مهدکودک ، پایگاه آموزش مهارت های زندگی به کودکان پیش از رفتن به دبستان است. این شعار، اعتقاد و دستمایه اصلی متولیان مهدهای کودک در ایران است ؛ اما چنین شعار زیبایی نیز موجب نشده است
کد خبر: ۱۰۳۲۵۳
تا میزان حضور کودکان ایرانی در مهدها از 10 درصد جمعیت 7 میلیونی کودکان زیر 6 سال فراتر رود. هم اکنون تنها 10 درصد از کودکان زیر 6 سال ایرانی در مهدهای کودک ثبت نام می کنند و برای آموزش مهارت های زندگی پیش از تحصیل در دبستان ساعتهایی از روز خود را در آنجا می گذرانند.
مسوولان سازمان بهزیستی به عنوان متولی اصلی گسترش مهدهای کودک اعلام کرده اند در تلاشند میزان 10 درصدی حضور کودکان در مهدهای کودک را تا پایان برنامه چهارم توسعه به 20 درصد برسانند: اما پرسش اصلی این است که چرا تنها 10 درصد کودکان به مهدکودک می روند و آیا ظرفیت ها برای حضور بیشتر کودکان در این مراکز آموزشی تفریحی مناسب است و می توان به گسترش آن حتی تا 20 درصد امیدوار بود؛ برآوردها و بررسی های انجام شده درباره وضعیت مهدهای کودک نشان می دهد دلیل حضور 10 درصد کودکان ایرانی در مهدها شاغل بودن والدین آنهاست.
در واقع هنوز این مساله مورد پذیرش واقع نشده است که کودکان ، پیش از دبستان می توانند و باید ساعتها و سالهایی از زندگی خود را در این مراکز بگذرانند. مدیر دفتر کودک و نوجوان بهزیستی با اذعان به این واقعیت می گوید: هم اکنون این فکر و تلقی وجود دارد که تنها کودکان خانواده هایی که هم پدر و هم مادرآنان شاغل هستند باید به مهدکودک بروند و مهدهای کودک تنها مکان برای نگهداری کودکان است ، در حالی که مهد کودک محیطی مناسب و غنی برای ارتقای مهارت های اجتماعی ، افزایش بهره هوشی و حس تعاون و مشارکت در کودکان است.

جایگاه مهم مهدهای کودک


به گفته جوادی ضروری است اهمیت مهدهای کودک برای پدران و مادران و جامعه آموزشی کشور تبیین شود، چرا که این مساله تاکنون مورد غفلت واقع شده است. با وجود اهمیت و ضرورت تبیین نقش و جایگاه مهدهای کودک در رشد ذهنی کودکان ، تاکنون تلاش مناسبی در این زمینه صورت نگرفته است ، در حالی که بنا بر آمار، بیش از 70 درصد کودکان در کشورهای پیشرفته از خدمات مهدهای کودک استفاده می کنند. دکتر محمدباقر عبداللهی ، متخصص مسائل آموزشی و تربیتی کودکان در این باره می گوید: اگر در گذشته به دلیل حضور پررنگ خانواده ها و گروه همسالان در اطراف کودکان ، نقش کمتری برای نهادهای آموزشی قائل بودند، اکنون به دلیل تغییر فضای زندگی در شهرها و عدم امکان حضور کودکان در کنار یکدیگر در فضاهای باز نزدیک به خانه ها کم شدن نقش خانواده ها به علت اشتغال یا ناتوانی در انتقال آموزه های جدید، نقش مراکزی نظیر مهدهای کودک پررنگ تر می شود.

مهدهای کودک غیراستاندارد


هم اکنون نزدیک به 10 هزار مهدکودک در کشور وجود دارد. گرچه هنگام سخن گفتن از ضرورت گسترش مهدهای کودک در کشور همه متفق القول هستند، اما بررسی وضعیت مهدهای موجود و حل و فصل مشکلات آنها نیز ضرورتی با اولویت اول است که باید به آن پرداخت. بررسی وضعیت بسیاری از مهدهای کودک دولتی و خصوصی نشان می دهد به دلایل بسیاری از جمله فضاهای غیراستاندارد و بهداشت نامناسب و همچنین مربیان فاقد دانش و مهارت آموختن و رفتار با کودکان ، نه تنها مهارت های زندگی به کودکان منتقل نمی شود. بلکه کودکان با ورود به مهدهای کودک گام نخست را در آموختن برخی ناهنجاری ها برمی دارند. مدیر اجرایی طرح سلامت کودکان صفر تا 9 سال در این باره می گوید: در حال حاضر با توجه به اجرای طرح سلامت کودکان صفر تا 9سال در مهدهای کودک با کمک سازمان بهزیستی و دانشگاه های علوم پزشکی در شهرهای تهران ، ری و شمیرانات ضمن اجرای برنامه های علمی و استاندارد برای تمام کودکان در بدو ورود و ثبت نام در مهدکودک معاینات کامل پزشکی و آزمایش های مربوط را انجام می دهد.
مدیر اجرای طرح سلامت کودکان صفر تا 9 سال می افزاید: پس از ضدعفونی محیط مهدهای کودک پیش از شروع سال تحصیلی جدید با نصب دستگاه های استاندارد و مجهز به آخرین فناوری در تمامی ساعات شبانه روز هوای محیط بازی کودکان ، وسائل بازی مشترک آنها، محیط آشپزخانه و کلاسهای درس و همچنین مواد غذایی مورد استفاده کودکان به طور کامل ضدعفونی خواهد شد. عامل با تاکید بر این که بیماری ای به نام بیماری مهدکودکی وجود ندارد، می گوید: تضمین سلامت این مراکز عمومی با کمک والدین و مدیران و مربیان ، کاری غیرممکن نیست و سهل انگاری ها باعث به وجود آمدن این مشکلات است.
بسیاری از والدین بویژه آنها که در شهرهای بزرگتر و دارای زندگی آپارتمانی به سر می برند، تصورشان از مهدهای کودک محیطی بازتر، بزرگتر و دارای امکانات تفریحی برای کودکان است ؛ امکاناتی که واحدهای آپارتمانی فاقد آن هستند.
بسیاری از والدین بر این عقیده اند که انرژی خلاقیت و ذهن فرزندان خردسال آنها باید پیش از دبستان در محیطی به نام مهدکودک تخلیه شده و پرورش یابد، اما این اتفاق در مهدهای واقع در آپارتمان یا به عبارتی در آپارتمان مهدها رخ نمی دهد. حمیدرضا شکاری که کودک 4 ساله خود را در یکی از مهدهای کودک در منطقه 13 تهران ثبت نام کرده است ، می گوید: من خودم خیلی موافق حضور فرزندم در مهدکودکی که مجموع فضای آن 80 متر است و در طول روز پذیرای 30 تا 40 بچه است نبودم ، اما به دلیل اشتغال و به دلیل کمبود فضای مناسب و فراخ برای بازی و تفریح جمعی بچه ها در محل مجبور به این کار شدم . این نارضایتی یکی از مهمترین و قابل توجه ترین نکات مربوط به وضعیت مهدهای کودک است.
وجود آپارتمان مهدها و گسترش هر روزه آنها در شهرهای بزرگ که یا دارای حیاط و فضای باز برای بازی نیستند یا این فضا اندک و محدود و محصور در میان دیگر ساختمان های کوچک و بزرگ است ، یکی از اصلی ترین و بنیادی ترین عوامل بروز مسائل غیربهداشتی در مهدهای کودک است . تمام والدین و مربیان آموزشی ، پرورشی و ورزشی بر اصل تحرک و بازیهای جمعی و فیزیکی برای تخلیه انرژی کودکان در کنار آموزش های ذهنی و رشد خلاقیت ها تاکید دارند؛ اما فضاهای فعلی بسیاری از مهدهای کودک فاقد ویژگی های مناسب برای بازی و تحرک کودکان است.

3 ساله ها درمهد کودک


اگرچه حضور کودکان در مراکز آموزشی از 3 سال به بالا طبق ضوابط و استانداردهای بین المللی ضروری و پذیرفته شده است ، اما میزان اندک حضور کودکان ایرانی در مهدهای کودک این اصل پذیرفته شده و اجباری در بسیاری از کشورهای دنیا را زیر سوال برده است. بهداشت مراکز آموزشی و تفریحی کودکان زیر 6 سال که به نام مهدکودک شناخته شده هستند، ضروری ترین اولویت برای اعطای مجوز و ادامه فعالیت مهدهاست.
با این حال اکنون بسیاری از مردم همچنان حضور فرزندان خود را در محیطی به نام مهدکودک نپذیرفته اند و نتوانسته اند به خود بقبولانند که حضور فرزندان خردسال آنها در مهدهای کودک بتواند آنها را از محیط خانه به محیطی دارای فضای استاندارد، بهداشتی و نشاط آور بکشاند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها