به دنبال هشدار صریح رهبر معظم انقلاب درباره سند یونسکو، جام‌جم بررسی می‌کند

نفوذ نرم با سند 2030

«این سند و امثال آن، مواردی نیستند که جمهوری اسلامی ایران تسلیم آنها شود و امضای این سند و اجرای بی‌سر و صدای آن قطعا مجاز نیست و به دستگاه‌های مسئول نیز اعلام شده است.» رهبر معظم انقلاب دیروز با این جملات، مستقیم و صریح درباره خطر بزرگ سند 2030 یونسکو هشدار دادند و مخالفت قاطعشان را با آن اعلام کردند.
کد خبر: ۱۰۲۸۰۲۴

به گزارش جام‌جم، پاسخ قاطع و تاثیرگذار روز گذشته حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در دیدار هزاران نفر از معلمان سراسر کشور،‌ به تمام کسانی بود که سند 2030 را به طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش ترجیح داده‌اند.

سهل‌انگاری و غفلت برخی مسئولان باعث شد رهبر انقلاب بار دیگر شخصا مستقیم و فوری هشدار بدهند و گلایه کنند. با نگاهی اجمالی به سند 2030 می‌شود فهمید این سند نسخه‌ای بین‌المللی برای ترویج سبک زندگی غربی و پررنگ کردن ارزش‌های لیبرالیستی و سکولاریستی در نظام تعلیم و تربیت کشورهاست و اجزایی از آن آشکارا علیه ارزش‌های اسلامی ـ ایرانی است.

سند آموزش 2030، آذر سال گذشته با حضور وزرای آموزش و پرورش و علوم رونمایی شد و هدف آن ترسیم سیاست‌های آموزشی کشورهای عضو یونسکو از جمله ایران، بین سال‌های 2016 و 2030 بود.

چند روز بیشتر از رونمایی این سند نگذشته بود که اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و شماری از نمایندگان مجلس با دیدن پیش‌نویس منتشر شده از آن احساس خطر کردند و بخش‌هایی از آن را حتی مغایر با قانون اساسی دانستند. پاسخ کسانی که از این سند حمایت می‌کردند، اما بازی با کلمات بود. آنها می‌گفتند 2030 فقط یک جور تفاهم یا چارچوب است و سند به حساب نمی‌آید، اما حقیقت این است که تغییر نام یک پدیده، ماهیت آن را تغییر نخواهد داد. با این حال به مرور زمان مخالفان هم انگار نسبت به خطر بی‌تفاوت شدند و سرشان با امور دیگر شلوغ شد.

اینجا ایران؛ ‌مبنا قرآن

رهبر انقلاب دیروز بصراحت پرونده سند 2030 را برای همیشه بستند و با بیان این که جمهوری اسلامی ایران تسلیم سندهایی مانند 2030 یونسکو نمی‌شود، فرمودند: به چه مناسبت یک مجموعه به اصطلاح بین‌المللی که تحت نفوذ قدرت‌های بزرگ نیز قرار دارد، به خود حق می‌دهد که برای ملت‌هایی با تاریخ و فرهنگ و تمدن گوناگون، تکلیف معین کند.

ایشان همچنین در بخش دیگری از سخنانشان بار دیگر لزوم اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را به مسئولان نظام یادآوری و اظهار کردند: من به‌طور جدی از وزیر محترم و مسئولان می‌خواهم که موضوع اجرایی شدن سند تحول را پیگیری کنند، زیرا آموزش و پرورش نیازمند تحول عمقی و به‌دور از تغییرات ظاهری است.

رهبر فرزانه انقلاب با انتقاد شدید از کسانی که به دنبال اجرایی کردن سند 2030 یونسکو در ایران هستند، گفتند: اگر چنانچه با اصل کار نمی‌توانید مخالفت کنید، صراحتا اعلام کنید که جمهوری اسلامی ایران در زمینه آموزش و پرورش، دارای اسناد بالادستی است و احتیاجی به این سند ندارد.

بخش دیگری از سخنان رهبری به گلایه از شورای عالی انقلاب فرهنگی اختصاص داشت که گفتند: این شورا باید مراقبت می‌کرد و نباید اجازه می‌داد که کار تا جایی پیش برود که اکنون ما مجبور به جلوگیری از آن شویم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: اینجا جمهوری اسلامی ایران است و در این کشور مبنا اسلام و قرآن است. اینجا جایی نیست که سبک زندگی معیوب و ویرانگر و فاسد غربی بتواند اعمال نفوذ کند. در نظام جمهوری اسلامی پذیرش چنین سندی، معنا ندارد.

4 محور سخنان رهبری

بررسی سخنان رهبری بیانگر آن است که ایشان در مواجهه با سند 2030 یونسکو، چهار مقوله را مورد توجه قرار داده‌اند: نخست، مخالفت کامل با این سند. دوم، انتقاد از کسانی که اصرار بر اجرای این سند در ایران دارند. سوم، تاکید بر اجرای طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش و چهارم، گلایه از شورای عالی انقلاب فرهنگی در برخورد قاطع با سند 2030.

سند وارداتی آمریکا

از آذر 95 تاکنون حدود شش ماه از رونمایی سند 2030 یونسکو گذشته است، تا دیروز که هرکس در جایگاه خود، دیدگاه منفی‌اش را درباره این سند اعلام کرد.

یکی از آن مخالفان حمایت میرزاده، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است که می‌گوید سند بالادستی نظام ما در حوزه آموزش و پرورش، سند تحول بنیادین است که حدود شش سال از تصویبش می‌گذرد و وزارت آموزش و پرورش باید در عملیاتی کردن آن شتاب کند.

تاسف میرزاده از این است که مدت‌هاست سند ملی تحول بنیادین در آموزش و پرورش درگیر کاغذبازی‌ها، نظام‌نامه‌ها و آیین‌نامه شده است و آن‌گونه که باید پیش نرفته است. او می‌گوید: «برای اجرای هرچه سریع‌تر سند تحول بنیادین، علاوه بر وزارت آموزش و پرورش باید همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط دیگر هم وارد میدان شوند و به این وزارتخانه کمک کنند.»

به گفته این نماینده مجلس،‌ ایران هیچ الزام یا تعهدی برای عمل به سند 2030 ندارد و می‌توانیم هرچه زودتر اجرای آن را متوقف کنیم. مخالف تند و تیز دیگر سند 2030، علیرضا سلیمی،‌ نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی است که سند 2030 را سندی وارداتی از سوی آمریکایی‌ها و هدفش را گستراندن چتر سلطه آنها بر ملت‌های ساده‌لوح می‌داند.

«نرود میخ آهنین در سنگ!» سلیمی این ضرب‌المثل را وقتی به کار می‌برد که از مخالفت‌های فراوان مجلسی‌ها با سند 2030 حرف می‌زند و می‌گوید مسئولان آموزش و پرورش توصیه‌های آنها را جدی نگرفته‌اند و آنقدر پروژه‌شان را ادامه داده‌اند که اکنون رهبر انقلاب مستقیما به آنها تذکر داده‌اند.

این نماینده مجلس معتقد است؛ سند 2030 ادامه پروژه نفوذ فرهنگی دشمنان ایران است و خروجی‌اش، دانش‌آموزانی سکولار و بدون عرق ملی و مذهبی خواهد بود.

تبلیغ دین، نه؛‌ ترویج همجنس‌‌گرایی، بله

براساس ماده 79 برنامه ششم توسعه، وزارت آموزش و پرورش موظف است در طول این برنامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و قوانین موجود را اجرا کند و بر این اساس نمی‌تواند سندی دیگر را دنبال کند. سلیمی با استناد به همین ماده می‌گوید اجرایی کردن سند 2030 به جای طرح تحول بنیادین، ‌جرم است و از نظر قانونی نیز پذیرفته نیست.

این دیدگاه حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر سابق آموزش و پرورش و رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه نیز هست. او به فارس می‌گوید: اجرای سند 2030 به جای پیگیری طرح تحول جرم است و شورای عالی آموزش و پرورش و دستگاه‌های ذی‌ربطی که با آموزش و پرورش کار می‌کنند‌ نمی‌توانند قوانینی را مصوب کنند که مغایر با برنامه ششم توسعه باشد. مجلس هم چیزی که مغایر برنامه ششم باشد را نمی‌تواند مصوب کند، مگر این‌که دو سوم رای نمایندگان را کسب کند.

سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم مثل مقام معظم رهبری، از شورای عالی انقلاب فرهنگی گله دارد و آنها را در ماجرای اجرای پنهانی سند 2030 در کشور مقصر می‌داند. او می‌گوید «متاسفانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در برخورد با این سند کوتاهی کرده است. مخالفت با سند پشت درهای بسته،‌ هیچ فایده‌ای نداشت و اعضای شورا باید مخالفت‌شان را علنی می‌کردند.»

با وجود اظهارات منفی سلیمی،‌ اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی اعتراف می‌کنند امضا و اجرای 2030 بدون اطلاع آنها بوده است؛ کسانی مثل حسین کچوئیان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی که می‌گوید امضا و اجرای سند 2030 مخفیانه بوده است و حتی خود او از طریق رسانه‌ها از آن مطلع شده و همین مخفی کاری، دلیلی بر مشکوک بودن روند اجرای این سند بوده است. او می‌پرسد با وجود سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که سند اصلی و راهبردی این حوزه است، چه ضرورتی امضای این سند را الزامی کرده است و بر فرض هم که این سند باید امضا می‌شد، آیا نباید انطباق آن با اسناد بالادستی توسط نهاد صالح در این زمینه که شورای عالی انقلاب فرهنگی است، بررسی و احراز می‌شد؟

پیش از این حسن رحیم پورازغدی، ‌عضو دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم به سند 2030 انتقاد کرده بود که دیروز بیانات رهبری بهانه‌ای برای بازنشر گفته‌های وی نیز شد. او در گفت‌وگو با فارس هشدار داده بود: حرف ما این است چرا گروهی اسناد بالادستی را دور می‌زنند و آن را امضا می‌کنند درحالی که برخی مفاد آن خلاف مبانی اسلام و قانون اساسی است... . بر اساس سند 2030 در مدارس ما همجنس‌بازان می‌توانند کلاس آموزشی داشته باشند، ولی در مورد دین نمی‌توانیم صحبت کنیم.

شورای عالی انقلاب فرهنگی کارآمد نبود؟

شورای عالی انقلاب فرهنگی وظایفی سنگین به عهده دارد اما سنگینی این مسئولیت‌ها توجیهی بر کم کاری یا سکوت آن در مخاطرات فرهنگی نیست.

مهدی ناظمی‌اردکانی، دبیر شورای مدیریت کلان دستگاه‌های کلان شورای انقلاب فرهنگی این حقیقت را بی چون و چرا می‌پذیرد و حتی بی‌پرده‌تر اعتراف می‌کند: «در چند سال اخیر، شورای عالی انقلاب فرهنگی از کارایی و اثربخشی لازم برخوردار نبوده و رصد علمی فرهنگی و فناوری که به عهده این شوراست بخوبی صورت نگرفته است. از جمله غفلت‌هایی که می‌تواند محقق شود پیشرفت پنهانی سند 2030 است که اگر رهبری شخصا خطرش را گوشزد نمی‌کردند، ممکن بود بر تمام شئون مهم آموزشی و فرهنگی کشورمان اثر بگذارد.»

او پیشنهاد می‌کند در صورتی که بخواهیم از چنین نقایص و ضعف‌هایی در حوزه علم و فرهنگ جلوگیری کنیم باید شورای عالی انقلاب فرهنگی هم مانند مجلس، اختیار استیضاح داشته باشد تا به این ترتیب سندهای بالادستی در حوزه علم و فرهنگ، ضمانت اجرایی پیدا کند.

در آخرین دقایق تهیه این گزارش، محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی سرانجام در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد پیش از بیانات رهبری، دولت مصوبه‌ای بر اجرای سند 2030 داشته است اما کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نامه‌ای مبنی بر ملغا شدن اجرای این سند به رئیس‌جمهور و وزیر علوم و وزیر آموزش و پرورش ارسال می‌کند تا این سند برای همیشه از دستور کار خارج شود.

اطلاعیه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی

مطالبه رهبر معظم انقلاب درباره سند 2030 در نخستین جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی پیگیری می‌شود.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدیر کل ارتباطات و رسانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نصب العین بودن منویات رهبر معظم انقلاب، گفت: پیرو فرمایش مقام معظم رهبری درباره سند موسوم به 2030، مطالبه معظم‌له در اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با جدیت پیگیری خواهد شد.

عباس میرزاحسینی عنوان کرد: از همان ابتدای طرح این موضوع در کشور، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و بدنه کارشناسی آن، ابعاد مختلف این سند را مورد بررسی دقیق قرار دادند و مخالفت صریح این دبیرخانه از جانب دبیر شورا پیشتر نیز ابراز شده است.

وی ادامه داد: فرمایشات مقام معظم رهبری فصل‌الخطاب در این زمینه است و خط مشی این شورا همواره بر اساس رهنمودهای معظم‌له بوده است.

میرزاحسینی خاطرنشان کرد: اولویت اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی همواره پیگیری و اجرای مطالبات مقام معظم رهبری است و در این مورد نیز در کوتاه‌ترین زمان ممکن و در اولین جلسه شورا نسبت به اجرای این اوامر، اقدام لازم صورت خواهد گرفت.

مریم یوشی‌زاده

دبیر گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها