفت: هیچ مذاکره‌ای با قطر در کار نخواهد بود؛ زیرا مساله فقط مذاکره نیست. مساله این است که آیا حمایت از تروریسم وجود دارد یا نه.

وزیر خارجه عربستان گفت: از 13 درخواستی که روز 22 ژوئن گذشته برای حل بحران به قطر پیشنهاد شد، مقامات قطری سال 2014 با هشت درخواست از آن درخواست‌ها موافقت کرده بودند،‌ ولی هیچ‌یک از درخواست‌های هشتگانه را اجرا نکردند.

وی خاطرنشان کرد: حل بحران آسان است و قطر فقط باید به مبانی ما پایبند باشد و آن را اجرا کند.امارات، عربستان، بحرین و مصر درحالی قطر را به حمایت از تروریسم متهم می‌کنند که هنوز در میان کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس تعریف واحدی از تروریسم وجود ندارد. برای مثال، حمایت قطر از اخوان‌المسلمین به عنوان مصداق حمایت دوحه از تروریسم تلقی شده درحالی که این گروه از دید سازمان ملل گروه تروریستی تلقی نمی‌شود و برعکس گروه تکفیری داعش که از دید همه کشورها از جمله آمریکا یک گروه تروریستی به شمار می‌رود، مورد حمایت عربستان است. در خبری در همین رابطه عنوان شده، آمریکا تمرکز خود را روی حمایت امارات از تروریسم متمرکز کرده و ممکن است به این کشور دراین باره فشارهایی وارد کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها