وزیر دفاع پیشین آمریکا به دونالد ترامپ توصیه کرد که در اولین سفر خارجی‌اش مانند یک رئیس‌جمهور رفتار کرده و هنجارشکنی نکند.
کد خبر: ۱۰۳۱۱۰۵
توصیه رابرت گیتس به ترامپ: در اولین سفر خارجی‌ات هنجارشکنی نکن!

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، رابرت گیتس، وزیر دفاع پیشین آمریکا در گفت‌وگوی تفصیلی‌اش با شبکه خبری سی بی اس نیوز اعلام کرد، معمولا وی با رویکرد هنجارشکنانه ترامپ موافق است اما در سیاست خارجه یک رئیس جمهور باید هوشیار بوده و محتاطانه رفتار کند.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم نکته اصلی این است که باید از واکنش‌های آنی پرهیز کند.

قرار است ترامپ روز جمعه واشنگتن را برای انجام سفر به عربستان سعودی، اسرائیل و واتیکان ترک کرده و در حین این سفر با پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک جهان نیز دیدار و گفت‌وگو کند.

همچنین وی در جریان این سفر در اجلاس ناتو در بروکسل و اجلاس جی هفت در ایتالیا شرکت خواهد کرد.

ترامپ به بیان اظهارات جنجالی به خصوص در پیام‌های توئیتری‌اش مشهور است.

گیتس در این باره می‌گوید، رویکرد هنجارشکنانه ترامپ یک رویکرد خوب است اما باید در برخی مسائل متوقف شود.

وی در ادامه اظهاراتش از موضع ترامپ در قبال چین و مساله کره شمالی حمایت کرده و گفت: ما در گذشته سه دولت داشتیم که یک سیاست پایدار و همیشگی را در قبال کره شمالی اتخاذ کرده بودند اما این سیاست در واقعیت ما را به هیچ جا نرساند. بنابراین ترامپ با رویکرد متفاوتش توجه چین را به این موضوع جلب کرد که دیگر روابط با آمریکا همانند گذشته نخواهد بود.

ترامپ تاکنون نسبت به دولت اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا اظهارات تندتری بیان کرده است.

او با اشاره به دوران تصدی‌اش به عنوان وزیر دفاع آمریکا گفت: من در آخرین سفرم به چین در ژانویه 2011 به رئیس‌جمهور این کشور اعلام کردم که آمریکا می‌خواهد این موضوع را به پکن اعلام کند که کره شمالی یک تهدید مستقیم برای واشنگتن است اما این موضوع هیچ تاثیری بر او نداشت اما اکنون پرزیدنت ترامپ توانسته توجه آنها را به این مساله معطوف کند اما یکی از موضوعات نگران کننده من این است که درباره میزان قدرت و نفوذ چین در پیونگ یانگ پیش بینی غلطی انجام داده باشد.

گیتس در بخش دیگری از اظهاراتش درمورد مساله روسیه ادامه داد: یکی از موضوعاتی که مردم را شگفت زده کرده است این است که بعد از انتخابات، روابط آمریکا و روسیه خراب شده است.

گیتس گفت: دولت جدید آمریکا با وجود سخنان دونالد ترامپ درباره عادی سازی روابط با مسکو، هیچ کار مثبتی برای روس‌ها انجام نداده است.
وی با تعجب از تضاد موجود گفت: امروز شاخه‌های اجرایی حکومت در واشنگتن با چین ارتباطات خوبی دارند اما هیچ موفقیتی در ارتباط بین مسکو و واشنگتن طی دیدار اخیر ترامپ و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه رخ نداده است.
به گفته این سیاستمدار آمریکایی، مدیران ترامپ به شدت علیه روسیه موضع دارند.

وی درباره اخراج غیر منتظره جیمز کومی، رییس اف بی آی نیز گفت: این کار چندان خوب انجام نشد. همانطور که می‌دانید من نیز تعدادی از افراد ارشد را در تیم خود اخراج کردم، فکر می‌کنم مهمترین مساله در این باره این است که زمانیکه می‌خواهید یکی از مسوولان خود را برکنار کنید باید در درجه اول همه مسایل را بسنجید تا همه کس بتوانند عقلانیت پشت این این اقدام را درک کنند.

او افزود: اگر ممکن است، در همان ابتدا اعلام شود که چه کسی قرار است جایگزین فرد برکنار شده شود و فرد برکنار شده در چه سمت دیگری قرار خواهد گرفت. در چنین حالتی می‌توان بسیاری از منتقدان را خلع سلاح کرد. این یک رفتار حرفه‌ای برای برکناری و جایگزینی افراد است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دونالد ترامپ دلیل اخراج رییس اف بی ای را مساله وفاداری مطرح کرده است، گفت: من در دوران تصدی‌ام در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، رییس جمهور پیشین، به اوباما اعلام کردم که آیا می‌توانید به من اعتماد کنید؟ شما من را نمی‌شناسید. چرا فکر می‌کنید می‌توانید به من اعتماد کنید؟ در پایان این دیدار نیز اعلام کردم شما می‌توانید روی وفاداری من حساب کنید، من افشاگری نخواهم کرد. من اختلاف نظرهایم با شما را در محفل خصوصی خود مطرح کرده و عمومی نخواهم کرد. اگر نتوانم وفادار باشم، شغلم را ترک خواهم کرد.

گیتس اضافه کرد: وفاداری به این معنی است که کارهایی را انجام دهید که به نفع کشور باشد. وفاداری به این معنی است که به آنها مسایلی را بگویی که نشنیده‌اند. وفاداری این نیست که هر روز به آنها بگویید فوق‌العاده هستید. به آنها زمانیکه اشتباهی انجام داده‌اند نگوییم فوق‌العاده‌اید و کار درستی انجام داده‌اید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها