به طور کلی در رقابت‌های بزرگی همچون کارزار انتخابات ریاست جمهوری، ابتدای امر حضور نامزدهایی که بتوانند علایق و سلایق اکثریت مردم یک کشور را نمایندگی کنند طبیعتا زمینه مشارکت همه تفکرات سیاسی در یک تصمیم‌گیری مهم همچون گزینش رئیس‌جمهور را فراهم می‌آرود.
کد خبر: ۱۰۳۱۲۴۹
نقش احزاب در شور و نشاط انتخابات کشور

عامل دیگری که موجب افزایش مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری می‌شود این است که، رفتار تبلیغاتی نامزدها باید امیدبخش بوده و جامعه را به سمت یک چشم‌انداز روشن و شفاف رهنمون سازد. به‌عبارت دیگر، سبک و نوع تبلیغات و اظهارات کاندیداها می‌تواند تجلی وحدت و انسجام ملی و تلاش برای خدمت بهتر به کشور باشد و این رویکرد علاوه‌بر حضور پرشور مردم در عرصه انتخاباتی، آحاد ملت را به نقش بسیار مهم خود در سرنوشت سیاسی بیش از گذشته واقف خواهد نمود.

سومین مؤلفه‌ای که زمینه‌ساز مشارکت مردم با حجم بالا در انتخابات می‌شود، شناخت و آگاهی به‌موقع از توطئه دشمنان انقلاب اسلامی با هدف کاهش مشارکت و تعدیل پشتیبانی مردم از حاکمیت به‌عنوان سرمایه اصلی نظام است. به هر میزان دسیسه‌ها و مقاصد پلید بدخواهان نظام برای یک ملت هویدا گردد به همان اندازه، شور و اشتیاق افراد جامعه برای نقش‌آفرینی و تعیین سرنوشت خود به فزونی می‌گراید. و اما عنصر چهارم، حضور فعال تشکل‌ها، احزاب سیاسی و نیز تریبون‌ها و رسانه‌های مختلف و به‌طور کلی مجموعه عواملی که در افکار عمومی جامعه تأثیرگذار هستند، منتج به ترغیب و تشویق جامعه برای شرکت در انتخابات به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های دموکراسی می‌شود. مستقل از آنچه که بدان اشاره شد، احساس تکلیف دینی و ملی، یک روز باشکوه را با حضور مردم پای صندوق‌های رأی رقم می‌زند.

اگر بخواهیم به جهت تحقق حضور حداکثری اقشار مردم در شعب اخذ رأی توصیه‌ای برای دولت‌ها داشته باشیم، می‌توان گفت، دولت‌ها نباید صرفا برای مشارکت سیاسی مردم در انتخابات تنها به توانمندی و ظرفیت خود اتکاء کنند. در این مورد باید خاطرنشان کرد، ضروری است دولت‌ها از قابلیت سایر احزاب و جریان‌های سیاسی موجود در کشور بهره‌مند شده و در جهت بسیج افکار عمومی به منظور ورود و تأثیر مردم جامعه در عرصه انتخاباتی از پتانسیل بالقوه احزاب و دستجات به‌عنوان یکی از ارکان اصلی مردم‌سالاری استفاده نمایند.

چنانچه این مهم محقق گردد، سایر نخبگان سیاسی کشور در بصیرت‌بخشی و نقش‌پذیری افراد کشور به عنوان بازیگران اصلی گفتمان سیاسی سهیم خواهند شد. در این رهگذر توصیه دیگری که شاید به منظور توسعه سیاسی و افزایش شرکت‌کنندگان در انتخابات پیش‌رو برای دولت‌ها راهگشا باشد، تخصیص ردیف بودجه و اعتبار برای تشکل‌ها و دستگاه‌هایی است که می‌توانند در بالابردن سطح مشارکت مردم در بزنگاه‌های سیاسی، اجتماعی کشور تعیین‌کننده باشند.

با وجود چنین نقشه راهی فعالان و گروه‌های سیاسی به وظیفه خود در تشویق و تهییج مردم برای حضور پای صندوق‌های رأی بیش از پیش اشراف پیدا کرده و شور و نشاط انتخاباتی میان مردم شعله‌ور خواهد شد. به نظر می‌رسد، دولت‌ها در این حوزه با خلأ جدی روبه‌رو بوده، از این‌رو انتظار می‌رود مسئولان دولتی به سرمایه‌گذاری بیشتر روی احزاب سیاسی کشور اهتمام ورزند.

حمیدرضا ترقی - مسئول کمیته بین‌الملل حزب مؤتلفه

ضمیمه جام سیاست جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها