رییس کانون جایگاهداران سوخت کشور در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

کارت سوخت بنزین در جایگاه‌ها حذف می‌شود

ستاره خلیج فارس گام نخست خودکفایی درتولید بنزین

روز گذشته مجاهدتی دیگر از متخصصان و کارگران پرتلاش کشورمان در استان هرمزگان به ثمر نشست و با افتتاح فاز اول پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، از ثمره این تلاش رونمایی شد؛ پروژه صنعتی بزرگی که فقط در بخش تولید و خودکفایی از واردات بنزین هزاران میلیارد تومان در سال صرفه‌جویی ارزی برای کشورمان به همراه خواهد داشت.
کد خبر: ۱۰۲۵۱۰۸
ستاره خلیج فارس گام نخست خودکفایی درتولید بنزین

به گزارش جام‌جم، روز گذشته هرمزگان شاهد حضور رئیس‌جمهور و هیات همراه وی به این استان بود تا مگاپروژه‌ای را که توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به ثمررسیده است، افتتاح کنند.

پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس به عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان به وسعت 700 هکتار در 25 کیلومتری غرب بندرعباس واقع است.پالایشگاه ستاره خلیج فارس با اهداف بزرگی چون استفاده حداکثری از تولیدات میعانات گازی استحصال شده در پالایشگاه‌های پارس جنوبی و به منظور پرهیز از خام‌فروشی، خودکفایی در تولید بنزین با کیفیت، اشتغال‌زایی و ایجاد ارزش افزوده بالاتر و افزایش درآمد ناخالص ملی در منطقه‌ای راهبردی از لحاظ دسترسی آسان به امکانات و تاسیسات بندری احداث شده است. اما شاید مهم‌ترین دستاورد این پالایشگاه خودکفایی در تولید بنزین و جلوگیری از واردات این محصول و خروج ارز از کشور باشد.

جلوگیری از خروج هزاران میلیارد تومان ارز

البته دیروز فاز نخست این پالایشگاه با ظرفیت تولید روزانه 120هزار بشکه میعانات گازی به بهره‌برداری رسید که در این فاز قرار است روزانه 12 میلیون لیتر بنزین یورو 4، چهار و نیم میلیون لیتر گازوئیل یورو4، یک میلیون لیتر نفت سفید یورو 4 و یک میلیون و 300 هزار لیتر گاز مایع (ال‎پی‎جی) یورو 4 تولید شود.

اما با بهره‌برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج فارس با تولید 36 میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو 4 و 5، تولید بنزین در کشور به بیش از صد میلیون لیتر در روز خواهد رسید که افزون بر قطع واردات بنزین، امکان صادرات این فرآورده و افزایش کیفیت سوخت مصرفی داخل نیز فراهم شده است و ایران به جرگه صادرکنندگان بنزین می پیوندد.

برای درک اهمیت ساخت و افتتاح این پالایشگاه عظیم و آنچه تنها از تولید و خودکفایی بنزین نصیب کشور می‌کند، کافی است بدانیم روزانه بیش از 12 تا 13 میلیون لیتر بنزین وارد کشور می‌شود و این یعنی خروج هزاران میلیارد تومان ارز از کشور. طبق آمار، فقط در نیمه دوم سال 95، روزانه 13 میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده که دولت برای واردات این مقدار بنزین، معادل 4700 میلیارد تومان ارز از کشور خارج کرده است که با احتساب نیمه اول سال دست‌کم با همین قیمت می‌توان گفت ارزی حدود ده هزار میلیارد تومان از این کشور خارج شده، درحالی که تمام ظرفیت‌های تولید بنزین در کشورمان وجود داشته و دارد. حال اگر تمام فازهای پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به بهره‌برداری برسد، با اهداف پیش‌بینی شده برای آن، نه تنها از خروج این میزان ارز جلوگیری می‌شود، بلکه با صادرات بنزین تولیدی باقیمانده، بر درآمد کشور افزوده خواهد شد.

پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در مجموع سه فاز دارد که دو مرحله باقی مانده از پالایشگاه 360 هزار بشکه‌ای میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس نیز به ترتیب به فاصله هر شش ماه وارد مدار تولید می‌شود و در صورت تامین مالی و رفع مشکلات، شاهد بهره‌برداری کامل از این طرح تا پایان سال 96 خواهیم بود.

این پالایشگاه به تنهایی معادل 55 درصد مجموع تولید دیگر پالایشگاه‌های کشور، بنزین تولید می‌کند. ضمن این که با در مدار قرار گرفتن تولید این پالایشگاه، 14 میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور افزوده خواهد شد.

ایران در مسیر خودکفایی و خوداتکایی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در سفر به هرمزگان، از بخش‌های مختلف پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس و اتاق کنترل بازدید کرد و در جریان روند احداث و چگونگی فعالیت‌ها و تولیدات این مجموعه قرار گرفت.

فعالیت 10 هزار متخصص داخلی

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در مراسم افتتاح فاز نخست مگا پروژه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با بیان این که در مراحل ساخت این پالایشگاه بیش از ده هزار نیروی انسانی و متخصص داخلی فعالیت داشتند، گفت: در حال حاضر نیاز کشور 59 میلیون لیتر بنزین در روز است که بیش از ده میلیون لیتر آن از خارج از کشور تامین می‌شود.

سردار عبادالله عبداللهی افزود: ظرفیت این واحد تولید روزانه 5/12 میلیون لیتر بنزین است.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها