بهرام قاسمی در مصاحبه با پایگاه العربی الجدید:

تهران آماده گفتگو با ریاض است

بهرام قاسمی گفت هیچ کشوری نباید به خود این اجازه را بدهد که در مسائل افغانستان دخالت کند و باید به آرای مردم و حاکمیت ملی افغانستان احترام گذاشت.
کد خبر: ۱۰۳۰۰۷۱
هیچ کشوری نباید در امور داخلی افغانستان دخالت کند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرگزاری صدای افغان(آوا) با اشاره به روابط دو کشور ایران و افغانستان گفت که همواره در جهان امروز و در منطقه، عناصر مخربی وجود دارند که سعی می کنند روابط کشورها به خصوص کشورهای اسلامی و همسایگان دچار توقف و کندی شود و با معضلاتی مواجه شود و اجازه ندهند این گونه کشورها به خصوص مثل ایران و افغانستان که دارای اشتراکات بسیاری هستند، بتوانند به عنوان دو کشور مستقل، همکاری های خود را توسعه بدهند.

وی تصریح کرد افغانستان امروز یک کشور مستقل است و حاکمیت خود را دارد، ما با نهایت احترام به این حاکمیت و مردم افغانستان با هر توقعی که داشته باشند، همکاری خواهیم کرد.

قاسمی به سفر دکتر «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران و توافقاتی که بین کابل- تهران شد اشاره و تصریح کرد: ما خواستیم که در زمان کوتاه تری به این تفاهمات برسیم و آنها را نهایی کنیم و آنچه که در کابل دیدیم و مشاهده کردیم نیز همین بود؛ یعنی اراده لازم برای گسترش همکاری ها وجود دارد و امیدواریم این اراده و جدیتی که در کابل مشاهده کردیم، همچنان ادامه پیدا کند و شاهد جدیت و پشتکار دوستان افغانستانی خودمان برای آماده کردن این تفاهمات و رسیدن به یک تفاهم نهایی برای کار درازمدت و همیشگی باشیم.

وی به روابط کابل ـ مسکو نیز اشاره کرد و گفت: روابط روسیه و افغانستان هم مهم است؛ هم افغانستان برای روسیه مهم است و هم شاید روسیه برای افغانستان.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه گفت: در واقع دولت مردان منطقه باید یاد بگیرند با اتکا به یک کشور و یک نگاه تک بعدی، نمی توانند مسائل خودشان را برای همیشه حل و فصل بکنند، و کشورهای خاص هم حاضر نیستند برای همیشه برای دولت ها هزینه و از آنها حمایت کنند، لذا کشورها باید یک روابط متوازن و متناسب باهم به خصوص در یک حوزه مشخص داشته باشند و اتکا به یک قدرت، به تنهایی کافی نیست؛ لذا باید یک روابط چندجانبه و همه جانبه بین کشورهای منطقه وجود داشته باشد و ما بتوانیم با تنظیم و سیاست گذاری مشخص و با حفظ استقلال، تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر، به یک روابط مطلوب و متوازن برسیم و آن را اساس قرار دهیم تا یک منطقه عاری از تنش داشته باشیم.

وی در ادامه بیان داشت: در مورد افغانستان، اصولا مسأله فرق می کند، من فکر می کنم همه همسایگان باید از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی افغانستان دفاع کنند، در امور داخلی افغانستان مداخله نکنند و اجازه ندهند گروه های تروریستی در این منطقه رشد کنند.

قاسمی اظهار داشت: در افغانستان قطعا نباید اجازه داد تا گروه های تروریستی شکل بگیرند و بخواهند برای مردم و دولت افغانستان مزاحمت ایجاد کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: مردم افغانستان به خاطر اشغالی که توسط شوروی سابق صورت گرفت و تحولات بعدی که اتفاق افتاد، دچار آلام و دردهای شدیدی شده اند و ادامه این وضعیت ناجوانمردانه است. باید همه آرزو و تلاش کنیم که افغانستان با حفظ استقلال خود، بدون دخالت دیگران و با همکاری های مشترک، در یک مسیر درست حرکت کند، با تروریسم مبارزه شود و فضایی برای رشد و توسعه اقتصادی مهیا گردد. اگر افغانستان بتواند در مسیر توسعه اقتصادی قرار بگیرد، خود یک نوع مبارزه با تروریسم نیز خواهد بود.

وی به تحولات اخیر بین افغانستان و روسیه اشاره و اضافه کرد: در مورد افغانستان من فکر می کنم همه کشورهای منطقه، اگر با هر گروهی در تماس هستند، این باید با هماهنگی دولت مرکزی و در چارچوب منافع دولت افغانستان باشد و نباید به تنهایی در خصوص مسائل افغانستان دخالت کرد. در این بین، اگر تماسی به دلایل مسائل امنیتی و هر دلیلی دیگری، نیاز است، باید با اطلاع و مشارکت دولت افغانستان باشد.

قاسمی با بیان اینکه منافع مشترک و متقابل مبنای همکاری ایران و افغانستان را مشخص می کند گفت: برای ما، ایده آل این است افغانستانی که در کنار ما هست و اشتراکات بسیاری با این کشور داریم، کشوری مستقل، قوی، باثبات و آرام باشد و در مسیر توسعه اقتصادی قرار بگیرد و افغانستان توسعه یافته، باثبات و آرام، قطعا به نفع ایران است. اگر روزی افغانستان به هم ریخته و آشفته و دچار آنارشیسم شود، و البته هر همسایه دیگر، قطعا به سود ما نخواهد بود. ما از سیاستی پیروی می کنیم که بر اساس آن، به دوستان و همسایگان خود کمک می‌کنیم تا بتوانند در یک وضعیت مطلوب قرار بگیرند؛ چون امنیت و ثبات در افغانستان، امنیت و ثبات در ایران هم هست.

وی گفت: نقش اساسی، کلیدی و محوری، حاکمیت مستقل افغانستان است، ما هرآنچه را که در رابطه با افغانستان، با آن کار داریم یا می بینیم، در واقع از چارچوب و از دریچه دولت و حاکمیت افغانستان عبور می کند و قصد مداخله و دخالت در مسایل داخلی افغانستان را نداریم.

قاسمی در ادامه تصریح کرد: هیچ کشور یا کشورهایی نباید به خود این اجازه را دهند که در مسائل افغانستان دخالت کنند و باید به آرای مردم و حاکمیت ملی افغانستان و آنچه که ملت ها از آن پیروی می کنند و به آن علاقمند هستند، احترام گذاشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها