پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، حضور متحد و یکپارچه مردم در بسیاری از صحنه‌های اجتماعی، سیاسی به سنگ‌بنایی مستحکم برای تعیین سرنوشت و تحقق این انقلاب شگرف تبدیل شد.
کد خبر: ۱۰۳۱۲۴۶
مشارکت آگاهانه سنگ بنایی برای تعیین سرنوشت

شاخصه مهمی تحت نام وحدت که حضرت امام(ره) همواره به عنوان یک استراتژی مهم در حضور حداکثری مردم در صحنه و در نهایت قوام تئوری انقلاب به آن تأکید داشتند و بعدها این نوع نگاه امام به عنوان مظهر قدرت جمهوری اسلامی به دنیا شناسانده شد؛ بر سه مؤلفه اصلی استوار است: در درجه اول وجود مردمی مؤمن که براساس انگیزه‌های دینی، اعتقادی اسلامی عمل می‌کنند و هرگونه حرکتی را به خاطر رضایت خدا و امت مسلمان انجام می‌دهند، اما عنصر دومی که در یک حرکت اجتماعی و مشارکت در خلق حماسه‌های سیاسی همچون حضور در انتخابات تأثیرگذار بوده، میزان آگاهی مردم است.

در واقع هر اندازه آگاهی و معرفت یک جامعه از درک شرایط موجود کشور بالاتر رود، به همان نسبت رفتار سیاسی سنجیده‌تری از خود نشان خواهد داد. باید افزود، آگاهی و ایمان نقش بسیار پررنگی در تشکیل مؤلفه قدرت برای یک نظام به ارمغان می‌آورد، به آن معنا که مردم آگاه، مؤمن و مشرف به همه چیز می‌توانند پشتیبانی درخور توجه برای یک نظام اسلامی به‌شمار آیند.

دسته آخر، شاخصه سومی که مکمل دو عنصر قبلی محسوب می‌شود؛ حضور و مشارکت پر حجم مردم متحد وآگاه در تمام مقاطع سرد و گرم تاریخ شکوهمند انقلاب اسلامی است. از این رو باید گفت، همین حضور حداکثری اقشار مختلف در میدان‌های گوناگون نظیر انتخابات ضامن و دلیل اصلی پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی ایران بوده و خواهد بود.

مجموعه همین عوامل موجب شد، حضرت امام رضوان‌الله تعالی‌علیه، در کوران انتخابات حساس اوایل انقلاب و نیز در نص وصیت‌نامه سیاسی، عبادی خودشان بر حضور قاطبه مردم پای صندوق‌ های رأی و تعیین سرنوشت مدیریت کشور به‌ دست مردم تأکید داشته باشند.

به تبعیت چنین نگاهی از سوی بنیانگذار جمهوری اسلامی یعنی اصرار بر نقش‌آفرینی فرد فرد شهروندان در انتخابات است که امروز شاهد هستیم کلام معروف «میزان رأی ملت است» به‌عنوان یکی از مفاهیم و تئوری‌های انقلاب و حضرت امام(ره)، اصلی‌ترین راهکارهای افزایش مشارکت مردم در انتخابات به حساب می‌آید.

در این میان نکته حائزاهمیتی که باید به آن توجه کرد، به موازات مشارکت آگاهانه و حداکثری اقشار مردم در روندهای سیاسی، افزایش حس مسئولیت و تمایل شهروندان بر نقش‌پذیری در اداره کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ظهور و بروز کرده است.

نظر به موضوعاتی که مطرح شد، باید پذیرفت خود جمهوریت و اسلامیت انقلاب 57 مولود و راهگشای رشد فزاینده مشارکت ملت در عرصه انتخاباتی و گزینش فرد اصلح برای مدیریت امور کشور است. گو این‌که این ادعا در مقایسه با دوران استبدادی حکومت پهلوی به‌درستی عینیت بیشتری به خود می‌گیرد.

در شرایط کنونی و روزهای منتهی به دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، رهبر معظم انقلاب با هوشیاری و درک صحیح از وضعیت سیاسی داخل و خارج کشور در سخنرانی و بیانات پدرانه خویش مردم را در جریان موقعیت سرنوشت‌ساز و خطیر سرزمینمان قرار داده و تأثیر حضور حداکثری اقشار جامعه را برای آنها تبیین می‌کنند.

بنابراین درایت ایشان در آگاهی‌بخشی مردم از شرایط حساس کشور در مواجهه نظام بین‌الملل و نیز یادآوری فرصت‌ها و تهدیدها، خود یکی دیگر از راهکارهای مشارکت پرشور امت در انتخابات تلقی می‌شود. حال که به برکت انقلاب اسلامی و یاری ملت ایران طی ادوار گذشته با وجود همه تهدیدهای خارجی و بدخواهان نظام چند انتخابات با شکوه در سطوح مختلف انجام داده که نظیر آن حتی در کشورهای به اصطلاح صاحب دموکراسی کمتر دیده شده، بازهم شاهد مشارکت چند ده میلیونی مردم پای صندوق‌های رأی باشیم.

بدون شک این بار هم لنز دوربین رسانه‌های دنیا، حماسه کم‌نظیر مردم در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا را ثبت و ضبط کرده و باز هم مردم‌سالاری دینی کشورمان به عنوان یکی از نمادهای بارز دموکراسی نوین به جهانیان معرفی خواهد شد.

جواد منصوری / سفیر پیشین ایران در چین

ضمیمه جام سیاست جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها