با صدور نامه‌ اعتراضی از سوی 21 نفر از اعضای خاندان حاکم صورت گرفت

چالش شاهزادگان سعودی با ولیعهد تحمیلی

همزمان با وقوع انفجارهای تروریستی در مکه و جده که ناظران آن‌را در چارچوب انحراف اذهان عمومی از تحولات مربوط به کودتای نرم در هرم قدرت در خاندان آل‌سعود دانستند، 21 نفر از شاهزادگان سعودی با ارسال نامه‌ای به سلمان بن عبدالعزیز ، پادشاه عربستان به طور رسمی نسبت به انتخاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد این کشور مخالفت کردند. چند روز پیش نیز در خبرها آمده بود محمد بن نایف ولیعهد برکنار شده به اتفاق پنج نفر دیگر از شاهزادگان سعودی به دلیل مخالفت شان با ولیعهد شدن محمد بن سلمان در حبس خانگی افتاده‌اند. اینها نشان می‌دهد ولیعهدی پسر سلمان سرآغاز درگیری‌های شدیدی در مرکز قدرت عربستان و بین فرزندان و نوادگان آل‌سعود شده است .
کد خبر: ۱۰۴۵۱۳۹

به گزارش پایگاه خبری العهد، شاهزادگان بلندپایه سعودی در نامه‌ای نسبت به پیامدهای خطرناک ولیعهدی محمد بن سلمان برای آینده حاکمیت آل‌سعودی در عربستان و ایجاد شکاف و اختلاف میان سران سعودی و فروپاشی رژیم حاکم بر این کشور هشدار دادند. سلمان بن عبدالعزیز، شاه سعودی چهارشنبه هفته گذشته محمد بن نایف، ولیعهد و وزیر کشور را از تمامی پست‌هایش عزل و فرزند خود محمد را به عنوان ولیعهد جدید معرفی کرد. این دومین بار بود که ملک سلمان ولیعهد خود را تغییر می‌داد. او یک بار دیگر نیز در ابتدای حکمرانی خویش به عنوان پادشاه عربستان «مقرن بن عبدالعزیز» برادرش را از پست ولایت عهدی کنار گذاشت و محمد بن نایف برادرزاده خویش را جایگزین وی کرد .

اکنون گفته می‌شود 21 نفر از شاهزادگان بلندپایه سعودی با نوشتن نامه‌ای مستقیم به سلمان بن عبدالعزیز تاکید کردند انتخاب محمد بن سلمان به عنوان شاه آینده این کشور حاکمیت آل‌سعود را با آینده‌ای مبهم روبه‌رو خواهد کرد. آنها خاطرنشان کردند این اقدام با نظام و ساختار بیعت در خاندان حاکم بر عربستان منافات دارد. در بین امضاکنندگان این نامه اسم افرادی چون بندر بن سلطان، متعب بن عبد الله، ترکی الفیصل، ولید بن طلال، محمد بن نواف و خالد بن ترکی دیده می‌شود که جزو برجسته‌ترین شاهزادگان سعودی به شمار می‌روند .

تحلیلگران سیاسی معتقدند با انتخاب محمد بن سلمان به عنوان یک شخصیت تندرو جناح افراطی در خاندان حاکم بر عربستان ، روابط این کشور با همسایگان و کشورهای منطقه بیش از پیش دچار تنش و چالش خواهد شد . تهاجم نظامی سعودی‌ها به یمن یکی از دستاوردهای ملموس ولیعهد جدید عربستان است که تا به حال حاصلی جز ویرانی و شکست نداشته است .

بازداشت خانگی

چند روز پیش برخی محافل سعودی فاش کردند که ولیعهد جدید سعودی پنج شاهزاده و شماری از افسران وزارت کشور سعودی را تحت بازداشت خانگی قرار داده است. پایگاه خبری «الوطن یغرد خارج السرب»، نوشت: محمد بن سلمان دستور بازداشت خانگی پنج شاهزاده و شماری از افسران وزارت کشور عربستان را صادر کرده است زیرا آنها بعد از عزل محمد بن نایف، همچنان با وی در تماس بوده‌اند.

از وضعیت کنونی محمد بن نایف خبر دقیقی دردست نیست. تنها اطلاعاتی که از او در اختیار است همان خبرهایی است که غانم الدوسری درباره او منتشر کرد. الدوسری یکی از شخصیت‌های بارز مخالف رژیم سعودی است که برای نخستین بار مساله برکناری محمد بن نایف را فاش کرد. وی در صفحه توییتر خود نوشت: یک منبع بلندپایه در اداره بازپرسی کل با من تماس گرفت و گفت همان طور که قطری‌ها را فریب داده‌اند، بن نایف را نیز فریب دادند؛ شاه سعودی، بن نایف را احضار و به وی گفته است ما اسناد ضبط شده‌ای داریم که نشان می‌دهند تو خیانتکار هستی. سپس سلمان به بن نایف می‌گوید بی‌سروصدا تو را برکنار می‌کنم. بن نایف در پاسخ می‌گوید: هر طور صلاح می‌دانید. شاه سعودی هم به بن نایف گفته است برو در آن اتاق با محمد بیعت کن. الدوسری افزود: به محض این که بن نایف با محمد بیعت کرد و از آن مراسم فیلم گرفته شد، بن نایف را تحت بازداشت خانگی قرار دادند و کسی نمی‌داند الان کجاست.

این خبرها نشان می‌دهد شاهزاده محمد بن نایف هرچند برکنار شده و تحت نظر قرار گرفته است اما در عین حال با کسانی در ارتباط بوده و مخالفت خودش را نسبت به این روند ادامه می‌دهد. از سوی دیگر اگر نامه 21 نفر از شاهزادگان سعودی را در کنار این خبر قرار دهیم متوجه می‌شویم برکناری محمد نایف و ولیعهدی محمد بن سلمان برای خاندان آل‌سعود، لقمه‌ای راحت‌الحلقوم نبوده و نخواهد بود. این اتفاق، شکاف‌ها و گسل‌های داخلی خاندان آل‌سعود را فعال کرده و بنیاد این خانواده را به لرزه درآورده است. قطعا بین شاهزادگان مخالف، تماس‌ها و تحرکاتی وجود دارد که به دلیل سانسور شدید رسانه‌ها در عربستان امکان دسترسی به آنها وجود ندارد. اما از آنجا که هرگز حقایق نمی‌تواند برای مدتی مدید مخفی بماند بزودی خبرهای جدیدی درباره این کشمکش‌ها منتشر خواهد شد .

انفجارهای انتحاری در مکه و جده

منصور الترکی، سخنگوی امنیتی وزارت کشور عربستان تائید کرد نیروهای امنیتی یک اقدام تروریستی در مسجدالحرام را خنثی کرده‌اند. وی افزود: نیروهای امنیتی پنج نفر از متهمان را دستگیر کرده‌اند و در حال حاضر تحت بازجویی قرار دارند. برخی رسانه‌های سعودی از دو عملیات یاد کردند و گفتند عملیات تروریستی اول در محله العسیله در مکه و عملیات تروریستی دوم در محله اجیاد المصافی واقع در منطقه مرکزی مسجدالحرام خنثی شد. این رسانه‌ها افزودند: نیروهای امنیتی به‌سمت یک عامل انتحاری که در یکی از منازل محله اجیاد المصافی در مکه مخفی شده بود، تیراندازی کردند و او نیز که خود را در محاصره می‌دید، جلیقه انفجاری‌اش را منفجر کرد. در پی این انفجار 11 نفر زخمی شدند که پنج نفر از مجروحان، جزو نیروهای امنیتی عربستان هستند. رسانه‌های سعودی همچنین از یک عملیات انتحاری دیگر خبر می‌دهند که درجده اتفاق افتاد . به گزارش پایگاه خبری المختصر، یک عامل انتحاری صبح روز جمعه خود را در محله العلیا واقع در جنوب شرق استان جده منفجر کرد. در این انفجار هیچ یک از نیروهای امنیتی عربستان آسیبی ندیدند. نیروهای امنیتی عربستان با اعلام این که یک باند تروریستی را خنثی کرده اند مدعی شدند هر سه عملیات انتحاری زیر سر این باند تروریستی بوده است .

گرچه عملیات انتحاری سه‌گانه در مکه و جده خسارت زیادی به همراه نداشته و با کشته شدن عاملان تروریستی خاتمه پیدا کرده است، اما این تجربه یک بار نشان می‌دهد حامیان اصلی تروریسم خود از خطر آن مصون نخواهند بود و روزی تروریست‌ها به سراغ آنها هم خواهند آمد. کشورهای آمریکا، عربستان سعودی، قطر و ترکیه از حامیان اصلی گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها