مشاهده پلنگ کمیاب ایرانی در کهگیلویه و بویراحمد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کهگیلویه گفت: برای نخستین بار در منطقه حفاظت شده کوه خاییز در شهرستان کهگیلویه از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد، دو قلاده پلنگ کمیاب ایرانی توسط محیط‌بانان مشاهده شد.
کد خبر: ۱۰۲۷۰۱۳
مشاهده پلنگ کمیاب ایرانی در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، پلنگ ایرانی یکی از بزرگ‌ترین زیرگونه‌های پلنگ است که بومی غرب آسیاست و در فهرست جانوران در معرض خطر انقراض «آی‌یوسی‌ان» قرار دارد. اندازه‌ و رنگ پوشش بدن پلنگ ایرانی در مناطق مختلف در گستره پراکنش پلنگ در ایران، تفاوت قابل توجهی با یکدیگر دارند. طول بدن پلنگ‌ها به طور کلی به 160 و گاهی تا 180 سانتی‌متر می‌رسد و طول دم آنها 110 سانتی‌متر است. وزن پلنگ ایرانی تا 90 کیلوگرم و ارتفاع آن تا شانه به 75 سانتی‌متر می‌رسد.

شمار پلنگ‌های ایرانی در سراسر کشورهای محل زیست آن بین 871 تا 1290 قلاده برآورد می‌شود.

روح‌الله عزیزی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: منطقه حفاظت شده خاییز در شهرستان کهگیلویه از معدود مناطقی است که با تلاش و کوشش شبانه روزی کارکنان و محیط بانان، تنوع گسترده گیاهی و جانوری را در خود جای داده است.

وی بیان کرد: کاهش طعمه بر اثر شکار بی‌رویه انسان‌ها، مزاحمت‌های انسانی، ساخت معادن، جاده‌سازی، جنگل‌زدایی، آتش‌سوزی و چرای بیش از حد دام از عوامل تخریب زیستگاه این حیوان نادر در منطقه حفاظت شده خاییز است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کهگیلویه، کمبود محیط‌بان را از مهم‌ترین مشکلات منطقه حفاظت شده خاییز عنوان کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها