عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه مجلس و دستگاه دیپلماسی کشور بطور مستمر پیگیر آزادی زندانیان ایرانی در بند رژیم سعودی است، گفت: انتظار می رود دولت ریاض در جهت تحکیم روابط و ثبات در منطقه گام بردارد. امیدواریم برگزاری مناسک حج زمینه لازم را برای بهبود مناسبات دو جانبه ای از جمله آزاد سازی اتباع کشورمان را فراهم آورد.
کد خبر: ۱۰۴۹۵۴۰
مجلس و دستگاه دیپلماسی پیگیر آزادی 9 زندانی در بند سعودی ها

به گزارش جام جم آنلاین، وزارت کشور عربستان در جدیدترین آمارهای خود گزارش داده که 9 ایرانی در زندان اداره اطلاعات عمومی این کشور در بند هستند.

پیرامون این موضوع ولی الله نانواکناری رییس کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوال جام جم آنلاین مبنی براینکه نظر به کاهش سطح روابط تهران، ریاض تا کنون جمهوری اسلامی ایران از چه طریق پیگیر آزادی 9 زندانی دربند رژیم سعودی است، گفت: در ارتباط با مباحث قضایی و مبادله محکومین احتمالی و افراد در بند کشورهای خارجی، جمهوری اسلامی ایران یک رابطه دیپلماسی فعالی با کشورها دارد و مشکل را بصورت دوجانبه حل می کند.

وی افزود: پیگیری رهایی زندانیان ایرانی خارج از کشور جز مصوبات قانونی مجلس و از دستور کارهای جدی نمایندگان است، در بحث آزادسازی ملوانان هم که اخیرا اتفاق افتاد رایزنی با مقامات سعودی نتیجه بخش بوده از این رو انتظار داریم با توجه به فضای تنش آلود ایران و عربستان، طرف سعودی سر عقل آمده و در جهت تحکیم روابط با ما گام بردارد.

نانواکاری با بیان اینکه افزایش سطح روابط با ایران به نفع دولت عربستان است، خاطر نشان کرد: تعاملات دو جانبه منتج به یک سود برد برد می شود لذا امیدواریم برگزاری مناسک حج و حضور حجاج ایرانی در سرزمین وحی زمینه را برای بهبود روابط طرفین فراهم آورده و سعودی ها به درک درستی از رابطه با ایران دست پیدا کنند.

رییس کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: با توجه به بحران منطقه، اقداماتی همچون آزادی زندانی های اتباع ایرانی می تواند در آینده نوید همکاری تهران و ریاض برای حل مسایلی چون یمن – قطر و... را به همراه داشته باشد. اما در خصوص رهایی افراد در اختیار دولت سعودی باید گفت، اعتقاد داریم در این زمینه روال قانونی طی شود. هر چند اطلاع دقیقی از چند و چون نه زندانی ایرانی نداریم لیکن انتظار داریم ریاض برای آزادی آنها اقدام کند تا در صورت ارتکاب جرم باقی محکومیت آنها در زندان های جمهوری اسلامی ادامه داشته باشد.

اما در ارتباط با سرنوشت محبوس شدگان ایرانی در عربستان مجتبی ذوالنور عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به جام جم آنلاین پاسخ داد: مجلس مستقیما با دستگاه دیپلماسی دولت سعودی در ارتباط نیست و وظیفه رسیدگی به تعیین تکلیف افراد مذکور به عهده وزارت امور خارجه است، لیکن مجلس در این زمینه مطالبه گری های خود را داشته است.

وی با اشاره به اینکه رایزنی مجلس و دستگاه دیپلماسی کشور در این خصوص مستمر انجام می شود، خاطر نشان کرد: تا جایی که وزارت خارجه توانسته بطور مستقیم به موضوع ورود کرده و آن جایی که امکان اقدام مستقیم نبوده، از طریق واسطه پیگیر تعیین تکلیف این عزیزان خواهد بود، بنابراین طبیعتا این پیگیرها در حال انجام است و ما امیدواریم حامل نتایج مثبتی باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها